loading...
مطب ایمپلنت تهران|دکتر وحید دهقان
mousa بازدید : 11 شنبه 18 مرداد 1399 نظرات (0)

اقدامات قبل از ایمپلنت دندان : ایمپلنت یا کاشت دندان یکی از خدماتی است که دندانپزشک برای بازسازی جای خالی دندانها ارائه می دهد .

روشهای دیگری چون پروتز های ثابت و متحرک دندانی نیز برای جایگزینی دندان از دست رفته وجود دارند.

برای کاشت دندان بهتر است با دندانپزشک مشورت کنید تا با توجه به شرایط فرد ، بهترین روش پیشنهاد داده شود.

ایمپلنت، در اصل، نوعی جراحی کاشت دندان است که در ابتدا یک پایه در استخوان فک قرار میگیرد و سپس تاج دندان ساخته شده و بر روی پایه قرار می گیرد .

رعایت نکات مراقبتی پیش از کاشت ایمپلنت دندان باعث می شود تا حین جراحی ایمپلنت ، دندانپزشک مراحل کاشت دندان را طبق روال و بدون بروز مشکل انجام دهد .

اقدامات قبل از ایمپلنت دندان
نکات و اقدامات قبل از ایمپلنت دندان
مهم ترین اقدام ، انتخاب یک دندانپزشک خوب و متبحر می باشد .

انتخاب دندانپزشک اهمیت زیادی دارد زیرا اغلب افراد اطلاعات کافی و جامع در ارتباط با ایمپلنت ندارند ، در چنین مواقعی سوالات بسیار زیادی برای بیمار به وجود می آید که دندانپزشک با صبر و حوصله باید تمام نکات را به بیمار توضیح دهد .

مطلع شدن از انواع ایمپلنت و تا حدودی آشنایی با نحوه قرار گیری آن ، به بیماران کمک می کند تا راحت تر تصمیم بگیرند چه نوع ایمپلنتی مناسب است ، هرچند که توصیه می شود در انتخاب نوع ایمپلنت حتماً با دندانپزشک مشورت کنید.

مصرف دخانیات و مشروبات الکی به دلیل تنگ کردن عروق خونی و اختلال در گردش خون ، حداقل ۲ هفته قبل از کاشت دندان ممنوع می باشد .
به دلیل اینکه زمان کاشت دندان فضای دهان باید سالم باشد ، سه روز قبل از جراحی ایمپلنت از دهانشویه کلروهگزیدین برای کاهش باکتریهای عامل عفونت دهان و دندان استفاده کنید.
از داروهایی چون وارفامین ، آسپیرین و غیره که منجربه رقیق شدن خون می شوند حداقل دوهفته قبل از عمل ایمپلنت استفاده نکنید که البته قطع مصرف این داروها باید با نظر پزشک انجام پذیرد
جراحی ایمپلنت کمی طولانی است به همین دلیل بهتر است قبل از مراجعه به مطب ، غذای سبک و مناسبی میل نمایید تا حین کاشت دندان دچار ضعف نشوید.
در صورت عفونت لثه با دندانپزشک صحبت کنید تا در صورت نیاز از آنتی بیوتیک استفاده کنید .
پیش از شروع جراحی ایمپلنت و در صورت تایید دندانپزشک از داروهای مناسب ضد درد استفاده کنید.
دقت داشته باشید که تمامی نکات مدنظر خود را حتماً از دندانپزشک سوال کنید تا هیچ گونه مشکلی به وجود نیاید و روند کاشت دندان با تداخل مواجه نشود.
----------------------------------------
مرکز آموزش مطب دکتر دهقان
implanttehran.com
02122140348
پاسخگویی 4 عصر الی 8 شب

mousa بازدید : 14 شنبه 18 مرداد 1399 نظرات (0)

ایمپلنت پین های باریکی هستند که از تیتانیوم خالص سازگار ساخته شده که درون استخوان فک گذاشته می شود.
دندان متحرک، قابل اتصال به این ایمپلنت ها هستند. حدود 3 تا 6 ماه زمان لازم برای رشد و ترمیم استخوان اطراف ایمپلنت است.
هنگام انتخاب ایمپلنت میزان استخوان در دسترس، میزان استحکام استخوان و زمان گذاشتن ایمپلنت در نظر گرفته می شود. اگر استخوان کافی برای گذاشتن ایمپلنت در دسترس نباشد می توان در شرایط خاص مقداری استخوان برگرفته از نقاط دیگر پیوند زد.همچنین بر حسب میزان سختی استخوان انواع پیچ دار و بدون پیچ ایمپلنت انتخاب می شود. ایمپلنت می تواند بلافاصله پس از از دست رفتن دندان و کشیدن آن یا پس از زمان طولانی ترمیم، جایگزین شود. شکل ایمپلنت مانند ریشه دندان طبیعی است. پس از از دست رفتن دندان در صورت عدم جایگزینی سریع با ایمپلنت امکان تحلیل استخوان و کاهش توانایی جویدن و کج شدن دندانهای کناری است. اگر گذاشتن با تاخیر ایمپلنت پیشنهاد می شود ایمپلنت های کوچکتر و استوانه ای به دلیل در دسترس بودن استخوان کمتر استفاده می شود.

مکان گذاشتن ایمپلنت و نوع سیستم مناسب تنها بوسیله معاینه ای که دندانپزشک انجام میدهد با در نظر گرفتن سایر شرایط قابل بیان است. میزان حجم و دانسیته استخوان فک، تعداد و موقعیت و استحکام دندانهای طبیعی فرد، شرایط لثه، شرایط و تعداد دندانهای فک مقابل از عوامل مهم حین معاینه است.

در چه مواردی از ایمپلنت استفاده می شود:
1- فاصله بین دندانهای جلو در اثر از دست رفتن یک دندان بطوری که دندانهای مجاور آن طبیعی باشند.
از دست رفتن دندان می تواند به دلیل پوسیدگی، بیماری لثه و یا تصادفات باشد. اگر دندان در منطقه زیبایی باشد علاوه بر زیبایی سلامتی دندان نیز متاثر می شود. فاصله طولانی بی دندانی باعث رویش دندانهای فک مقابل به این فاصله و جابجایی دندانهای بالا و پایین و از دست رفتن اکلوژن مناسب می شود. عمل جویدن نیز متاثر شده و مفاصل فک پایین در طولانی مدت دردناک می شود.

درمان:
* بریج سه واحدی که مستلزم قربانی کردن دو دندان سالم مجاور است.
* بریجی که به دندانهای مجاور چسبیده ولی عمر آن محدود است.(Maryland Bridge)
* بریج تنها تاج دندان را جایگزین می کند ولی ریشه را جایگزین نمی کند و نیروهای جویدن به استخوان زیرین منتقل نمی شود و و در طول زمان حجم و ارتفاع استخوان کاهش می یابد .
ایمپلنت درمان بهتری است چون هم دندانهای کناری تراش نمی خورند و هم بطور کامل ساختار دندان حفظ می شود و نیروهای جویدن به استخوان منتقل می شود و حجم استخوان بدون تغییر می ماند.

