loading...
مطب ایمپلنت تهران|دکتر وحید دهقان
mousa بازدید : 11 سه شنبه 08 مهر 1399 نظرات (0)

ایمپلنت دندان یکی دیگر از روش های منحصر به فرد در کاشت دندان به شمار می رود که امروزه استقبال زیادی از آن شده است. ولی ممکن است این سوال پیش آید که آیا ایمپلنت دندان دائمی است؟ در کنار روش های دیگر مانند بریج دندان یا دندان مصنوعی می توان گفت این روش طول عمر بالایی دارد و تقریبا می توان گفت می تواند دائمی می باشد. هرچند این دندان یا دندان ها نیز همچون دندان های طبیعی انسان نیاز به مراقبت و نگهداری دارد. در صورت رعایت نکات مهم قبل و مراقبت های بعد از کاشت می توان امیدوار بود که دیگر نیازی به تعویض یا ترمیم آن پیدا نخواهید کرد. علت این امر کاشت دندان به صورت اصولی همراه با ریشه و تاج می باشد. پایه ایمپلنت که از تیتانیوم یک فلز ماندگار و مقاومی است سالها در استخوان باقی می ماند.

آیا ایمپلنت دندان دائمی است 8949494

دلایل ماندگاری و دائمی بودن ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان یکی از پرهزینه ترین روش ها برای کاشت دندان به شمار می رود. به همین دلیل اغلب افراد می خواهند بدانند آیا این روش می تواند بصورت دائمی جای خالی دندان را پر کند و چه دلیلی برای این ماندگاری و طول عمر بالای آن وجود دارد. در این قسمت به بررسی دلایل ماندگاری و دائمی بودن ایمپلنت دندان خواهیم پرداخت.

کاشت و نصب پایه ایمپلنت در استخوان فک

ایمپلنت دندان از سه قسمت اصلی پایه، تاج و آبانمنت تشکیل شده است. پایه یا پست که به صورت پیچ در استخوان فک قرار داده می شود و به آن پیچ می خورد. ابانمنت که واسط بین تاج و پایه است و از تاج دندان پشتیبانی می کند . در نهایت تاج دندان که جنس سرامیکی دارد و شبیه دندان های طبیعی بیمار است. برای کاشت دندان ابتدا لثه برش داده می شود و سپس پایه و یا پست در داخل آن قرار داده شده و به عنوان ریشه دندان کاربرد خواهد داشت. پس از اینکه این فلز با استخوان  فک جوش خورد، نوبت قرار دادن ابانمنت می شود. این مرحله ممکن است بین پنج تا هفت ماه طول بکشد. مهم ترین نکته در این مرحله رعایت بهداشت دهان و دندان برای جلوگیری از عفونت یا مشکلات جانبی می باشد.

ممکن است در این مرحله نیاز به پیوند استخوان نیز باشد که با صلاحدید دندانپزشک انجام می شود. این حالت در صورتی اتفاق می افتد که استخوان فک به علت بیماری های عفونی یا سایر علل دچار تحلیل شده باشد و فضای کافی برای قرار دادن تاج و ابانمنت نباشد. این مرحله نیز توسط پزشک با استفاده از پودر استخوان انجام می گیرد و زمان درمان را کمی طولانی تر می کند در نهایت تاج دندان گذاشته شده و عملیات تکمیلی انجام می گیرد. .  جنس پایه و ابانمنت از تیتانیوم می باشد و بنابراین سازگاری کامل را با استخوان فک دارد. این فلز جزو سخت ترین موادی است که در دنیا وجود دارد. حتی جنس آن مقاوم تر از مینای دندان می باشد. نکته مهم عدم ساییدگی و زنگ زدن این فلز در محیط اسیدی دهان می باشد. به همین دلیل است که ماندگاری ایمپلنت دندان تثبیت می شود.

