loading...
مطب ایمپلنت تهران|دکتر وحید دهقان
mousa بازدید : 9 پنجشنبه 16 بهمن 1399 نظرات (0)

نامرتب بودن دندان عبارت از بهم ریختگی و عدم هماهنگی دندان ها می باشد. می خواهیم بدانیم که آیا لمینت دندان نامرتب امکان پذیر است یا خیر؟ به عبارت دیگر لمینت دندان می توان نامرتب بودن و ناهماهنگی دندان ها را پوشش دهد. نامرتب بودن دندان ها می تواند باعث ایجاد عدم تقارن در میان دندان ها شود. این مساله به غیر از نازیبایی که موضوعی ظاهری است ، باعث ایجاد مشکلات دیگر نیز شود. از جمله این مشکلات می توان به کاهش اعتماد به نفس، مسایل مربوط به گوارش در اثر درست نجویدن مواد غذایی و یا پوسیدگی دندان ها به علت عدم امکان مسواک زدن صحیح و … اشاره نمود. لمینت دندان می تواند غیر از به همراه آوردن زیبایی برای دندان ها، این مشکلات را نیز مرتفع نماید. در این مقاله به صورت کامل در این خصوص صحبت خواهیم کرد، پس با ما همراه باشید.

لمینت دندان نامرتب  216541321656878632آیا می توان همیشه از لمینت دندان برای دندان های نامرتب استفاده کرد

اینکه آیا می توان برای همه انواع نامرتبی دندان، از روش لمینت دندان استفاده کرد یا خیر، بستگی به میزان ناهماهنگی دندان ها دارد. در مواقعی که میزان کج بودن دندان ها به حدی است که با کمی تراش دادن مینای دندان و نصب لمینت، شکل ظاهری دندان ها را می توان اصلاح نمود، این روش کارساز است. در مواقعی کجی دندان ها به حدی زیاد است که نیاز است ابتدا دندان ها را سرجای خود مرتب نمود و سپس لمینت کرد. برای اینکار دندانپزشک از شما می خواهد که با ارتودنسی، دندان ها را مرتب نموده و سپس از لمینت دندان استفاده کنید. همچنین برای دندان هایی که فاصله زیادی از هم دارند نیز این روش پیشنهاد می گردد. موضوع دیگر دندان های نیش فرد است که در صورت سالم بودن، لمینت بهترین راهکار می باشد. پس می توان گفت برای ناهماهنگی های جزئی، لمینت دندان بهترین گزینه است.

آشنایی با فرآیند لمینت دندان های نامرتب

تا اینجا متوجه شدیم که لمینت دندان نامرتب امکان پذیر است. حال می خواهیم مرحله به مرحله این روش را توضیح دهیم تا کاملا با نحوه انجام لمینت دندان آشنا شوید:

مرحله اول: انتخاب دندانپزشک

این مرحله یکی از مهم ترین مراحل برای کسب بهترین نتیجه است. انتخاب دندانپزشک می تواند یکی از اساسی ترین مراحل در لمینت دندان باشد. اینکه تخصص و تبحر دندانپزشک در این زمینه تا چه حدی است، می تواند در کسب نتیجه تاثیر زیادی داشته باشد. غیر از اینکه دندانپزشک می تواند در طبیعی تر بودن لمینت دندان از طریق نحوه نصب و رنگ لمینت تاثیر گذار باشد، عدم تخصص او باعث ایجاد مشکلات و عوارض جبران ناپذیری نیز خواهد شد. در صورتی که دندانپزشک مراحلی مانند تراشیدن مینای دندان و نحوه نصب روکش را به صورت دقیق و حساب شده انجام دهد، ممکن است به دندان آسیب جدی وارد شود. عدم نصب صحیح روکش ممکن است باعث ایجاد پوسیدگی دندان های زیر روکش و شکست خوردن این روش گردد. فضای ایجاد شده بین روکش و لثه محل تجمع میکروب ها و در نتیجه پوسیدگی دندان می گردد.

