loading...
مطب ایمپلنت تهران|دکتر وحید دهقان
mousa بازدید : 10 جمعه 10 مرداد 1399 نظرات (0)

تومورهای خوش خیم حفره دهان زایده های غیر سرطانی هستند که به بخشهای دیگر بدن گسترش پیدا نمی کند و معمولاً تهدید کننده زندگی نمی باشند.
ضایعات و تومورهای خوش خیم حفره دهان

تومورهای خوش خیم حفره دهان ، تومورها خوش خیمی هستند که به نقاط دیگر بدن آسیب نمی رساند ، و تهدیدی برای زندگی فرد محسوب نمی شوند.

تومورهای خوش خیم حفره دهانی انواع مختلفی دارند

تومورهای خوش خیم حفره دهانی انواع مختلفی دارند:
هایپرپلازی

هایپرپلازی به زیاد شدن سلول های طبیعی بدن گفته می شود بیماری به طور معمول به علت تحریک شدن و آسیب خوردن حفره دهان به وجود می آید.
فیبروم

فیبروم ، نوعی برجستگی سفت مانندی است که ممکن است یا صاف و یا گرد باشد ، و بوسیله ی ساقه ای در قاعده به قسمتی از بافت دهان وصل می شود. فیبروم میتواند در هر قسمتی از حفره دهان بوجود بیاید ، بیشتر اوقات در گونه و لب ها می باشد. و از جمله تومور خوشیم حفره دهانی است.
گرانولوم پیوژنیک

زایده گرانولوم پیوژنیک به صورت قرمز و صاف در قسمتی از حفره دهان از طریق ساقه ای در قاعده وصل است. جای این زایده بیشتر در لثه هاست و خیلی راحت خونریزی می کند.
پاپیلوما

پاپیلوما تومور خوش خیمی است که در سطح درونی حفره دهان از سلول های اپیتلیال ایجاد می شود. به شکل زگیل هستند، پاپیلومای انسانی با ویروس( اچ پی وی) اغلب دیده می شود.
ادنوم پلئومورفیک

تومورهای خوش خیم ادنوم پلئومورفیک توسط غدد بزاق کوچک و یا از غدد بزاقی بزرگ تشکیل می شوند. رشد این تومورها به کندی صورت می گیرد و هیچونه دردی ندارند. این تومور به عنوان تومور مختلط بیان می شود.
تومورهای بافت نرم

همان طور که از نام این تومورها مشخص است در بافت های نرم دهان ، زیر لایه های پوششی مانند: رگهای خونی و چربی به وجود می آیند.
لنفانژیوم

این توده از رگهای لنفاوی بزرگ شده ایجاد می شود، و اکثراً بدون درد و نرم هستند.
همانژیوم

این توده نیز از توده های خوش خیم حفره دهانی است که بدون درد و نرم هستند، که از انبساط رگهای خونی به وجود می آیند.

نوروفیبروم

این تومور خوش خیم در بافت های عصبی به وجود می آید، به طور معمول یا صاف و برجسته بدون درد هستند.
تومور سلول گرانولار

تومور سلول گرانولار به صورت تورمی سفت و بالا آمده یا کمی مایل به زرد مشاهده می شوند.عامل این زایده هنوز مشخص نشده و خیلی کند رشد میکنند و دردی ندارند. این تومور امکان دارد روی سلول های عصبی شروع شود و روی زبان به وجود می آید. این زایده با نام میوبلاستوم نیز بیان می شود.
لیپوم

لیپوم تومور خوش خیمی که بدون درد است و رشد کندی دارد ، از بافت چربی به وجود آمده و وقتی لمس می شود خیلی نرم است.
تومورها و کیست های ادنتوژنیک خوش خیم

این کیست ها خوش خیم هستند و در استخوان فک بوجود می آیند (ماندیبل و ماگزیلا ) ، ادنتوژنیک ها از بافت های به وجود آورنده دندان آغاز می شوند و امکان دارد از اختلال در رشد استخوان فک به وجود آمده باشند.
تومورهای خوش خیم استخوان

این تومورهای خوش خیم در استخوان فک(ماندیبل و ماگزیلا ) به وجود می آیند.
استئوم

استئوم تومورخوش خیمی است که در استخوان جمجمه و صورت به وجود می آید. استئوم امکان دارد مواقعی که درون بافت های اطراف رشد می کند علائمی را بروز دهد.
فیبروم استخوان ساز

این فیبروم در استخوان فک پایین ( ماندیبل) به وجود می آید ، و با ورمی بدون درد امکان دارد همراه باشد.
وضعیت های خوش خیم

بعضی از این وضعیت ها میتواند مشابه وضعیت پیش سرطانی یا سرطان دهان باشند ، ولی خوشبختانه غیر سرطانی اند ، پزشک با آزمایش های دقیقی مانند : کشت ، نمونه برداری یا بیوبسی ، تشخیص می دهد که وضعیت خوش خیم است .این گونه وضعیت های خوش خیم دهانی با دارو و استفاده از داروی موضعی ( مستقیم روی موضع مورد نظر) درمان می شوند.