دندانپزشک, دندان درد, ایمپلنت
2- فاصله زیاد بین دندان ها در اثر از دست رفتن یک یا بیش از یک دندان بطوری که دندانهای مجاور آن طبیعی باشند.
فاصله بیشتربین دندانها همان اثرات ازدست رفتن یک دندان را بصورت شدیدتر نشان می دهند. عدم زیبایی، مشکلات پخش نیروی جویدن ، درد در مفاصل فک پایین و مشکلات تکلمی از موارد مورد شکایت بیماران می باشد.

درمان:
* بریج های چند واحـدی ( با تراش دندان های پایه کناری ) که تعـداد دندان های پایـه باید متنـاسب با طول بی دندانی باشد.
* پارسیل متحرک که مشکلات تکلمی، جویدن و اجتماعی ایجاد می کند.
* بریج ها یا روکشهای ساپرت شونده با ایمپلنت به تنهایی یا در ترکیب با دندان طبیعی.

3- زمانی که یک یا بیش از یک دندان از انتهای هر قوس دندانی از دست رفته باشد و تنها یک سمت، دندان طبیعی باشد.
از دست دادن دندانهای قوی در عقب قوس دندانی که وظیفه جویدن و آماده کردن غذا برای هضم دارند باعث آسیب به حرکات جویدن می شود. دندانهای باقیمانده به سمت فضای خالی حرکت می کنند و تماس بین دندانها از دست می رود. همچنین دندانهای قوس مقابل نیز به طرف فضا حرکت می کنند و مشکلات مفاصل فک پایین نیز رخ می دهد.

درمان:
درمان فکهای انتهای آزاد سخت می باشد چون تنها در یک سمت دندان وجود دارد.
* پارسیل متحرک فک بالا یا پایین. پارسیل ممکن است به عنوان جسم خارجی احساس ناخوشایندی ایجاد و مشکلات تکلمی و جویدن ایجاد نماید.
* ایمپلنت به عنوان دندان پایه دوم بریج. در حالیکه پایه اول دندان طبیعی است، یا اینکه بریج کلا بوسیله ایمپلنت در هر دو طرف ساپرت شود.

4- زمانی که کلیه دندانهای یک یا هر دو فک از دست رفته باشد.
بی دندانی کامل فک بالا و پایین با هم یا به تنهایی منجر به مشکلات بسیار زیادی می شود. جویدن و صحبت کردن از مشکلات اصلی بیماران بی دندان می باشد. از آنجا که دندان ها که عامل ساپرت عضـلات صورت هستند دیگر وجود ندارد، بیمار حالت صورت مسنی خواهد داشت.

درمان:
* پروتز کامل متحرک. با وجودی که اکثر بیماران مشکلی از لحاظ گیر پروتز در فک بالا به دلیل نیروی مکشی در کام ندارند ولی مشکلات تکلمی و جویدن همچنان باقی است. عدم گیر یا ثبات پروتز فک پایین مشکل اساسی بیماران بی دندان می باشد و با گذشت زمان و تحلیل بیشتر استخوان بدتر هم می شود که تا حدودی با ریلاین پروتز و گذاشتن آستر تا مدتی برطرف می شود. ریلاین کردن متعدد منجر به لق شدن شدید پروتز و سخت تر شدن صحبت کردن و جویدن می شود.
* ایمپلنت بعنوان ثبات دهنده پروتز کامل. برای مثال میله ای که به دو یا چهار ایمپلنت وصل است و باعث گیر مناسب پروتز می شود حتی شش یا هشت ایمپلنت می تواند بعنوان پایه های پروتز ثابت شود.
امروزه می توان حجم کم استخوان را طی عمل بازسازی در شرایط خاص برای پذیرش ایمپلنت آماده ساخت.
بیماری های انعقادی خونی، متابولیک، مخاطی و استخوانی، فاصله کم بین دندان، یا موقعیت نامناسب دندانهای فک بالا و پایین از عوامل محدود کننده در گذاشتن ایمپلنت می باشد.
– کلیه افراد بالغی که دوران رشد را به پایان رسانیده اند، می توانند ایمپلنت بگذارند.
– افراد سیگاری حداقل تا ماههای اولیه پس از گذاشتن ایمپلنت باید سیگار را ترک کنند.
ایمپلنت مانند دندان طبیعی نیاز به رعایت بهداشت و مراقبت دارد.
----------------------------------------
مرکز آموزش مطب دکتر دهقان
implanttehran.com
02122140348
پاسخگویی 4 عصر الی 8 شب

mousa بازدید : 10 یکشنبه 12 مرداد 1399 نظرات (0)

اولین ملاقات یک کودک با دندان پزشک و تجربه ای که به دست می آورد تاثیر قابل توجهی در آینده و سلامت او دارد. یک تجربه خوب با دندان پزشک، زمانی که کوک هنوز مشکل های حاد دندانی ندارد، می تواند باعث برقراری رابطه خوب کودک و دندان پزشک شود و زمینه همکاری کودک را در آینده فراهم کند. کودکانی که هنگام درد دنان و بروز مشکل به دندان پزشک ارجاع داده می شوند معمولا به دلیل تجربه ناخوشایندی که به دست می آورند، دچار ترس از اعمال دندان پزشکی می شوند و هنگان درمان و حتی معاینه از شدت ترس فریاد می زنند و دست و پای خود را تکان می دهند. این رفتار کودکان در مطب دندان پزشکی غیرعادی نیست.

چرا کودکان از دندان پزشکی می ترسند؟
در پاسخ به این پرسش باید گفت که عوامل زیادی مثل اطلاعات منتقل شده از والدین و دوستان، تجربه تلخ و دردناک قبلی از درمان های دندان پزشکی، کم بودن سن کودک و عدم برخورد منطقی با مشکل هنگام درمان دندان پزشکی، در همکاری نکردن کودک با دندان پزشک در این ترس فراگیر تاثیر دارند. زمانی که کودک خود را برای ملاقات با دندان پزشک آماده می کند، نباید از کلماتی مانند سوزن و صدای مته که کودک را می ترساند، استفاده شود. جایگزین کردن کلماتی مثل نیشگون گرفتن، آب خواب آور و قلقلک دادن دندان، برای کودکان قابل قبول تر هستند و از ترس آنها کم می کند.

با کودکی که می ترسد، چه باید کرد؟
همکاری نکردن کودک، باعث کاهش کیفیت و استاندارد خدمات درمانی ارائه شده می شود. همچنین تهدید و مهار فیزیکی علاوه بر کاهش دقت و کیفیت کار می تواند نتایج خوشایند روانی در کودک ایجاد کند. در بسیاری از مراکرز درمان دندان پزشکی کودک، دندان پزشک مجبور است با کمک دستیارانش و حتی والدین برای مدتی کودک را بی حرکت نگه دارد تا یک درمان محدود در حداقل زمان ممکن انجام شود.
راه جایگزین حل این معضل، انجام درمان دادن پزشکی برای این گروه از کودکان، تحت بیهوشی عمومی است. این کار را که برای اولین بار اوایل دهه 1900 یک دندان پزشک آمریکایی برای کودکان انجام داد هنوز هم برای بسیاری از والدین پذیرفتنی نیست.