مرحله دوم: مشاوره و معاینه

پس از انتخاب دندانپزشک، اولین جلسه معاینه و مشاوره در خصوص وضعیت دندان های بیمار است. در این مرحله دندانپزشک به صورت دقیق وضعیت دندان ها را از نظر عدم تقارن و نامرتب بودن بررسی می نماید. همچنین نیاز است که سلامت دندان ها نیز بررسی شود. این موضوع می تواند در دوام و طول عمر روکش دندان بسیار تاثیر گذار است. اگر دندان ها نیاز به ترمیم داشته باشند، بهتر است ابتدا این اقدامات انجام و سپس لمینت روی دندان نصب شود. در این مرحله طرح لبخند نیز برای بیمار طراحی می شود. با استفاده از شبیه سازی های کامپیوتری می توان طرح لبخند آزمایشی را بر روی دندان ها امتحان نمود تا تصمیم نهایی گرفته شود. مهم ترین هدف از نصب لمینت دندان زیباتر نمودن طرح لبخند است. اینکه چه طرحی می تواند برای صورت و چهره شما مناسب باشد و اینکه چه رنگی داشته باشد، بستگی به نظر دندانپزشک و انتخاب بیمار دارد. هرچه این حالت و رنگ طبیعی تر انتخاب شود، چهره زیباتری به فرد خواهد داد.

مرحله سوم: تراشیدن مینای دندان و قالب گیری

در این مرحله نیاز است مقدار جزئی از مینای دندان نیز تراشیده شود تا با نصب روکش، حالت زحمتی به دندان ها داده نشود. میزان تراشیدن مینای دندان باید با دقت انجام شود. زیرا نامرتب بودن دندان ها باعث می شود که تراز دندان ها بهم بخورد. برای ایجاد همگنی و هم ترازی باید دندانپزشک با مهارت این کار را انجام دهد. سپس در نهایت قالبی از دندان های تراشیده شده تهیه و یا از طریق سیستم تصویر برداری دیجیتال به لابراتوار ارسال می گردد. مرحله قالب گیری نیز به تخصص و تبحر زیادی نیاز دارد تا کوچکترین تغییرات در نظر گرفته شود. برای اینکه مقداری از مینای دندان از دست رفته است، ممکن است این موضوع برای بیمار آزاردهنده باشد. بنابراین از روکشی از جنس آکریلیک به صورت موقتی بر روی دندان ها استفاده می شود تا روکش نهایی آماده گردد.

مرحله چهارم: نصب روکش دائمی لمینت دندان

پس از آماده سازی روکش نهایی که معمولا بین یک تا دو هفته طول خواهد کشید، نیاز است مجددا به دندانپزشک مراجعه نمایید. در این مرحله مجددا دندانپزشک وضعیت دندان ها را قبل از نصب روکش نهایی بررسی می نماید. در صورت تایید، روکش نهایی با استفاده از چسب یا سیمان مخصوص بر روی دندان ها قرار می گیرد. لازم است دندانپزشک تمامی قسمت های بین لثه و روکش را پر نماید تا جای خالی باقی نماند. سپس از لیزر مخصوص برای سفت کردن این چسب استفاده می شود. در طول چند دقیقه چسب یا سیمان سفت می گردد. سپس سیمان یا مواد اضافی از روی دندان پاک می شود  و کار به اتمام می رسد. لازم است بعد از این مرحله مراقبت هایی از قبیل عدم خورد کردن یا جویدن مواد غذایی سخت، مراقبت از تغییر رنگ روکش، رعایت نکات بهداشتی و … توسط بیمار انجام شود.

لمینت دندان نامرتب  213456453123135مزایای لمینت دندان های نامرتب

در این قسمت می خواهیم مزایای این روش را توضیح دهیم. آشنایی با این مزایا می تواند فرد را در انتخاب این روش کمک نماید:

تعداد جلسات محدود

یکی از مهم ترین مزایای این روش، تعداد مراجعات محدود است. برای نصب لمینت دندان نامرتب بایستی فرد دو جلسه به دندانپزشک مراجعه نماید. مراجعه  اول برای قالب گیری و مراجعه دوم برای نصب روکش لمینت دندان می باشد. سپس مراجعات به صورت شش ماهه برای چکاپ وضعیت دندان ها و نیز تمیز نمودن بخش هایی از دندان که بیمار امکان آن را ندارد.