وضعیت های خوش خیم حفره دهان عبارتند:


کاندیدیاز (برفک)

این قارچ به صورت طبیعی در دهان وجود دارد. ولی رشد بیشتر این قارچ باعث عفونتی به اسم کاندیدیاز می گردد. بیشتر افراد مبتلا به این بیماری کسانی هستند که ضعف سیستم ایمنی دارند و زمان زیادی دارو های استروئیدی و آنتی بیوتیک مصرف می کنند لازم به ذکر است این عارضه با دارو های ضد قارچ قابل درمان است.
آفت

آفت زخمی می باشد که با لایه ای سفید متمایل به زرد پوشانده شده است و دور تا دور آن حلقه ای قرمز قرار دارد ، عامل این ضایعه معلوم نیست . و در عرض دو هفته خوب می شود امکان بازگشت دارد . به طور معمول آفت با کورتیکواستروئیدها قابل درمان است.
----------------------------------------
مرکز آموزش مطب دکتر دهقان
implanttehran.com
02122140348
پاسخگویی 4 عصر الی 8 شب

mousa بازدید : 11 یکشنبه 05 مرداد 1399 نظرات (0)

اصلاح طرح لبخند

اصلاح طرح لبخند چیست؟
لبخند یک موهبت الهی است. هر نوع لبخندی زیبا است اما اگر این لبخند با دیگر اجزای صورت هارمونی ایجاد کند، دلنشین تر خواهد بود. اصلاح طرح لبخندی که دندان های سفید و مرتب شده شما را به نمایش بگذارد، نه تنها چهره شما را زیباتر نشان می دهد، بلکه در دیدگاه دیگران، تأثیر مثبتی خواهد داشت. لبخند زیبا، پایه های اعتماد به نفس فرد را مستحکم تر می کند . امروزه لبخند به عنوان یک تعامل اجتماعی برای رساندن محبت به دیگران مورد استفاده قرار می گیرد. متأسفانه موارد بسیاری دیده می شود که فردی به علت نداشتن دندان هایی مرتب و درخشان، خود و دیگران را از لبخند خویش محروم می سازد. قرن ها پیش این مورد قابل درمان نبود اما امروزه با پیشرفت های حاصل شده، می توان هر نوع ناهنجاری دندانی را تصحیح کرد. اصلاح طرح لبخند یا لبخند هالیوودی راهی آسان و مطمئن برای دست یابی به لبخندی ایده آل است.

در این مقاله عناوین زیر مورد بررسی قرار می گیرند.

لبخند هالیوودی چیست؟
اصلاح طرح لبخند در چه کسانی انجام می شود؟
برای اصلاح طرح لبخند، ارتودنسی لازم است؟
اولین قدم در اصلاح طرح لبخند چیست؟
ونیرهای دندانی در اصلاح طرح لبخند
ونیر کامپوزیت یا سرامیک؟
اصلاح طرح لبخند
هزینه لبخند هالیوودی
لبخند هالیوودی
اگر به لبخند سلبریتی های هالیوودی نگاه کرده باشید، متوجه زیبایی لبخند در آن ها خواهید شد. در میان دندانپزشکان هیچ راز بزرگی برای ستاره های هالیوودی وجود ندارد. دندانپزشکان با چندین تکنیک ساده، لبخند هالیوودی را به صورت افراد می بخشند. هیچ کدام از هالیوودی ها با دندان های بی نقص متولد نشده اند. بسیاری از هالیوودی ها، لبخند خود را با کمک لوازم دندانپزشکی و تخصص دندانپزشکان به دست آورده اند. اغلب سلبریتی های هالیوودی، با اصلاح طرح لبخند، توانسته اند، لبخند زیبا و ماندگاری را در چهره خود پدید آورند. از آن جایی که این افراد الگوی بسیاری از مردم جوامع مختلف هستند، لبخندشان مورد توجه این افراد قرار گرفته است تا جایی که عبارت لبخند هالیوودی در حال حاضر، در تمام جهان شناخته شده است.

اصلاح طرح لبخند در چه کسانی انجام می شود؟
با این که اصلاح طرح لبخند بیشتر در افرادی که ناهنجاری دندانی یا فکی دارند انجام می شود، اما نکته قابل توجه در این روش، عمومی بودن آن است. حتی افرادی که دندان های مرتبی دارند، می تواند کاندیدای اصلاح طرح لبخند باشد. گاهی با یک تغییر کوچک در رنگ دندان ها و فرم لثه ها، جذابیت بیشتری در لبخند فرد به وجود می آید.

طرح لبخند زیبا
به طور کلی اصلاح طرح لبخند در افراد زیر، رایج تر است:
افرادی که دارای فواصل بین دندانی هستند. به ویژه فواصل مربوط به دندان های جلویی.
افرادی که از نامرتبی و کجی دندان هایشان رنج می برند.
افرادی که به طور مادرزاد برخی از دندان هایشان نروییده است
افرادی که به هر دلیلی یک یا چندین دندان خود را از دست داده اند.
افرادی که دندان های مرتب و سالمی دارند اما برخی از دندان هایشان دچار لب پریدگی شده است.
افرادی که دندان های زرد رنگ و یا سفید مایل به زرد دارند.

 


برای اصلاح طرح لبخند، ارتودنسی لازم است؟
اصلاح طرح لبخند یک عبارت رایج است که بسیاری از ذهن ها را درگیر خود کرده است. عبارتی که پایه درمانی ندارد و تنها یک تصور رایج را نشان می دهد. اگر فکر می کنید برای اصلاح طرح لبخند نیازی به ارتودنسی نخواهد بود، کاملاً در اشتباه هستید. اگر دندان های نامرتبی داشته باشید، شک نکنید که اولین مرحله قبل از انجام هر کاری، انجام ارتودنسی جهت رفع نامرتبی دندان هایتان خواهد بود. درواقع راهی جز ارتودنسی برای اصلاح این ناهنجاری وجود ندارد. در صورتی که دندان های شما مرتب باشد و مشکلات فکی نداشته باشید، نیاز به ارتودنسی نخواهید داشت.