روند بیهوشی کودکان در دندان پزشکی
هر چه سن کودک حین بیهوشی کمتر باشد یا اگر کودک به بیماری زمینه ای مبتلا باشد، بیهوش مشکل تر و طبیعتا عوارضش بیشتر است. برای بیهوش اطفال، داروهایی مانند هالوتان که به صورت معمول در بیهوشی بزرگسالان استفاده می شود، توصیه نمی شود. به همین دلیل ضروری است والدین در انتخاب مراکز درمانی توجه ویژه ای داشته باشند و نسبت به مشاوره بیهوشی قبل از عمل جراحی نیز کوتاهی نکنند.

فایده بیهوش کردن کودک
با انجام عمل بیهوشی، کودک دچار کاهش سطح هوشیاری می شود و وقایع هنگام عمل را به خاطر نمی آورد. همچنین بی دردی کامل برای او وجود دارد و هیچ حرکتی نخواهد داشت. این شرایط به درمانگر اجازه می دهد با آرامش کامل و با دقت نظر نسبت به درمان لازم اقدام کند. درمان های دندان پزشکی تحت بیهوشی در مقایسه با اعمال جراحی پزشکی به دلیل گستردگی محدود، کم بودن احتمال خونریزی بعد از عمل، امکان کنترل درد بعد از عمل با تجویز مسکن های خوراکی و نیاز نداشتن به داروهای وریدی در دوره بعد از درمان، تفاوت هایی دارند، بنابراین می توان کودک را صبح روز عمل بستری کرد و طی یک جلسه تمام امور درمانی مورد نظر را به صورت جراحی سرپایی انجام داد و کودک را پس از یک دوره کنترل بعد از عمل در همان روز ترخیص کرد.

بیهوشی خطر دارد؟
حدود 50 سال پیش خطرهای ناشی زا بیهوشی بسیار زیاد بود اما امروزه با توجه به لزوم ارجاع بیمار به مراکز مجهز دارای امکانات بیهوشی عمومی و ابداع سیستم های پایشگر و مانیتورینگ در اتاق عمل، میزان خطرات و عوارض بیهوشی برای بیمار بسیار کم شده است. وقتی جراح در حال جراحی است، متخصص بیهوشی همزمان علائم بیمار شامل فشار خون و تنفس را بررسی می کند و شرایط را کاملا تحت کنترل دارد. باور اشتباهی که بین عموم مردم رایج است این است که بیهوشی باعث کاهش هوش کودکان در بزرگسالی می شود اما این موضوع هنوز از نظر علمی ثابت نشده است. البته هنوز هم نگرانی هایی در مورد عوارض ناشی از بیهوشی های مکرر وجود دارد. برخی والدین در مورد خطر مرگ سوال می کنند. آمار نشان داده میزان مرگ و میر ناشی از بیهوشی 1 در 10 هزار مورد است که آن هم ناشی از بیماری های زمینه ای و نوع جراحی است.

کدام کودکان باید الزاما تحت بیهوشی درمان شوند؟
کودکانی که ترس از دندان پزشکی دارند و با پزشک همکاری نمی کنند، بیماران عقب مانده ذهنی و جسمی و فلج مغزی و تشنج، بزرگسالانی که از دندان پزشکی ترس دارند، افرادی که دندانشان بی حس نمی شود و بیمارانی که می خواهند تمام خدمات دندان پزشکی آنها در یک جلسه انجام شود، باید تحت بیهوشی قرار گیرند.
ترمیم ضایعات پوسیدگی در دندان های شیری، معالجه ریشه دندان های شیری، درمان و کنترل آبسه های دندانی، نصب فضا نگهداری های ثابت و متحرک برای نگهداری فضای دندان های شیری از دست رفته، ساخت پلاک و بازسازی دندان های از دست رفته خصوصا دندان های قدامی و فلورایدتراپی برای جلوگیری از پوسیدگی دندان، انواع جراحی فک و صورت، خارج کردن دندان های نفهته و دندان عقل، جراحی لثه و خارج کردن کیست ها از جمله کارهایی که تحت بیهوشی و سدیشن (بیهوشی با مدت زمان کم) انجام می شود.
در صورتی که کودک دچار درد و عفونت دندان شده باشد، باید اقدامات لازم به طور فوری، چه با بیهوشی چه بدون آن، انجام شود، اما اگر هنوز دردی آغاز نشده، شاید به کمک مسواک مرتب و استفاده از نخ دندان و دهانشویه های فلورایددار بتوان جلوی پیشرفت پوسیدگی را گرفت.

خطر بیهوشی برای کودکان سرماخورده
بیهوشی هم ضرر دارد، هم خطر، اما ضرر و خطر را باید با منفعتی که کودک از این بیهوشی می برد، سنجید. گاهی ممکن است یک جلسه کار به 10 جلسه کشیده شود. اضطراب و دردی که برای کودک در 10 جلسه قرار است ایجاد شود، مشکل های زیادی را برای او ایجاد می کند و کار را برای جراح، دشوار. ضرری که بیهوشی برای کودک دارد، ضعف یادگیری گذرایی است که به مدت چند ماه ادامه می یابد. خطر بیهوشی نیز وقتی است که این کار در مطبی که تجهیزات کافی برای احیای قلبی ریوی ندارد، توسط فرد غیرمتخصص انجام شود. بنابراین کودک باید در کلینیک های مجاز و بیمارستان هایی که مجوز از وزارت بهداشت دارند، آن هم توسط متخصصان بیهوشی اطفال و در اتاق عمل، برای درمان دندان بیهوشی صورت گیرد.
دندان پزشکان هیچ گاه برای یک عمل کوچک کودک را تحت بیهوشی قرار نمی دهند و معمولا روی دندان های شیری هم زیاد مانور نمی دهند. برای کودکانی که دچار سرماخوردگی هستند، بیهوشی باید تا 6 هفته به تعویق بیفتد چون بیهوشی برای آنها 10 برابر بیشتر از سایر کودکان عارضه ایجاد می کند. مشکل های قلبی کودک و بیماری های دیگر هم حتما باید مدنظر قرار گیرد.
----------------------------------------
مرکز آموزش مطب دکتر دهقان
implanttehran.com
02122140348
پاسخگویی 4 عصر الی 8 شب

mousa بازدید : 12 یکشنبه 12 مرداد 1399 نظرات (0)

همه افراد بایدس الی 2 بار برای معاینه دندان هایشان به دندانپزشک مراجعه کنند اما این سوال ممکن است وجودداشته باشد که آیا همه باید همین تناوب را برای مراجعه به دندانپزشک رعایت کنند یا اینکه ممکن است عده ای نیاز کمتر یا بیشتری برای مراجعه به دندانپزشک داشته باشند؟ در این مطلب به مرور مواردی می پردازیم که ممکن است نیاز شما را برای مراجعه به دندانپزشک به بیش از 2 بار و حتی تا 4 بار در سال برای معاینه و چکاپ افزایش دهند.

1- رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان
اگر نگهداری شما از دندان هایتان ضعیف است یا اگر با مسواک، نخ دندان و دهانشویه میانه خوبی ندارید یا جزو افرادی هستید که به بهانه های مختلف مسواک نمی زنید و شب ها تنبلی می کنید، بهتر است بیشتر به دندان پزشکتان سر بزنید و از وضع دندان هایتان بیشتر خبر بگیرید!

2- رژیم غذایی سرشار از کربوهیدرات
بیشترین مواد غذایی ای که مصرف می کنید، قندها هستند؟ در طول روز با دهانتان مدام در حال خوردن، مکیدن، جویدن و نوشیدن هستید؟ مواد غذایی شیرین چسبناک و نوشیدنی های حاوی قند استفاده می کنید؟ شما جزو کسانی هستید که حتی ممکن است تا 4 نوبت در سال به مراجعه به دندانپزشک برای معاینه نیاز داشته باشید.

3- بارداری
قبل از بارداری بسیار مهم است که تمام مشکلات دهان و دندانتان برطرف شود و برای پیشگیری از مشکلات حین بارداری هم پیشگیری های لازم انجام گیرد. شما نیاز دارید که در ماه های منتهی به بارداری دندانپزشک مدام بهداشت دهان و دندانتان را چک کند. سلامت دهان و دندان شما حتی ممکن است بر سلامت فرزندی که متولد می کنید، تاثیر داشته باشد.

4- سن بالا یا مصرف داروهای کاهش دهنده جریان بزاق
بزاق دهان افراد مسن کاهش می یابد. جریان بزاق با مکانیسم های مختلف می تواند از پوسیدگی دندان ها جلوگیری کند. در مصرف داروهای مختلفی هم بزاق کاهش پیدا می کند. داروهای ضدفشار خون و برخی داروهای ضدافسردگی از جمله داروهای کاهش دهنده بزاق هستند. داروهای درمان سرطان و رادیوتراپی هم می تواند بزاق را کاهش دهد و پوسیدگی را بیشتر کند. اگر جزو این گرو هستید، باید دفعات مراجعه خود به دندانپزشک را افزایش دهید.

5- انجام درمان ارتودنسی یا روی هم بودن دندان ها در فک به طور طبیعی
وقتی درمان ارتودنسی را شروع می کنید، با توجه به وجود وسایل ارتودنسی در دهانتان، به معاینه و معالجه بیشتری نیاز دارید. شلوغی طبیعی دندان ها هم ممکن است استعداد دندان ها را برای پوسیدگی بیشتر کند.

6- سابقه درمان های پیچیده دندانپزشکی
دندان هایی از شما که تحت درمان های دندانپزشکی قرار گرفته، ممکن است به چکاپ های دوره ای نیاز داشته باشد. یکبار مراجعه به دندانپزشک برای درست کردن دندان ها، برای افرادی که درمان های دندانپزشکی پیچیده برایشان انجام شده است، ممکن است کافی نباشد!

7- ابتلا به بیماری خاص یا وجود جرم دندانی و علایم خونریزی از لثه ها
برخی بیماری های عمومی بدن ممکن است بر سلامت دهان و دندان شما تاثیر بگذارند. (برعکس این قضیه هم درست است و مشکلات دهان و لثه می تواند روی برخی بیماری های عمومی بدن تاثیر منفی داشته باشد). بیماری هایی که دستگاه ایمنی شما را تضعیف کنند یا بیماری های خونی از این بیماری ها هستند. در صورتی که کاندیدای پیوند عضو یا جراحی قلب باشید هم باید دوره های معاینه دندانپزشکی خود را افزایش دهید.
----------------------------------------
مرکز آموزش مطب دکتر دهقان
implanttehran.com
02122140348
پاسخگویی 4 عصر الی 8 شب

mousa بازدید : 20 یکشنبه 12 مرداد 1399 نظرات (0)

در زمان های گذشته تمام افراد با شنیدن نام ارتودنسی به یاد سیم های فلزی می افتادند که حتی از فاصله ی دور هم قابل رویت بودند. اما امروزه با ورود ارتودنسی سرامیکی به عرصه ی دندانپزشکی این تصور تغییر یافته است. استفاده از بریس‌های نامرئی در این روش باعث شده تا کار مرتب کردن دندان‌ها با مشقت کمتری انجام شود.با ما در این مطلب همراه باشید تا با این روش ارتودنسی بشتر آشنا شوید.

ارتودنسی سرامیکی چیست؟
در این روش از برِیس‌هایی (متشکل از سیم و نگهدارنده‌هایی که به هم متصل هستند) از جنس سرامیک استفاده می شود که برای اصلاح فرم و مرتب کردن دندان‌ها روی آن‌ها نصب می‌شوند. این بریس ها تا حاصل شدن نتیجه دلخواه، روی دندان‌ها باقی می‌مانند.

تفاوت ارتودنسی سرامیکی با ارتودنسی معمولی
تفاوت بریس‌ها در ارتودنسی سرامیکی با بریس‌های فلزی فقط در جنسیت و رنگشان است. بریس ها در ارتودنسی سرامیکی سفید یا هم‌رنگ دندان هستند و کمتر به چشم می‌آیند. البته شایان ذکر است که در این روش، جنس سیم متصل‌کننده همچنان فلزی است که از نوع نقره‌ای یا سفید رنگ آن استفاده می‌شود.
نکته دیگر این‌که، بریس‌های شفاف هم همان بریس‌های سرامیکی هستند که برای مرتب کردن دندان‌ها استفاده می‌شوند، با این تفاوت که به‌جای رنگ سفید یا هم‌رنگ دندان، شفاف هستند.

مزایای ارتودنسی سرامیکی
تنها مزیت استفاده از این نوع ارتودنسی در مرتب کردن دندان‌ها، ناپیدا بودن بریس‌ها است. به‌طوری که فقط از فاصله نزدیک قابل تشخیص هستند و به همین دلیل به آن‌ها بریس‌های نامرئی هم گفته می‌شود.

معایب ارتودنسی سرامیکی
برای به دست آوردن نامرئی بودن در این روش، باید هزینه بیشتری پرداخت کرد.
بریس‌های سرامیکی نیاز به مراقبت بیشتری نسبت به انواع فلزی دارند، زیرا شکننده‌تر هستند.

انواع بریس های سرامیکی
برای مرتب کردن دندان‌ ها با استفاده از بریس‌های سرامیکی دو انتخاب دارید:
1- شفاف
2- غیرشفاف (سفید یا هم‌رنگ دندان)

کدام نوع بریس را انتخاب کنیم؟
انتخاب بین این دو گزینه هم کاملا به این بستگی دارد که کدام نوع بهتر روی دندان شما بنشیند و در نهایت، نظر متخصص زیبایی دندان در این امر اهمیت زیادی دارد. زیرا این موضوع به برند مورد استفاده و جنس و کیفیت متریال بستگی زیادی دارد و امری ظریف و مهم است.
اما قانون کلی این است که اگر رنگ دندان شما خیلی روشن است، انواع شفاف بهتر روی دندان شما می‌نشیند و اگر هم دندان شما معمولی یا تیره است، استفاده از انواع هم‌رنگ دندان نتیجه بهتری در بر خواهد داشت.

