loading...
مطب ایمپلنت تهران|دکتر وحید دهقان
mousa بازدید : 11 یکشنبه 22 فروردین 1400 نظرات (0)

برای اینکه بدانیم آیا کاندید مناسب کامپوزیت دندان هستیم یا خیر بهتر است ابتدا بدانیم چه مشکلات و نواقصی را می توان با استفاده از کامپوزیت دندان رفع و پوشش داد. کامپوزیت دندان می تواند بسیاری از نواقص جزیی دندان ها را پوشش داده و طرح لبخند زیبایی را برای فرد بوجود آورد. مهم ترین نکته مراجعه به بهترین پزشک در این حوزه دندانپزشکی می باشد تا با بررسی دقیق و ارزیابی پارامترهای مهم تشخیص دهد که آیا کامپوزیت دندان برای فرد مناسب است یا باید از روش های دیگر استفاده کرد. در این مقاله به تمامی این مشکلات اشاره کرده و نیز پارامترهای قابل بررسی را برای اینکه فرد کاندید مناسب کامپوزیت دندان است یا خیر را توضیح خواهیم داد. پس اگر شما هم جزو افرادی هستید که به دنبال پاسخ این پرسش می باشید، با ما همراه شوید و تا انتهای مقاله را مطالعه نمایید.

معایبی که می توان با کامپوزیت دندان پوشش داد

برای اینکه بدانیم فرد کاندید مناسب کامپوزیت دندان است یا خیر، ابتدا توضیح می دهیم چه معایبی را می توان با استفاده از کامپوزیت دندان پوشش داد؟ در صورتی که این مشکلات را دارید، می توان گفت کاندید مناسبی برای این روش به شمار می روید:

نامرتبی دندان ها

یکی از مشکلاتی که می توان با کامپوزیت دندان پوشش داد، نامرتبی و عدم نظم بین دندان ها می باشد. بهم ریختن دندان ها به این صورت است که دندان ها عقب تر و یا جلوتر از دندان های دیگر هستند. علت این عدم نظم را می توان به مسایل ژنتیکی و یا عوامل دیگری مانند استفاده از پستونک و یا زبان زدن به دندان های تازه رشد کرده و نیز عدم مراقبت های بهداشتی مربوط دانست. در هر صورت نامنظمی دندان ها می تواند فرد را کاندید مناسب کامپوزیت دندان نماید.

کاندید مناسب کامپوزیت دندان 5874513351332

دندان های خرگوشی

دندان خرگوشی ها افرادی هستند که دندان ها در فک بالا جلوتر از دندان های فک پایین باشند. این مشکل نیز ممکن است ارثی باشد و یا عواملی مانند مکیدن انگشت یا پستونک در دوران کودکی و در زمان رشد دندان ها در ایجاد آن تاثیر داشته باشند. کامپوزیت دندان یک روش غیر تهاجمی و ایمن برای زیباتر نشان دادن وضعیت قرار گرفتن این دندان ها می باشد. با کامپوزیت دندان می توان دندان های صاف و یکدستی را برای فرد به همراه آورد.

دندان هایی با شکستگی جزیی

دندان ها در اثر عواملی مانند ضربه خوردن، سوانح، تصادفات و … ممکن است دچار شکستگی و لب پر شدن شوند. در این صورت می توان با کامپوزیت دندان این مشکل را پوشش داد. نکته ای که در این زمینه مهم است این است که شکستگی باید جزیی باشد، در غیر این صورت روش های دیگری برای رفع این مشکل وجود دارد. گاز زدن اجسام و یا مواد غذایی سفت و سخت نیز ممکن است احتمال لب پر شدن دندان ها را بالا ببرد که در این صورت فرد را کاندید مناسب کامپوزیت دندان خواهد نمود. این شکستگی و لب پر شدن بخصوص در دندان های جلویی برای فرد مشکلاتی را در هنگام حضور در اجتماع و … ایجاد می کند. با کامپوزیت دندان در سریع ترین زمان ممکن و در یک جلسه دندانپزشکی می توان به راحتی این مشکل را برطرف نمود و اعتماد به نفس را به فرد بازگرداند.