اولین قدم در اصلاح طرح لبخند چیست؟
در ابتدا باید وضعیت دندان ها و لثه بیمار چک شود. معمولاً یک عکس از دندان های بیمار در اولین ملاقات با دندانپزشک، گرفته می شود و سپس، اهداف طرح لبخند و فرایند آن برای بیمار شرح داده می شود.
همان طور که گفته شد، ممکن است نیاز به انجام ارتودنسی و حتی ترمیم دندان ها باشد. اگر دندانی نیاز به ایمپلنت داشته باشد، پیش از هر اقدامی، دندان بیمار ایمپلنت می شود. در صورتی که بیمار به طور کامل مشکلات دهان و دندانش برطرف شود، لمینت دندان انجام می گیرد. لمینت، یک لایه نازک از جنس سرامیک یا کامپوزیت است که از نظر رنگی، تقریباً همرنگ دندان ها اما شفاف تر و درخشان تر از دندان های طبیعی است. استفاده از لمینت، رایج ترین روش در اصلاح طرح لبخند است.

اصلاح طرح لبخند چیست
ونیر در اصلاح طرح لبخند
ونیرهای دندانی در اصلاح طرح لبخند
ونیرهای دندانی، برای برطرف کردن نواقص ظاهری دندان ها مورد استفاده قرار می گیرند. اگر دندانی دارای مینای فرسوده باشد و یا شامل شکستگی و ترک خوردگی باشد، از ونیرهای دندانی استفاده می شود. گاهی اوقات نامرتبی دندان ها را می توان با ونیرهای دندانی اصلاح کرد البته به خاطر داشته باشید که نامرتبی های دندانی، در بیشتر موارد با ارتودنسی رفع می شوند و ونیرهای دندانی تنها موارد کوچکی را پوشش می دهند.
جنس ونیر دندان از کامپوزیت و یا سرامیک است. ونیرهای دندانی همان لایه نازکی هستند که روی دندان ها قرار می گیرند تا سفیدی و شفافیت را به دندان ها بازگردانند و در طرح اصلاح لبخند، یاری رسان باشند.

ونیر کامپوزیت یا سرامیک؟
ونیرهای پرسلن (سرامیکی) گزینه ای عالی برای داشتن یک لبخند زیبا محسوب می شوند. ونیرهای سرامیکی در مقایسه با بسیاری از روش هایی که در اصلاح طرح لبخند انجام می شود، مقرون به صرفه هستند اما در مقایسه با ونیر کامپوزیت هزینه بیشتری دارند. از آن جایی که در این روش، نیاز به تراشیدن بخشی از مینای دندان و قالب گیری و ساخت سرامیک در لابراتوار دارد، روشی زمان بر و هزینه بر تر از ونیر کامپوزیت است. در استفاده از ونیر سرامیکی، دندانپزشک حدود نیم میلی متر از مینای دندان را می تراشد و بعد از تنظیم دندان ها، از آن ها قالب می گیرد و برای لابراتوار می فرستد. لابراتوار باید سرامیک هایی را که طیف رنگی مشابهی با دندان های طبیعی بیمار دارد، بسازد.
سپس این سرامیک ها با کمک چسب مخصوصی، روی دندان ها با دقت بالا می چسبند.
در ونیرهای کامپوزیتی، نیازی به تراشیدن دندان ها نیست. از این رو هزینه کمتر و زمان کمتری برای درمان نیاز دارد. اگر بخواهیم زمان هر کدام از روش ها را با یکدیگر مقایسه کنیم، باید بگوییم که برای اصلاح طرح لبخند با استفاده از ونیر کامپوزیت، تنها یک جلسه نیاز است. در صورتی که در استفاده از سرامیک، دو تا سه هفته زمان لازم است. ونیرهای کامپوزیتی معمولاً در یک جلسه ۲ تا ۵ ساعته، روی دندان ها قرار می گیرند.

مزایا و معایب روش های اصلاح طرح لبخند
درباره معایب و مزایای این روش ها، چندین مورد قابل ذکر وجود دارد. در ابتدا باید بدانید که گاهی نیاز به تراشیدن بخش هایی از لثه برای زیباتر شدن دندان ها وجود دارد. نکته دیگر که از همان ابتدا باید به آن توجه کنید، مدت زمان ماندگاری ونیرهای انتخابی تان خواهد بود. ونیرهای سرامیکی در برابر تغییر رنگ مقاوم هستند. از این رو زیبایی لبخند شما ماندگارتر خواهد بود.
ونیرهای کامپوزیتی اغلب بعد از مدتی، رنگ مواد غذایی را همانند دندان های طبیعی، به خود می گیرند. افرادی که سیگاری هستند و یا از مایعاتی همچون چای و قهوه به وفور استفاده می کنند، کاندیدای مناسبی برای استفاده از ونیر کامپوزیتی نیستند. با این حال ونیرهای کامپوزیتی مقاومی نیز وجود دارند که دیرتر از سایر کامپوزیت ها، لکه و رنگ می گیرند. پیش از انجام هر روش، از دندانپزشک خود درباره ماندگاری ونیرهای دندانی، سوال کنید.
----------------------------------------
مرکز آموزش مطب دکتر دهقان
implanttehran.com
02122140348
پاسخگویی 4 عصر الی 8 شب

mousa بازدید : 10 یکشنبه 05 مرداد 1399 نظرات (0)