عدم پوسیدگی ایمپلنت دندان

علت پوسیدگی دندان های طبیعی وجود باکتری در دهان است. زمانی که مواد غذایی در دهان باقی می ماند یا مواد قندی وارد بدن می شود، محیط اسیدی دهان باعث خوردگی مینای دندان می شود. این خوردگی استحکام مینای دندان را از بین برده و محیط را برای رشد باکتری های مضر برای دندان فراهم می نماید. به همین دلیل دندان های طبیعی دچار پوسیدگی و از بین رفتن می کنند. این موضوع در خصوص ایمپلنت دندان صادق نیست. مواد تشکیل دهنده ایمپلنت دندان، تیتانیوم و سرامیک می باشد که هر دو نسبت به اسید مقاوم بوده و دچار پوسیدگی نمی شوند. هرچند نگهداری از ایمپلنت دندان نیز مستلزم رعایت نکات بهداشتی مانند استفاده از مسواک، نخ دندان و دهانشویه مخصوص می باشد. بنابراین در پاسخ به این سوال که آیا ایمپلنت دندان دائمی است؟ باید گفت این تکنیک می تواند یکی روش دائمی و طولانی مدت برای جایگزینی دندان باشد.

مقاوم بودن در برابر ضربه

مقاوم بودن در برابر ضربه به دلیل استفاده از فلز تیتانیوم در ساختار پایه و ابانمنت ایمپلنت دندان می باشد. همچنین سرامیک استفاده شده در تاج ایمپلنت نیز جنس مقاومی دارد و مقاومت آن با مینای دندان معمولی برابری می کند. به همین دلیل به راحتی ترک برنمی دارد یا دچار شکستگی نمی شود. هرچند نیاز به مراقبت و محافظت نیز دارد. از جمله این که به هیچ عنوان اجسام سخت را با دندان ایمپلنت شده نشکنید یا از وارد آوردن فشار زیاد به تاج دندان خودداری نمایید. در صورتی که به هر دلیلی آسیبی به ایمپلنت دندان رسید و دچار ترک خوردگی و شکستگی شد نیز نگران نباشید. ایمپلنیست می تواند قسمت مورد نظر را ترمیم یا در صورت نیاز تعویض نماید.

آیا ایمپلنت دندان دائمی است 49490494

چه عواملی در ماندگاری ایمپلنت دندان تاثیر دارند

در این قسمت می خواهیم عوامل تعیین کننده طول عمر ایمپلنت دندان را بررسی نماییم. از جمله مهم ترین عوامل انتخاب بهترین پزشک کاشت ایمپلنت دندان می باشد. تخصص و تجربه جراح در کاشت ایمپلنت دندان تاثیر زیادی در سلامت و طول عمر دندان خواهد داشت. انتخاب بهترین مارک ایمپلنت دندان، جراحی دقیق و ماهرانه، تبحر در انجام جراحی های جانبی مانند پیوند استخوان، لیفت سینوس و … در صورت نیاز و … می تواند از ویژگی های بهترین پزشک کاشت ایمپلنت دندان محسوب شود. مراقبت صحیح از ایمپلنت دندان مانند مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و رعایت نکات تغذیه ای می تواند از عوامل موثر در بالا بردن طول عمر ایمپلنت دندان به شمار رود. مراقبت های بعد از جراحی و رعایت نکاتی که جراح قبل از انجام جراحی به بیمار توصیه می کند هم در کاهش عوارض و هم در موفقیت آمیز بودن کاشت مثمر ثمر خواهد بود.

کلام آخر

در نهایت در پاسخ به این سوال که آیا ایمپلنت دندان دائمی است؟ باید گفت این روش را می توان یک روش دائمی برای جایگزینی و پر کردن جای خالی دندان ها دانست. مواد بکار رفته در پایه، ابانمنت و تاج که از اجزای اصلی ایمپلنت دندان می باشد، می تواند در این خصوص تاثیر زیادی داشته باشد . در کنار این عوامل انتخاب بهترین مرکز کاشت ایمپلنت دندان نیز بایستی مد نظر قرار گیرد. استفاده از مجهزترین و به روز ترین امکانات، محیط بهداشتی و امن برای جلوگیری از عفونت و سایر بیماری ها، بهره گیری از زبده ترین دندانپزشکان و جراحان در کنار کادر پرستاری و پزشکی متبحر و کارآزموده می تواند از نتایج این انتخاب به شمار رود.


مطلب فوق توسط نویسندگان ایمپلنت تهران با استفاده از منابع علمی تحت وب و کتب علمی نگارش شده است. و همانطور که میدانید که مباحث علمی نیاز به مشاوره جدی پزشک دارد ، هیچگونه مسئولیتی عهده دار ایمپلنت تهران نمیباشد. (دکتر دهقان)

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 187
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 0
  • آی پی دیروز : 12
  • بازدید امروز : 2
  • باردید دیروز : 29
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 2
  • بازدید ماه : 180
  • بازدید سال : 2,010
  • بازدید کلی : 3,714