مرتب کردن مخفیانه دندان‌ها!
در نهایت، اگر به چشم آمدن بریس‌های ارتودنسی شما را ناراحت می‌کند و دوست دارید که در هنگام خندیدن یا حتی صحبت کردن، این سیم‌ها یا بریس‌ها دیده نشود، می‌توانید با مشورت با متخصص ارتودنسی متبهر در زمینه زیبایی، بریس‌های سرامیکی را برای مرتب کردن دندان‌های خود انتخاب کنید. اما دقت داشته باشید که استفاده از برند مناسب، متریال مرغوب و مهارت کافی شرط اساسی نتیجه‌بخش بودن این فرآیند است.
----------------------------------------
مرکز آموزش مطب دکتر دهقان
implanttehran.com
02122140348
پاسخگویی 4 عصر الی 8 شب

mousa بازدید : 11 یکشنبه 12 مرداد 1399 نظرات (0)

ارتودنسی روشی برای مرتب کردن دندان هاست. امروزه پیشرفت های گسترده در زمینه دندانپزشکی سبب شده تا ارتودنسی هم از این پیشرفت بی بهره نماند و روش های مختلفی برای انجام ارتودنسی وجود داشته باشد. در این مقاله قصد داریم شما را با یکی از روش های ارتودنسی با نام ارتودنسی متحرک و کاربردهای آن آشنا نماییم.با ما همراه باشید.

ارتودنسی متحرک
این روش معمولا برای اصلاح جزئی دندان یا ناهنجاری‌های فک استفاده می‌شود و در آن فرد می‌تواند بریس‌ها را از دهان در آورده و دوباره در جای خود قرار دهد. ارتودنسی متحرک بیشتر در سنین زیر دوازده سال کاربرد دارد.

عملکرد ارتودنسی متحرک
در ارتودنسی متحرک، بریس‌ها می‌توانند فقط در فک بالا یا در هر دو فک تعبیه شوند. این بریس‌ها شامل یک صفحه پلاستیکی می‌شوند که گیره‌های فلزی آن را در جای خود نگه می‌دارد تا با فشار ملایم، فرم دندان‌ها را تغییر دهد. گیره‌ها یا سیم‌های مذکور در طول درمان به‌شکلی تنظیم می‌شوند که دندان‌ها را به سمت دلخواه بکشانند و نامرتبی جزئی دندان‌ها اصلاح شود. همچنین گاهی از ارتودنسی متحرک به‌عنوان مرحله‌ای قبل از شروع درمان با ارتودنسی ثابت استفاده می‌شود.

ارتودنسی متحرک نامرئی
علاوه بر بریس فلزی، نوع دیگری از ارتودنسی متحرک نیز وجود دارد که اصطلاحا به آن ارتودنسی متحرک نامرئی می‌گویند. این روش مرسوم‌ترین روش در ارتودنسی متحرک است.

عملکرد ارتودنسی متحرک نامرئی
در این روش ابتدا یک قالب از دندان‌های مورد نظر گرفته می‌شود و سپس پلاک‌های اختصاصی فرد ساخته می‌شوند. البته این پلاک‌ها به مدت دو هفته قابل استفاده هستند که روزی 22 ساعت باید در دهان فرد مورد درمان قرار گیرند. سپس پلاک‌های جدیدی ساخته می‌شوند تا این فرآیند دوباره تکرار شود. در این روش، به‌طور متوسط 20 تا 30 پلاک در مدت یک سال ساخته و به‌کار گرفته می‌شود.

ارتودنسی متحرک برای چه افرادی مناسب است؟
ابتدا متخصص ارتودنسی با معاینه دندان‌های شما همه گزینه‌های پیش رو را برای شما توضیح خواهد داد تا مشخص شود مناسب‌ترین روش برای شما کدام است. اگرچه این روش بیشتر اوقات برای اصلاح نامرتبی دندان در کودکان زیر دوازده سال استفاده می‌شود، اما بنا به تشخیص متخصص، ممکن است برای افراد بزرگسال نیز مرتب کردن دندان توصیه شود. نکته قابل توجه این است که در کودکان که فک هنوز رشد کافی نکرده، می‌توان با این روش ساده، فرم نامرتب دندان را در کودک اصلاح کرد تا در آینده بدون نیاز به جراحی دندان‌های مرتب داشته باشد. زیرا اصلاح ناهنجاری‌های فرمی دندان در بزرگسالی اغلب اوقات به جراحی نیاز دارد.

ارتودنسی متحرک چه مزایایی دارد؟
تنها مزیت ارتودنسی متحرک این است که می‌توان در مواقع مسواک زدن، کشیدن نخ دندان یا غذا خوردن از دهان خارج کرد و سپس دوباره آن را در جای خود قرار داد. این ویژگی باعث می‌شود که حفظ بهداشت کلی دهان و دندان راحت‌تر شود و فرد درگیر دشواری‌های تمیز کردن بریس‌ها نشود. البته این ویژگی باعث می‌شود که متخصص از فرد مورد درمان بخواهد که بریس‌ها را به‌موقع در دهان خود قرار دهد تا روند درمان در زمان پیش‌بینی شده به نتیجه برسد.

درمان با ارتودنسی متحرک چقدر طول می‌کشد؟
این مدت زمان بستگی به تشخیص متخصص دارد، اما به‌طور معمول طول دوره درمان در این روش بین 6 تا 12 ماه است و از ارتودنسی ثابت کوتاه‌تر است. البته گاهی ممکن است پس از طی دوره درمان با ارتودنسی ثابت، ارتودنسی متحرک نیز انجام شود که این بستگی به تشخیص پزشک متخصص دارد.

روند درمان ارتودنسی متحرک
همان‌طور که ذکر شد، ابتدا متخصص ارتودنسی از دندان‌های بیمار قالب‌گیری می‌کند که این کار در یک جلسه و زمانی کوتاه انجام می‌شود. سپس قالب مذکور برای ساخت بریس‌ها به لابراتوار ارسال می‌شود و پس از هفت تا ده روز آماده می‌شود.مراحل بعدی شامل قرارگیری بریس روی دندان‌ها می‌شود و همچنین آموزش بیرون آوردن و قرار دادن بریس‌ها در دهان.
نکته مهم این است که در ابتدای درمان ممکن است دندان‌ها کمی تحریک‌پذیر شوند و فرد احساس درد داشته باشد که پس از مدت کوتاهی این امر بهبود می‌یابد. همچین، ممکن است در چند روز اول کمی صحبت کردن برای فرد دشوار باشد که پس از گذشت مدت کوتاهی، این مشکل نیز حل خواهد شد.
نکته دیگر این‌که فرد باید در طول دوره درمان با ارتودنسی متحرک تحت نظر متخصص ارتودنسی باشد و در زمان‌های تعیین‌شده برای بررسی و تنظیم دوباره بریس‌ها به متخصص مراجعه کند (معمولا هر شش هفته یک‌بار). این کار نیز هر بار به‌سرعت و راحتی انجام می‌پذیرد.