جراحی کاشت ایمپلنت یک روش جراحی دهان و دندان است که در چند مرحله انجام می‌شود تا امکان ترمیم بافت در فواصل بین جلسات درمان فراهم شود. مراحل کامل کاشت ایمپلنت دندانی شامل چند مرحله است که به شرح زیر می‌باشند:

خارج کردن دندان آسیب دیده
انجام پیوند استخوان در صورت لزوم
نصب ایمپلنت دندانی
ترمیم و رشد استخوان
نصب اباتمنت
نصب دندان مصنوعی
از ایمپلنت دندانی به عنوان یک استاندارد طلایی برای جایگزین کردن یک یا چند عدد دندان از دست رفته یاد می‌‌شود زیرا با مزایای متعددی در ارتباط با حفظ سلامت دهان و استخوان فک و بهبود عملکرد دندان و لثه همراه است. روش‌های متعددی برای استفاده از ایمپلنت دندانی به عنوان جایگزین دندان از دست رفته وجود دارد. نوع روش مورد نیاز برای کاشت ایمپلنت توسط متخصص کاشت ایمپلنت و بر اساس شرایط شما تعریف می‌‌شود. به طور کلی فرآیند کاشت ایمپلنت از ابتدا تا انتها چند ماه طول می‌کشد و بخش زیادی از این زمان به فرآیند بهبود و رشد استخوان پیوند شده درون فک مربوط است. در برخی موارد دندان پزشک بر اساس نوع خاص جراحی که باید انجام بدهد یا مواد مورد استفاده می‌تواند از روش‌های ترکیبی استفاده کند.

چه موقع پیوند استخوان لازم است؟
در مواردی که استخوان فک شما خیلی نرم است و فاقد ضخامت کافی می‌باشد قبل از انجام جراحی کاشت ایمپلنت دندان پزشک به انجام فرآیند پیوند استخوان خواهد پرداخت. فرایند جدید در مواد غذایی یک اقدام بسیار پر قدرت است و باعث می‌‌شود که فشار زیادی به استخوان‌ فک وارد شود. در مواردی که استخوان فک نتواند به طور صحیح ایمپلنت را نگه دارد احتمال شکست جراحی کاشت مدار وجود دارد اما می‌توان با انجام پیوند استخوان به ایجاد یک پایه قوی برای ایمپلنت دندان پرداخت. در حال حاضر مواد کمی برای انجام پیوند استخوان در دسترس دندان پزشکان قرار دارد. برخی از روش‌ها از قبیل مواد جایگزین استخوان یا پیوند استخوان طبیعی که از یک ناحیه دیگر از بدن برداشته می‌شود برای انجام پیوند استخوان مورد استفاده قرار خواهد گرفت. با متخصص کاشت ایمپلنت در خصوص بهترین روش موجود برای کاشت ایمپلنت و پر کردن جای خالی دندان خود صحبت کنید. معمولاً چند ماه طول می‌‌کشد تا استخوانی که پیوند شده است به اندازه کافی رشد کند تا بتواند از ایمپلنت محافظت کند. گاهی اوقات نیز شما فقط به انجام پیوند کوچک استخوان نیاز دارید که قبل از انجام جراحی کاشت ایمپلنت صورت خواهد گرفت. به طور کلی شرایط استخوان کمک می‌کند مراحل زیر را تعیین نماید:

نصب ایمپلنت دندانی
در هنگام انجام عمل جراحی دهان برای کاشت پست ایمپلنت، جراح دهان و دندان یک برش کوچک را به وجود می‌‌آورد تا لثه را باز کند و به استخوان فک دسترسی داشته باشد سپس دندان پزشک تعدادی سوراخ را درون استخوان ایجاد می‌کند که بعداً از آنها برای نصب پست فلزی استفاده خواهد کرد. پست فلزی به طور عمیق درون استخوان فک قرار می‌‌گیرد و به عنوان یک ریشه برای دندان عمل می‌کند. در این مرحله نیز همچنان یک جای خالی در دهان شما وجود دارد و در صورتی که شما تمایل داشته باشید دندان پزشک یک نوع دندان مصنوعی موقت را برای بهبود ظاهر شما پیشنهاد خواهد داد که شما می‌توانید در هنگام خواب یا برای تمیز کردن آن را از دهان خود خارج کنید.

 



انتظار برای رشد استخوان
پس از آنکه پست فلزی در آن استخوان قرار گرفت فرآیند پیوند با استخوان شروع می‌شود این امر بدین معنا است که استخوان فک بالاست هم داد دندانی پیوند می‌‌خورد که این فرآیند می‌‌تواند چند ماه طول بکشد اما انجام آن ضروری است زیرا یک پایه قوی را برای دندان مصنوعی به وجود می‌‌آورد و عملکردی شبیه ریشه طبیعی دندان‌های اصلی خود شما را دارد.