دندان های فاصله دار

دندان های فاصله دار بخصوص در دندان های جلویی می تواند زیبایی چهره فرد را تحت تاثیر قرار دهد. با انجام کامپوزیت دندان این فاصله پوشش داده می شود و شکافی در بین دندان ها دیده نمی شود.

بدرنگی دندان ها

یکی از مشکلاتی که فرد را کاندید مناسب کامپوزیت دندان می نماید، بدرنگی و زرد شدن دندان ها است. زرد شدن دندان ها بر اثر عوامل مختلفی مانند استعمال دخانیات و مصرف مداوم نوشیدنی های رنگی مانند چای، قهوه و … اتفاق بیفتد. این افراد به مرور زمان شفافیت و سفیدی دندان ها را از دست می دهند و نیاز است که از روش هایی مانند کامپوزیت دندان برای پوشش دادن این مشکل استفاده نمایند. با نصب کامپوزیت دندان سفیدی و شفافیت دندان ها بازگشته و فرد دارای طرح لبخند زیبایی خواهد شد. نکته مهم این است که باید بعد از نصب کامپوزیت دندان، مراقبت های لازم برای جلوگیری از تغییر رنگ روکش انجام شود. رعایت بهداشت دهان و دندان در کنار محدود کردن مصرف مواد غذایی و نوشیدنی های رنگی و نیز قطع مصرف دخانیات و یا به حداقل رساندن آن از جمله مراقبت هایی است که باید انجام گیرد. در غیر اینصورت به مرور زمان روکش کامپوزیت دندان نیز دچار بدرنگی شده و باید تعویض گردد.

برای نصب کامپوزیت دندان چه شرایطی لازم است

برای اینکه بدانیم آیا فرد کاندید مناسب کامپوزیت دندان است یا خیر، دندانپزشک باید بررسی هایی را به عمل آورد. در این قسمت به پارامترهایی اشاره می کنیم که باید قبل از نصب مورد ارزیابی قرار گیرند:

داشتن مینای دندان سالم

برای اینکه روکش کامپوزیت دندان استحکام و چسبندگی خوبی با دندان داشته باشد، باید مینای دندان سالم باشد. با اینکه در این روش نیازی به تراشیدن مینای دندان نیست و روکش کامپوزیت دندان به صورت مستقیم بر روی مینای دندان قرار داده می شود، سالم بودن این قسمت اهمیت زیادی دارد.

عدم عفونت لثه

یکی دیگر از شرایطی که فرد برای قرار دادن کامپوزیت دندان نیاز دارد، داشتن لثه سالم و غیر عفونی می باشد. افرادی که دچار بیماری های لثه و یا التهاب در این قسمت می باشند، کاندید مناسب برای کامپوزیت دندان نمی باشند. ابتدا باید لثه درمان شود و سپس اقدام به نصب روکش کامپوزیت دندان نمایید. در غیر این صورت امکان پوسیدگی دندان و خونریزی در ناحیه لثه وجود دارد که باعث شکست روند درمان خواهد شد.

سلامت دندان ها

یکی دیگر از فاکتورهای مهم قبل از نصب کامپوزیت دندان، سلامت دندان ها می باشد. در جلسه معاینه، دندانپزشک وضعیت دندان هایی که قرار است روکش کامپوزیت دندان بر روی آن ها نصب شود را بررسی می نماید. در صورتی که نیاز باشد بایستی از درمان های جانبی برای رفع مشکلات دندان ها استفاده کرد. مشکلاتی مانند پوسیدگی دندان و یا عفونت را نمی توان با کامپوزیت دندان رفع نمود.

در کل باید اشاره کنیم که کامپوزیت دندان روش درمانی نبوده و فقط می تواند مشکلات جزیی دندان ها را پوشش داده و مانع از دیده شدن آن ها شود. پس در صورت عفونت و پوسیدگی دندان ها، ابتدا درمان انجام و سپس فرد کاندید مناسب کامپوزیت دندان خواهد شد. با قرار دادن روکش بر روی دندان های پوسیده، ناحیه ای که روکش کامپوزیت دندان به دندان وصل می شود بسیار کوچک بوده و در اثر کوچک ترین فشار و ضربه از آن جدا می شود.