مراقبت از بریس‌ های ارتودنسی متحرک
توصیه های زیر را برای مراقبت از بریس ها و دندان ها مد نظر داشته باشید:
– فقط در زمان مجاز بریس‌ها را از دهان خارج کنید (هنگام مسواک زدن یا پس از صرف غذا برای تمیز کردن)
– هنگام شرکت در ورزش‌های پر زد و خورد مانند ورزش‌های رزمی بریس‌ها را از دهان خارج کنید تا آسیب نبینند.
– برای تمیز ماندن بریس آن را یک بار در هفته در محلول قرار دهید.
– برای تمیز کردن بریس از خمیر دندان استفاده نکنید.
– از در آوردن و گذاشتن مکرر بریس خودداری کنید.

هزینه ارتودنسی متحرک
هزینه این روش درمانی،‌ به دلیل گسترده بودن انواع آن و همچنین میزان اصلاح مورد نیاز فرد، متغیر است و به‌راحتی و با یک جلسه معاینه کوتاه، مشخص خواهد شد.
----------------------------------------
مرکز آموزش مطب دکتر دهقان
implanttehran.com
02122140348
پاسخگویی 4 عصر الی 8 شب

mousa بازدید : 11 جمعه 10 مرداد 1399 نظرات (0)

یکی از مشکلاتی که ممکن است با آن رو به رو شوید و یا دچار آن شوید کیست های فکی هستند اما تشخیص این کیست‌ها راحت نیست و نیاز به یک سری بررسی دارد و داشتن اطلاعات کلینیکی، رادیولوژیکی و نمای پاتولوژیکی برای تشخیص آنها ضروری است.
این تومور و توده های در ناحیه فک یا در بافت نرم دهان و صورت ایجاد می شوند و کیسه هایی هستند که مایعاتی درون خود دارند نام دیگر آنها کیست های بافت دندانی(ادونتوجنیک) نیز می گویند و می توانند در اندازه و شدت های متفاوت باشند. به دو دسته بدخیم و خوش خیم تقسیم می شوند البته نوعی دیگری از دسته بندی نیز وجود دارد که آنها را به دو دسته بافت دندانی و بافت غیر دندانی تقسیم می کنند ، اگر بدخیم باشد به استخوان ها و بافت های اطراف حمله می کند و باعث جابجایی دندان ها می شود.
اگر این مورد درمان نشود و بدخیم باشد عواقب خود را دارد در صورت خوش خیم بودن نیز در صورتی که درمان نکنید احتمال تخریب عضو دچار شده را دارد و عموما درمان این تومورها و کیست ها با جراحی انجام می شود.
برای تشخیص نوع کیست یا تومور ممکن است پزشک برای شما آزمایشاتی مانند اشعه ایکس، سی تی و ام آر آی و نمونه برداری برای برداشتن نمونه ای از سلول های تومور یا کیست برای تجزیه و تحلیل آزمایشگاهی تجویز کند.

ممکن است بارها از بعضی افراد شنیده باشید دندان نهفته یا عقل‌شان را جراحی کرده‌اند. علتش این است که این دندان نهفته دارای جداری با بافت پوشاننده است. این جدار قادر است دندان را برای تشکیل یک کیست یا نهایتا تومور مستعد کند، بنابراین این کیست‌ها معمولا از بقایای جنینی سلول‌های پوشاننده در ناحیه مورد‌نظر هستند. البته بعضی وقت‌ها هم ممکن است علت نامشخص باشد. اما بسیاری از تومورهایی که سلول‌های پوشاننده دیگر بدن را درگیر می‌کنند، می‌توانند فک را هم درگیر کنند و در برخی موارد می توان گفت ژنتیک و منشا ارثی ممکن است داشته باشند.
گاهی توده فک ناشی از بزرگ شدن غدد لنفاوی می تواند هشداری برای سرطان در قسمت دیگری از بدن باشد. معمولا، غدد لنفاوی سرطانی در زیر یا طول فک نشان دهنده سرطان در گردن یا سر است. سرطان گردن و سر معمولا از ناحیه حفره دهان (از جمله زبان، کام سخت، گونه و لثه)، ناحیه گلو (از جمله لوزه ها، پایه زبان و کام نرم) و حنجره و جعبه صدا شروع می شود. سرطان گردن و سر به طور معمول با مصرف دخانیات والکل همراه است.
----------------------------------------
مرکز آموزش مطب دکتر دهقان
implanttehran.com
02122140348
پاسخگویی 4 عصر الی 8 شب

mousa بازدید : 14 جمعه 10 مرداد 1399 نظرات (0)

تومور ادنتوژنیک هر نوع رشد غیر طبیعی در داخل و اطراف فک و دندان است. بسیاری از این تومورها خوش خیم هستند. در موارد غیر معمول، تومورهای ادنتوژنیک بدخیم هستند، به این معنی که آنها احتمال گسترش به سایر نقاط را دارند.
-----------------------------------------------------
آیا همه تومورهای ادنتوژنیک یکسان هستند؟

انواع مختلفی از تومورهای ادنتوژنیک وجود دارد:

تومور های اپیتلیالی - این تومورها از سلول های غیر طبیعی در بافت پوشاننده دهان و فک تشکیل شده اند. آنها به آرامی، اما مداوم رشد می کنند و به ندرت به مناطق دیگر بدن گسترش می یابند.
تومور های مزانشیمی - این تومورها معمولا خوش خیم هستند و رشد آهسته دارند و معمولا به داخل استخوان نفوذ می کنند. به خاطر طبیعت نرم این تومورها، حذف کامل آنها دشوار است.
تومور های مختلط - این تومورها از انواع مختلفی از سلولها تشکیل شده اند و معمولا پس از جراحی مجدد عود می کنند. این تومور ها به سرعت رشد می کنند و تبدیل به تومورهای مهاجم می شوند.
--------------------------------

تومورهای ادنتوژنیک چه علائمی دارند؟

علائم رایج آن ها ممکن است عبارت باشند از:

تورم یا درد فک
تورم بدون درد، سخت و به آرامی گسترش یابنده در فک و یا در اطراف دندان ها
دندان لق
عدم رویش دندان

علائم تومورهای ادنتوژنیک، به طور گسترده ای متفاوت هستند و ممکن است مشابه سایر بیماری های پزشکی باشند.
----------------------------
روش های تشخیصی چه هستند؟

جراح شما نیاز به یک تاریخچه پزشکی کامل، و همچنین معاینه کامل دهان، فک و دندان شما دارد. تمام یا بعضی از این تست ها نیز ممکن است تجویز شود:

اسکن توموگرافی کامپیوتری (سی تی اسکن) - اسکن تصاویر دقیقی از هر بخش از بدن، از جمله استخوانها، ماهیچه ها و چربی را نشان می دهد.
تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) – این آزمون از میدان های مغناطیسی برای تولید تصاویر دقیق از ارگانها و ساختاره
ای داخل بدن استفاده می کند.
بیوپسی – یعنی نمونه برداری از تومور اولیه و / یا ضایعات متاستاتیک
---------------------------------------
درمان و مراقبت های پس از درمان چگونه هستند؟

چگونگی درمان تومورهای ادنتوژنیک

نوع درمان بستگی به متغیرهای بسیاری، از جمله اینکه آیا تومور خوش خیم یا بدخیم دارد.