نصب اباتمنت
پس از آن که فرایند رشد استخوان کامل شد شما به انجام یک عمل جراحی دیگر برای نصب اباتمنت یا همان قطعه ای که بعداً روکش روی آن قرار داده می‌‌شود نیاز خواهید داشت. معمولا این جراحی کوچک تخت بیهوشی موضعی انجام می‌شود. نصب اباتمنت در چند مرحله انجام خواهد شد که به شرح زیر می‌باشند:

جراح دهان و دندان، لثه را باز می‌‌کند تا ایمپلنت دندانی را مشاهده کند.
جراح اباتمنت را به ایمپلنت متصل می‌کند.
بافت لثه اطراف اباتمنت بسته می‌شود.
در موارد خاص فوراً اباتمنت به پست ایمپلنت متصل می‌شود یعنی پس از کاشت پست فرایند کاشت اباتمنت نیز انجام خواهد شد. در این حالت شما نیازی به انجام این جراحی‌های اضافی نخواهید داشت اما تا زمانی که فرایند کاشت ایمپلنت به اتمام برسد و پروتز دندان روی آن نصب شود هر بار که شما دهان خود را باز کنید اباتمنت به راحتی دیده می‌شود. پس از آنکه اباتمنت نصب شد باید حدود ۲ هفته به لثه فرصت بدهید تا ترمیم شود سپس دندان روی آن نصب شود.

امتحان کردن دندان مصنوعی جدید
به محض اینکه جلسه بهبود پیدا کرد باید قالب دندان‌های باقیمانده تهیه شود تا از آنها برای ساخت روکش یا ساخت دندان مصنوعی به شما با ظاهری طبیعی استفاده گردد. روکش دندان زمانی نصب می‌شود که استخوان فک به اندازه کافی قوی شده باشد تا بتواند دندان جدید را تحمل کند. شما و متخصص کاشت ایمپلنت می‌‌توانید با همفکری یکدیگر به انتخاب یک دندان مصنوعی بپردازید که ثابت، متحرک و ترکیبی از هر دو باشد.

دندان مصنوعی ثابت به کمک پیچ یا سیمان مخصوص به اباتمنت ایمپلنت متصل می‌شود و شما نمی‌توانید در هنگام خواب یا مسواک زدن آن را از دهان خود خارج کنید. در اکثر موارد هر عدد روکش دندانی به یک ایمپلنت دندانی متصل مجزا متصل می‌‌شود اما در صورتی که از بریج استفاده شود می‌توان به کمک یک عدد ایمپلنت چند دندان را به هم متصل کرد.
ایمپلنت متحرک شبیه دندان مصنوعی قدیمی است می‌تواند یک دندان مصنوعی کامل یا بخشی از آن باشد و شامل دندان مصنوعی است که اطراف آن توسط یک لثه پلاستیکی احاطه شده است. ایمپلنت متحرک روی یک پایه فلزی متحرک سوار می‌‌شود که به خوبی به اباتمنت ایمپلنت متصل شده است. می‌‌توان در طول روز برای تمیز کردن یا برای ترمیم آن این نوع ایمپلنت را از دهان خارج کرد.
----------------------------------------
مرکز آموزش مطب دکتر دهقان
implanttehran.com
02122140348
پاسخگویی 4 عصر الی 8 شب

mousa بازدید : 11 جمعه 03 مرداد 1399 نظرات (0)

لمینت دندان چیست؟

لمینت دندان از لایه سرامیک باریکی ساخته شده که با مینای دندان و یک لایه چسبناک، روی دندان اصلی چسبانده می شود. برخلاف تصور عموم، برای ساخت لمینت سرامیکی هیچ نیازی به تراشیدن یا ساییدن دندان نیست و درصورتی که پزشک روش های درمانی خاصی را برای نصب لمینت انتخاب کند، فقط به منظور آماده‌سازی دندان و چسباندن لمینت روی آن، تغییرات خیلی کمی روی دندان ایجاد می کند و هیچ آسیبی به ساختار طبیعی آن نمی زند.

علاوه بر جنبه های ظاهری، نصب صحیح لمینت و کاربرد آن هم اهمیت زیادی دارد. لمینت باید درست و محکم به دندان طبیعی بچسبد تا خوب عمل کند. برای این کار، دندانپزشک از صمغ هایی استفاده می کند که به نور حساس هستند. این مواد بعد از نصب با کمک اشعه هایی قوی و مخصوص، خشک و محکم می شوند.

مزایای لمینت دندان
از آنجایی که لمینت برای هرکسی جداگانه ساخته می شود، تشخیص بین لمینت و دندان واقعی غیرممکن است. برخلاف دندان های طبیعی، لمینت ها در تماس با چای و قهوه رنگ نمی گیرند زیرا برای ساخت مواد تشکیل‌دهنده آن ها از فناروی های سطح بالا استفاده می شود. لمینت ها تا حد زیادی دندان را سفید می کنند، تا جایی که حتی تیره ترین لک ها را هم می پوشاند. حتی سرسخت ترین لک هایی که در برابر فرایندهای سفید کننده دیگر مقاوم هستند، با لمینت سفید می شوند.

معایب لمینت دندان
ساخت لمینت دندان زمان‌ بر است و نصب لمینت را حداقل تا یک هفته به تاخیر می اندازد. اگر پزشک، لمینت را خوب نصب کند و عوامل مخرب دندان را کاملا یا تا حد زیادی از بین ببرد، بیمار می تواند از لمینت درست مانند دندان طبیعی‌ اش استفاده کند. لمینت ها با وجود استحکام زیادی که دارند، ممکن است گاهی آسیب‌پذیر باشند.
همانطور که به دندان های اصلی نباید فشار زیادی وارد شود، لمینت ها هم نباید تحت فشار قرار بگیرند، برای مثال، باید از جویدن ناخن ها، خوردن یخ یا باز کردن درب بطری با دندان خودداری کنید.