مقاومت در برابر تغییر رنگ

لمینت دندان به راحتی در برابر مصرف مواد غذایی و نوشیدنی های رنگی، دچار تغییر رنگ نمی شود. هر چند بهتر است در این خصوص مراقبت های بیشتری انجام شود.

 

ماندگاری بالا

لمینت دندان نامرتب می تواند بین 15 تا 20 سال دوام و ماندگاری داشته باشد. هرچند مراقبت از روکش نیز توصیه می گردد. عدم مراقبت لازم ممکن است این مدت را کاهش دهد. برعکس مراقبت های صحیح می تواند حتی تا 30 سال نیز ماندگاری را به همراه داشته باشد.

مراقبت از دندان ها در برابر پوسیدگی و ..

یکی از مزایای این روش مراقبت از دندان ها است. با نصب روکش دندان ها دچار پوسیدگی، شکستگی و … نخواهند شد و دندان ها سالم باقی می مانند.

رفع مشکلات گوارشی

دندان های نامرتب امکان مسواک زدن صحیح  و رعایت نکات بهداشتی را از فرد خواهد گرفت. همچنین عدم جویدن صحیح مواد غذایی می توان باعث ایجاد مشکلات گوارشی در فرد شود. با نصب روکش لمینت دندان های نامرتب این مشکلات نیز برطرف خواهد شد.

 

عدم نیاز به بیهوشی و بی حسی

لمینت دندان های نامرتب یک روش ایمن و غیر تهاجمی برای دندان ها می باشد. بنابراین نیاز به بی حس نمودن و یا بیهوش کردن بیمار نخواهد بود. تنها کاری که بر روی دندان انجام می شود، تراشیدن میزان جزیی از مینای دندان است که کمترین دردی را احساس نخواهید کرد. این نیز می تواند یکی از مزایای مهم این روش برای افرادی باشد که نسبت به اتاق عمل و یا تزریق مواد بی حسی ، ترس و استرس دارند.

 

استحکام بالا

لمینت دندان بخاطر مواد تشکیل دهنده آن در برابر فشار و ضربه بسیار مقاومت دارد. استحکام و مقاومت بالای این روش باعث می شود به راحتی ترک برنداشته و یا نشکند. هر چند نیاز است که مراقبت های لازم نیز صورت گیرد. اعم از عدم استفاده از دندان به عنوان ابزاری برای بازکردن درب قوطی یا اجسام و …

کلام آخر

دندان های نامرتب یکی از مشکلات مربوط به دندان می باشد که غیر از بروز مسایلی مانند کاهش اعتماد به نفس از حضور در مجامع و گروه ها ، باعث ایجاد مشکلات گوارشی و یا فشار آوردن به فک بیمار نیز می شود. خوشبختانه امروزه لمینت دندان نامرتب امکان پذیر است. با لمینت دندان نامرتب می توان غیر از بهبود وضعیت ظاهری و نیز رنگ دندان ها، از مزایای این روش که شامل ماندگاری بالا، تعداد مراجعات کم، سرعت عمل بالا در نصب، عدم نیاز به بی هوشی و یا بی حسی موضعی و … بهره مند شوید.


مطلب فوق توسط نویسندگان تهران جراحی با استفاده از منابع علمی تحت وب و کتب علمی نگارش شده است. و همانطور که میدانید که مباحث علمی نیاز به مشاوره جدی پزشک دارد ، هیچگونه مسئولیتی عهده دار تهران جراحی نمیباشد. (دکتر دهقان)

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 187
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 2
  • آی پی دیروز : 12
  • بازدید امروز : 12
  • باردید دیروز : 29
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 12
  • بازدید ماه : 190
  • بازدید سال : 2,020
  • بازدید کلی : 3,724