درمان ممکن است شامل موارد زیر باشد:

جراحی - عمل جراحی برای برداشتن تومور از متداول ترین روش های درمانی است. برای تومورهای خوش خیم، جراحی ممکن است تنها درمان مورد نیاز باشد.
پرتو درمانی - این درمان می تواند به توقف رشد سلول های غیر طبیعی در مناطق خاصی از بدن کمک کند. پرتو درمانی با استفاده از اشعه با انرژی بالا (تابش) از یک دستگاه تخصصی، باعث آسیب و یا از بین رفتن سلول های غیر طبیعی می شود.
شیمی درمانی - این درمان در موارد پیشرفته یا رشد تهاجمی تومور ها مورد استفاده قرار می گیرد. این درمان می تواند در سراسر بدن کمک به متوقف کردن رشد سلول های غیر طبیعی نماید.

شیمی درمانی درمان سیستمیک است، به این معنی که در تمام بدن به کشتن و یا کند کردن رشد سلول های مورد نظر می پردازد. گروه های مختلفی از داروهای شیمی درمانی برای مبارزه با سلول های سرطانی و کوچک کردن توده کاربرد دارند. در اغلب موارد، ترکیبی از داروهای شیمی درمانی استفاده می شود. داروهای شیمی درمانی ممکن است در یک نظم خاص بسته به نوع سرطان مورد استفاده قرار گیرند.

شیمی درمانی به روش های زیر به کار برده می شود:

به صورت بلعیدن یک قرص
به صورت تزریق در عضله و یا بافت چربی
به صورت داخل وریدی
به صورت تزریق مستقیم به داخل ستون فقرات با یک سوزن

در حالی که شیمی درمانی می تواند کاملا موثر در درمان انواع خاصی از سرطان باشد، ولی دارو های درمانی به طور کامل قادر به افتراق سلول های سالم از سلول های غیر طبیعی نیستند. به این دلیل، شما ممکن است عوارض جانبی درمان را تجربه نمایید.

توصیه های مربوط به مراقبت طولانی مدت بیماران تحت درمان برای تومورهای ادنتوژنیک

پزشک شما باید هر سال شما را برای بررسی موارد زیر ویزیت نماید:

مدیریت عوارض بیماری
تشخیص زود هنگام عود بیماری
مدیریت عوارض درمان

این ویزیت ممکن است شامل برخی یا همه موارد زیر باشد:

معاینه فیزیکی
تست آزمایشگاهی
تصویربرداری تشخیصی
----------------------------------------
مرکز آموزش مطب دکتر دهقان
implanttehran.com
02122140348
پاسخگویی 4 عصر الی 8 شب

mousa بازدید : 14 جمعه 10 مرداد 1399 نظرات (0)

کیست های دهان بافت های حفره مانندی هستند که حاوی مایع هستند. در اغلب موارد، مایع کیست استریل است. با این حال، کیست ممکن است آلوده و پر از چرک شود. انواع مختلف کیست ها به صورت رشد بافت غیر طبیعی (غیر سرطانی) وجود دارند. کیست های دهان و دندان می توانند هر یک از بافت های دهان را تحت تاثیر قرار دهند.

انواع کیست های دهان و فک چه هستند؟

کیست های دهان و فک انواع گوناگون دارند. در اینجا چهار نوع از معمولترین آن ها را نام می بریم:

کیست پری آپیکال (کیست رادیکولار نیز نامیده می شود) - این نوع از کیست دندانی در نوک ریشه دندان به عنوان یک عارضه جانبی از عفونت درمان نشده عصب دندان و مرگ آن، تشکیل می شود.
کیست دنتی ژروس - این کیست در نزدیکی و یا بر روی تاج دندان عقل نهفته تشکیل می شود. در موارد بسیار نادر، کیست دندان عقل به سرطان دهان مرتبط شده است.
کیست ادنتوژنیک - این کیست های مختلف با منشاء دندانی ممکن است در استخوان فک ایجاد شوند. کیست ادنتوژنیک اغلب تا زمانی که کاملا بزرگ شود باعث عوارضی نمی شود. در آن زمان، ممکن است به صورت یک برآمدگی قابل مشاهده در فک دیده شود. در صورت عدم درمان، کیست ممکن است همچنان به رشد، تضعیف فک و صدمه به دندان های مجاور ادامه دهد. به ندرت، یک کیست ممکن است آلوده، متورم و دردناک شود.
موکوسل - این یک کیست بافت نرم دهان از جمله زبان، گونه و یا لب است و در پاسخ به تحریک یا ضربه به بافت ایجاد می شود. بر خلاف دیگر کیست ها، این کیست معمولا به خودی خود بهبود می یابد.

علائم کیست های دهان و فک چه هستند؟

کیست دهانی که آلوده شود ممکن است دردناک، قرمز و متورم باشد. با این حال، آن هایی که آلوده نیست اغلب هیچ علامت قابل توجهی ندارند، مگر در مواردی که به اندازه کافی بزرگ شوند و ایجاد یک توده قابل لمس را نمایند. در غیر این صورت معمولا تنها در رادیوگرافی تشخیص داده می شوند. کیست دهانی در مخاط دهان ممکن است به صورت یک تاول یا ضایعه به نظر برسد.

درمان کیست های دهان و فک چیست؟

بیوپسی ممکن است برای تایید اینکه که توده یک کیست و یا تومور است نیاز باشد. مایع یا پوشش کیست برای آزمایش میکروسکوپی به آزمایشگاه پاتولوژی دهان و دندان فرستاده می شود و وجود سلول های غیر طبیعی مورد بررسی قرار می گیرد. برای برنامه ریزی درمان کیست های بزرگ استخوان فک، سی تی اسکن یا MRI ممکن است مورد استفاده قرار گیرد.

کیست های کوچک که ایجاد علائمی ندارند ممکن است به درمان فوری نیاز نداشته باشند. با این حال، از آنجا که کیست ها می توانند به مرور زمان رشد کرده و بزرگتر شوند، اغلب حذف زود هنگام آن ها برای جلوگیری از آسیب ساختاری به دهان و دندانها توصیه می شود. بسته به اندازه و محل کیست، موثرترین درمان معمولا جراحی است

علل کیست های دهان و فک چه هستند؟

کیست های دهانی می توانند بر اثر عوامل زیادی از جمله موارد زیر تشکیل شوند:

یک اختلال ژنتیکی به نام سندرم Gorlin که خطر ابتلا به سرطان سلول بازال پوست را نیز افزایش می دهد
رشد غیر طبیعی بافت دندان در نوزادان و کودکان
ضربه منجر به تشکیل لخته خون در استخوان فک
باقی ماندن بقایای کیست پس از جراحی حذف کیست

گاهی اوقات، کیست دندان بدون هیچ دلیل روشنی تشکیل می شود. با این حال، دانستن اینکه چه چیزی باعث تشکیل کیست شده ممکن است به شما کمک کند تا درک بهتری از اهداف و نتایج حاصل از درمان داشته باشید.