لمینت دندان چیست
کاربرد لمینت دندان
ونیرها لایه های نازکی هستند که مستقیم به بخش جلویی دندان می چسبند تا ظاهر آن را زیبا کنند. ونیر برای کسانی که فقط چند عیب جزئی در دندان هایشان دارند بسیار مناسب است.
هدف از نصب ونیر این است که ظاهری زیبا به لبخند شما بدهد و دندان های آسیب‌ دیده، شکسته، لک‌ شده، خرد‌ شده و دندان هایی که کمی کج شده‌اند را اصلاح کند. ونیر حتی می تواند فاصله های بین دو دندان را هم پر کند.

انواع لمینت دندان
دو نوع لمینت دندان داریم:

ونیر کامپوزیت

ونیر سرامیکی

ونیر کامپوزیت
ونیرهای کامپوزیت داخل خود مطب و توسط پزشک ساخته می شوند. همچنین خود پزشک آن ها را روی دندان نصب می کند. برای نصب این نوع ونیرها یک جلسه درمانی کافی است و بعد از آن، خواهید دید که تمام عیب های دندان تان از بین رفته و لبخند سفید و خیره‎‌کننده‌ را به شما بازمی گرداند.


فواید ونیر کامپوزیت
که فواید هر دو نوع نیز مشترک است از جمله فواید ونیر کامپوزیت ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

– لبخندتان را جذاب کرده و درعین حال دندان هایتان را سالم نگه می دارند.

– رنگ و شکل دندان ها را یکدست می کنند.

مزایای ونیر کامپوزیت نسبنت به لمینت سرامیکی
ونیرهای زیادی را می توانید تنها در یک جلسه نصب کنید.
نسبت به ونیرهای سرامیکی قیمت کمتری دارند.
درصورت نیاز خیلی راحت می توانید آن را ترمیم کنید.
ونیر پورسلین
ونیرهای سرامیکی
کاربرد ونیرهای سرامیکی دقیقا مانند کامپوزیت دندان است، با این تفاوت که این نوع ونیرها در آزمایشگاه ساخته می شوند. ونیرهای سرامیکی مانند ناخن های کاشت عمل می کنند، زیرا آن ها را روی دندان می چسبانند و قرار است نقش دندان را ایفا کنند. کل فرآیند نصب ونیر سرامیکی در دو جلسه انجام می شود، یک جلسه برای آماده‌ سازی دندان و قالب‌گیری و سپس ارسال آن برای آزمایشگاه دندانسازی، و یک جلسه برای چسباندن ونیر به سطح دندان.

مزایای ونیر سرامیکی
ظاهر روشن، مات و طبیعی دندان را حفظ می کند.
نسبت به ونیر کامپوزیت دوام بیشتری دارد.
با گذشت زمان رنگش تغییر نمی کند.
ما در مطب دکتر سمانه شیرانی، مواد باکیفیتی را ارائه می کنیم که ظاهر دندان شما طبیعی به نظر برسد. انتخاب ونیر بهترین راه‌ حلی است که می توانید برای زیباکردن دندان هایتان انجام دهید.
مزایای لمینت دندان
مراقبت های بعد از لمینت دندان
نگهداری از لمینت دندان بسیار ساده است و کافی است درست مانند دندان های اصلی‌تان با آن ها رفتار کنید، فقط باید هر روز مسواک بزنید و نخ دندان بکشید.

معمولا پزشکان توصیه می کنند بعد از لمینت از خمیر دندان های حاوی فلوراید و ناساینده استفاده کنید، همچنین باید یک هفته بعد از نصب لمینت به دندانپزشک مراجعه کنید تا عملکرد لمینت ها و واکنش دهان شما را نسبت به آن بررسی کند.

حتی اگر فکر می کنید مشکلی با لمینت ندارید، باید باز هم یک هفته بعد برای چکاپ به مطب پزشک بروید تا از سلامت دهان و دندان های شما مطمئن شود.

مراقبت های بعد از لمینت دندان
استفاده از محافظ دندان برای جلوگیری از دندان قروچه
اگر عادت دارید دندان های خود را روی هم فشار دهید یا دندان‌ قروچه کنید، دکتر استفاده از محافظ دندان را به شما توصیه می کند. محافظ دندان وسیله‌ ای نرم است که شب ها بین دندان ها قرار می دهید تا در خواب و هنگام دندان‌ قروچه به لمینت آسیبی نزنید، همچنین بهتر است مرتب به دندانپزشکی بروید، لمینت سرامیکی باید هر چند وقت یک بار با خمیردندان ناساینده خاصی پولیش شود، علاه بر این، پزشک باید بعد از گذشت زمانی کوتاه لمینت های شما را چک کند تا درصورت آسیب، خیلی زود متوجه آثار آن بشود.

طول عمر لمینت دندان
ونیرهای سرامیکی تا ۱۰ یا حتی ۲۰ سال دوام می آورند و بعد از آن باید تعویض کنید. با این حال، لمینت هم مانند سایر قسمت های دهان و یا حتی بدن، به مراقبت احتیاج دارد و این مراقبت های شماست که عمر آن ها را تعیین می کند.