برگشت پذیری کامپوزیت دندان

قبل از نصب روکش کامپوزیت دندان باید این نکته یادآوری شود که این روش دائمی نبوده و حداکثر تا 10 سال می تواند مشکلات دندان را پوشش دهد. بعد از این مدت بایستی مجددا روکش بر روی دندان نصب شود. از جمله مزایا این روش این است که فرد در هر زمان که بخواهد می تواند به راحتی روکش را از دندان های طبیعی جدا کرده و نیازی نیست که تا پایان عمر از این روش استفاده نماید. در صورتی که در روش های دیگری مانند لمینت دندان به علت تراشیدن دندان ها، فرد مجبور به استفاده از روکش تا پایان عمر می باشد. بنابراین برای افرادی که دائمی بودن روش استفاده شده، اهمیت ندارد می توان گفت فرد کاندید مناسب کامپوزیت دندان می باشد.

کاندید مناسب کامپوزیت دندان 5641326853153

چه افرادی کاندید مناسب کامپوزیت دندان نمی باشند

در این قسمت می خواهیم بررسی نماییم چه افرادی بهتر است از کامپوزیت دندان استفاده نکنند. این افراد عبارتند از:

عدم رعایت بهداشت دهان و دندان

افرادی که بهداشت دهان و دندان را به درستی رعایت نمی کنند. همانطور که گفتیم کامپوزیت دندان می تواند از 7 تا 10 سال بر روی دندان ها باقی بماند و ماندگاری دارد. ولی ممکن است در صورت عدم رعایت بهداشت دهان و دندان حتی تا یکسال نیز ماندگاری نداشته باشند و زودتر از موعد از دندان ها جدا شوند. علت این مشکل مربوط به پوسیدگی دندان های زیر روکش و لزوم برداشتن روکش از روی دندان ها و نیز بدرنگ شدن و زردی دندان ها می باشد.

مصرف دخانیات

افرادی که به صورت مداوم از دخانیات علی الخصوص سیگار استفاده می نمایند، نمی توانند کاندید مناسب کامپوزیت دندان باشند. زیرا از طرفی این افراد در رعایت بهداشت دهان و دندان ضعیف عمل می کنند که این عامل پوسیدگی دندان ها خواهد شد. از طرف دیگر مصرف دخانیات باعث زرد شدن و بدرنگی روکش کامپوزیت دندان می شوند. نیاز است بعد از مدت کوتاهی روکش کامپوزیت دندان تعویض شود.

پوسیدگی دندان ها

افرادی که دارای دندان های پوسیده هستند و یا مشکلاتی مانند عدم نظم بسیار شدید دندان ها و یا کجی زیاد آن ها باشند، کاندید مناسب کامپوزیت دندان به شمار نمی روند. این افراد بهتر است ابتدا از درمان های جانبی پوسیدگی دندان ها را رفع نمایند و سپس از این روش استفاده نمایند. برای بهبود وضعیت کجی و نامرتبی دندان ها نیز در صورت شدید بودن بهتر است ابتدا ارتودنسی انجام شود و سپس کامپوزیت دندان برای بهتر نشان دادن وضعیت مورد استفاده قرار گیرد.

کلام آخر

برای اینکه فرد کاندید مناسب کامپوزیت دندان باشد، ابتدا باید سلامت دهان و دندان به صورت کامل مورد بررسی قرار گیرد. مسائلی مانند مصرف دخانیات و یا مشکلات رفتاری مانند دندان قروچه، جویدن ناخن و … رفع گردد تا بتواند از این روش برای پوشش دادن مشکلات جزیی دندان مانند لب پر شدن، فاصله بین دندان ها، نامرتبی و … استفاده نماید.

 


مطلب فوق توسط نویسندگان تهران جراحی با استفاده از منابع علمی تحت وب و کتب علمی نگارش شده است. و همانطور که میدانید که مباحث علمی نیاز به مشاوره جدی پزشک دارد ، هیچگونه مسئولیتی عهده دار تهران جراحی نمیباشد. (دکتر دهقان)

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 187
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 5
  • آی پی دیروز : 3
  • بازدید امروز : 12
  • باردید دیروز : 4
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 48
  • بازدید ماه : 161
  • بازدید سال : 1,991
  • بازدید کلی : 3,695