تشخیص کیست های دهان و فک چگونه است؟

کیست های دهان و فک معمولا به آرامی در طی ماه ها یا سالها بدون ایجاد هر گونه علائم قابل توجه توسعه می یابند. کیست های دهان و فک معمولا برای اولین بار در طی بررسی های دندانپزشکی کشف می شوند. کیست ممکن است به صورت یک منطقه گرد تیره در رادیوگرافی دندان دیده شود. ممکن است در نزدیکی ریشه دندان آلوده و یا تاج دندان عقل نهفته واقع شده باشد. یک کیست در غشاهای مخاطی ممکن است به صورت یک تاول یا ضایعه در داخل دهان در طی یک معاینه معمول قابل مشاهده باشد. کیست آلوده (آبسه) علائمی مانند تورم، قرمزی و درد دارد. کیست بزرگ در فک در نهایت ممکن است شروع به جا به جا کردن دندان ها نماید و یا به صورت یک برجستگی در استخوان فک نمایان شود.

درمان کیست دهان و فک چیست؟

کیست آلوده می تواند منجر به عوارض وخیم و گسترش عفونت باکتریایی به بافت های اطراف و یا به جریان خون شود. برای درمان عفونت معمولا آنتی بیوتیک تجویز می شود. ممکن است جهت کاهش فشار و ناراحتی و تورم بافت چرکی و آلوده حذف گردد.

تخلیه کیست

وقتی که یک کیست روی بافت پوششی دهان، گونه ها و لب وجود دارد، تخلیه کیست ممکن است تنها درمان مورد نیاز برای کمک به از بین رفتن کیست باشد. این درمان شامل باز کردن کیست مخاطی با یک برش کوچک و اجازه دادن به مایع داخل آن برای تخلیه شدن است. این کیست ها معمولا بدون مداخله بهبود می یابند، ولی عمل تخلیه کیست منجر به سرعت بخشیدن به روند بهبود می شود.

حذف کیست

بیشتر کیست های دهان و دندان را می توان توسط جراحی حذف نمودد. هدف از درمان از بین بردن فشار داخل کیست و از بین بردن پوشش بیرونی کیست برای جلوگیری از عود مجدد است. حالت ایده آل، این است که بدون آسیب رسیدن به دندان یا اعصاب اطراف این کار انجام شود. با این حال، گاهی اوقات از بین بردن تمام یا قسمتی از یک دندان برای درمان لازم است.

یک کیست کوچک ممکن است از طریق یک عمل جراحی به نام Enucleation حذف گردد. این بدان معناست که کیست به طور کلی و یکپارچه خارج می شود. بسته به نوع، اندازه و محل کیست در فک، ممکن است نیاز به تراشیدن اطراف کیست (Curettage) و یا برداشتن قسمتی از بافت های اطراف (Resection) باشد. این جراحی ها معمولا به صورت سرپایی تحت بی حسی موضعی انجام می شوند. در موارد نادر، پس از حذف کیست های بزرگ ممکن است نیاز به پیوند استخوان برای پر کردن فضای خالی کیست باشد.
----------------------------------------
مرکز آموزش مطب دکتر دهقان
implanttehran.com
02122140348
پاسخگویی 4 عصر الی 8 شب

mousa بازدید : 10 جمعه 10 مرداد 1399 نظرات (0)

سرطان دهان اشاره به انواع سرطان هایی دارد که می تواند هر قسمتی از دهان از جمله لب، زبان، لثه، گونه و کام را تحت تاثیر قرار دهد. بسیاری از این سرطانها کارسینوم سلول سنگفرشی هستند که سرطان یک لایه خاصی از سلول های پوششی موجود در پوست و غشاهای مخاطی است. این تومورها می توانند به سرعت گسترش یابند. سرطان ممکن است علاوه بر رشد سریع و بزرگ شدن موضعی، از طریق سیستم لنفاوی به مناطق دیگر بدن نیز گسترش یابد (متاستاز).
----------------------------------------------------------------------------------------------
علل ایجاد سرطان دهان چه چیزهایی هستند؟

استفاده از توتون و تنباکو بزرگترین عامل خطر برای سرطان دهان است. افرادی که از این محصولات استفاده می کنند در حدود 50 برابر بیشتر از جمعیت کلی به سرطان لب ها، لثه و پوشش گونه مبتلا می شوند.
افراد سیگاری و افرادی که الکل می نوشند نیز نسبت به غیر سیگاری ها و غیر الکلی ها، احتمال بیشتری برای ابتلا به سرطان دهان دارند.
قرار گرفتن در معرض آفتاب خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش می دهد. همچنین می تواند خطر ابتلا به سرطان دهان و لب را افزایش دهد.
عفونت با ویروس HPV می تواند منجر به سرطان دهان شود.
سیستم ایمنی سرکوب شده خطر ابتلا به سرطان دهان را افزایش می دهد.
بهداشت ضعیف دهان و دندان که منجر به بیماری لثه (پریودنتیت) شود عامل کمک کننده در ایجاد تومورهای دهان شناخته شده است.

حتی با وجود نداشتن عوامل خطر فوق ممکن است شما به تومور دهان دچار شوید. این ممکن است به علت یک عامل خطر ژنتیکی کشف نشده باشد
---------------------------------------------------
چگونه سرطان دهان تشخیص داده می شود؟

تومورهای دهان ممکن است در ابتدا به صورت یک ضایعه یا زخم دهان که ظرف چند هفته التیام نمی یابد خود را نشان دهند. این ضایعات معمولا سفید هستند، اما می توانند به صورت تکه های قرمز یا تیره تر نیز بروز نمایند. ضایعه ممکن است به صورت یک برجستگی بزرگ احساس شود، و یا به صورت یک زخم فرورفته با لبه های سخت دیده شود. دندانپزشک برای بررسی این علائم و خونریزی های غیر قابل توضیح به معاینه دهان و غدد لنفاوی می پردازد. هر گونه منطقه مشکوک در دهان را می توان توسط بیوپسی (نمونه برداری) بررسی کرد.
--------------------------------------
آیا سرطان دهان قابل درمان است؟

بله، سرطان دهان را می توان با موفقیت جهت کاهش دادن، متوقف کردن و یا از بین بردن تومور و متوقف کردن گسترش آن درمان نمود. درصد موفقیت درمانی برای سرطان دهان با تشخیص زود هنگام در حدود 90 درصد است. ولی متاسفانه، فقط 50 درصد بیماران مبتلا به این سرطان، قبل از آن به بافت های دیگر گسترش یابد تشخیص داده می شوند. میزان بقای پنج ساله برای سرطان دهان تنها 55 درصد است، زیرا تاخیر در تشخیص بسیار شایع است.

اغلب جراحی برای برداشتن و حذف تومورهای دهان توصیه می شود. این امر ممکن است بسته به مرحله و میزان گسترش سرطان با پرتو درمانی و / یا شیمی درمانی همراه باشد.
----------------------------------------
مرکز آموزش مطب دکتر دهقان
implanttehran.com
02122140348
پاسخگویی 4 عصر الی 8 شب

تعداد صفحات : 19

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 187
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 11
  • آی پی دیروز : 3
  • بازدید امروز : 23
  • باردید دیروز : 4
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 59
  • بازدید ماه : 172
  • بازدید سال : 2,002
  • بازدید کلی : 3,706