افزایش طول عمر لمینت دندان با رعایت نکات زیر
برای اینکه ونیرهای سرامیکی‌ تا جایی که می شود ماندگار باشند، باید با این نکات ساده از آن ها نگهداری کنید:

از خوردن نوشابه، شراب قرمز، قهوه، چای و عوامل رنگ‌ دهنده دیگر پرهیز کنید.
از فشار دادن دندان ها دوری کنید و عادت دندان‌ قروچه را ترک کنید.
دندان ها را مسواک بزنید و به شستشوی دهان به‌ شدت رسیدگی کنید.
طول عمر لمینت دندان
لمینت متحرک دندان چیست؟
متخصص لمینت دندان در ابتدا برای شما ونیر متحرک یا موقتی را روی دندان می چسباند تا شما رنگ مورد نظر و طرح لبخند خود را انتخاب کنید و در صورتی که با طرح لبخند در لمینت متحرک مشکلی داشتید یا طرح لبخند را دوست نداشتید اصلاحات انجام شود ودر قالب گیری لمینت ثابت نتیجه نهایی مشخص می شود.

معمولا ونیرهای موقتی روی فاصله بین دندان ها اعمال نمی شوند. به همین خاطر توصیه می شود در این فاصله زمانی که لمینت ثابت دندان هنوز ساخته نشده‌اند و پزشک، ونیر موقتی روی دندان شما گذاشته، نخ دندان نکشید، زیرا باعث می شود ونیر موقتی از روی دندان بلند شود و دندانتان آسیب ببیند.

معایب لمینت متحرک دندان
به علاوه، ونیرهای موقتی کمی ضخیم تر از ونیر اصلی هستند و این مسئله ممکن است جویدن غذا یا صحبت کردن را چند روزی برای شما دشوار کند، تا زمانی که به آن ها عادت کنید.
خوردن غذا هم ممکن است در این مدت کمی دشوار باشد. شاید هنگام خوردن غذاهای سرد، داغ یا شیرین کمی احساس ناخوشایند داشته باشید، توصیه می شود از غذاهای سفت، چسبناک، جویدنی یا غذاهای ترد خودداری کنید زیرا این ها غذاهایی هستند که به ونیر موقتی آسیب می زنند.

درنهایت باید از غذاهایی که حاوی مواد رنگی هستند دوری کنید زیرا ممکن است روی دندان های شما لک بیندازند.
گاهی، حتی اگر تمام نکات بالا را رعایت کنید، باز هم لمینت متحرک دندان کنده می شوند. اگر چنین اتفاقی افتاد، به سرعت به پزشک خود مراجعه کنید تا دوباره آن را به دندان شما بچسباند.

مزایای لمینت متحرک دندان
به یاد داشته باشید که لمینت متحرک دندان ابزار خوبی برای پی بردن به نتیجه نهایی ونیر است. این ونیرها از لحاظ طول، اندازه، شکل و تناسب معمولا شبیه به لمینت ثابت دندان هستند. بنابراین وقتی لمینت متحرک را نصب کردید، باید تغییراتی که دوست دارید روی آن صورت بگیرد را به پزشک بگویید. حال اگر خیلی با شکل ونیر مشکل داشتید و خواستار تغییرات اساسی بودید، باید از او بخواهید دوباره دندان های شما را قالب‌گیری کند تا مطمئن شوید که در نهایت طرح لبخندی فوق‌ العاده نصیبت شما می شود.

رنگ لمینت متحرک دندان
رنگ ونیر متحرک هم موضوع دیگری است که باید به آن توجه کنید. ونیرهای متحرک از مواد ونیر دائمی ساخته نشده‌اند. به همین خاطر، ونیر موقتی مثل ونیر دائمی طبیعی به نظر نمی رسد. پس از نظر رنگ ونیر نگران نباشید. موقع نصب ونیر اصلی خواهید دید که رنگ آن خیلی به رنگ دندان طبیعی‌ شما شبیه است.
همیشه به یاد داشته باشید که لمینت متحرک، سرآغازی است برای فرایند نهایی نصب ونیر، پس اگر در این مرحله به شک افتادید باید حتما آن را با پزشک خود در میان بگذارید. هرچند مشکلاتی که هنگام نصب ونیر متحرک با آن روبه‌رو می شوید، هنگام نصب ونیر دائم کم می شوند و حساسیت دندان ها از بین می رود و لبخندی زیبا و جدید سهم شما می شود.

طراحی لبخند با لمینت دندان
وقتی ونیر متحرک را روی دندان خود نصب کردید به خودتان تبریک بگویید، چون تا داشتن لبخندی فوق‌ العاده فقط چند هفته باقی مانده، پس نگذارید تصور بدی که از ونیر موقتی دارید، شما را از نتیجه نهایی محروم کند. خوشبختانه، اینکه می دانید قرار است چه ظاهر زیبایی پیدا کنید، تمام اضطراب ها را تسکین می دهد.

لمینت متحرک دندان
آمادگی های قبل از انجام لمینت دندان
در ابتدا توصیه می شد دندانپزشکان هنگام نصب ونیر فرآیند آماده‌ سازی را حذف کنند یا اینکه تغییرات خیلی کمی روی دندان ایجاد کنند و به عاج دندان آسیبی نرسانند، که این توصیه در بعضی شرکت ها مورد استقبال قرار گرفته‌ است.

آیا در لمینت دندان تراشیده می شود؟
دندانپزشک ها عادت دارند حداقل ۵/۰ میلی متر تا ۸/۰ میلی متر از مینای دندان را بتراشند، ساییدن مینای دندان باعث می شود چسب ونیر محکم تر بچسبد ولی پزشک باید دقت داشته باشد که بیشتر از این میزان، از دندان تراشیده نشود، بخصوص در ناحیه های پوسیده یا جاهایی که دندان به ریشه رسیده باشد. با اینکه تولید چسب های مخصوص عاج پیشرفت زیادی داشته‌است، اما هنوز چسب های مخصوص مینا، که روی مینا چسبیده می شوند بهتر از چسب عاج عمل می کنند.

مراحل نصب لمینت دندان
فرایند نصب لمینت شامل مراحل زیر می شود:

اندازه گیری دندان
در جلسه اول پزشک با ظرافت هرچه تمام، یک سری فرایندهای آماده‌سازی روی دندان های شما انجام می دهد و آن ها را با دقت میلی‌ متری اندازه می گیرد.

قالب گیری دندان از فک بالا و پایین
این مرحله هم در همان جلسه اول انجام می شود. پزشک قالبی از هر دو فک شما می گیرد، حتی اگر قرار باشد فقط یکی از فک ها را لمینت کنید، سپس بقیه فرایند را به جلسه دوم، حدود یک هفته بعد محول می کند.

آماده سازی قالب دندان نهایی در آزمایشگاه دندانسازی
در این زمان قالب به آزمایشگاه دندانسازی فرستاده می شود تا لمینت ساخته شود. داروساز لمینت ها را به‌صورت پوسته های سرامیکی می سازد و سپس آن ها را در یک کوره قرار داده و تراش های لازم را روی آن انجام می دهد تا ظاهری زیبا، درخشان و نیمه‌شفاف مانند مینای اصلی دندان پیدا کنند.

نصب لمینت دندان
در جلسه دوم، پرشک لمینت ها را روی دندان می گذارد و با نوعی صمغ یا شیره چسبناک، آن را محکم به دندان می چسباند.

اگر پزشک تمام مراحل نصب ونیر را درست طی کرده باشد، لمینت ها با دندان یکی می شود و هیچ فاصله یا نابرابری بین آن ها دیده نمی شود، همچنین می توانید مثل دندان های اصلی، برای تمیز کردن آن ها از نخ دندان استفاده کنید.
مدت زمان انجام لمینت دندان
اگر لمنیت را از مواد کامپوزیت یا مواد ترمیم‌ کننده مخصوص زیبایی انتخاب کرده باشید، در عرض یک روز فرایند تکمیل می شود ولی اگر ونیرهای لمینت از جنس سرامیک باشند، فرایند بین ۴ تا ۷ روز طول می کشد چون زمانی هم صرف ساخت لمینت در آزمایشگاه می شود.

آیا در لمینت دندان دندان تراش می خورد؟
سوالات متداول در مورد لمینت دندان
در ادامه به سوالات برخی بیماران درمورد لمینت دندان پاسخ می دهیم.

آیا لمینت دندان باعث نوک زبانی صحبت کردن می شود؟
متاسفانه بعد از نصب تاج دندان، ونیر یا دندان مصنوعی، کمی تغییر در تلفظ صداها اتفاق می‌‌افتد و این امر غیر معمول نیست، دلیل آن هم این است که با نصب تاج، بریج‌ گذاری، ونیر یا دندان‌ مصنوعی، شی جدیدی جلوی دهان تشکیل می شود و نحوه ادای کلمات و صدا را کمی تغییر می دهد.

بعضی از بیماران می گویند بعد از نصب ونیر کمی دچار هیس‌ هیس یا نوک‌ زبانی می شوند، هنگام صحبت کردن آب دهان شان به بیرون پرتاب می شود یا با تلفظ حروف «ف» و «س» مشکل پیدا می کنند.
معمولا این تغییرات خیلی واضح نیستند و فقط خود فرد متوجه آن می شود، البته در موارد خیلی شدید، کسانی که به نحوه حرف زدن سابق شما عادت دارند و به شما نزدیک تر هستند هم متوجه آن می شوند. با این حال، این علائم در بیشتر افراد فقط در چند هفته اول اتفاق می افتد و بعد از آن، مغز آرام‌ آرام به شکل جدید دندان ها عادت می کند.

در بعضی موارد خاص، مشکلات دیگری هم به وجود می آیند. گاهی تاج های بالایی یا پایینی دندان در جای درستی قرار نمی گیرند و با دندان بالایی یا پایینی همخوانی ندارند، در این صورت پزشک باید دوباره روی آن دندان کار کند تا ایرادش برطرف شود.

برای طبیعی بودن دندان ها پس از لمینت چه کارهایی را انجام دهیم؟
بدیهی است برای اینکه ظاهر چهره‌ شما طبیعی به نظر برسد و از سلامت لمینت اطمینان خاطر پیدا کنید، دقت دندانپزشک و همکاری آزمایشگاه متخصص بسیار مهم است. علاوه بر این، انتخاب مواد مناسب هم تاثیر زیادی روی نتیجه کار می گذارد.

آیا لمینت به مینای دندان آسیب می رساند؟
خیر، اگر پزشک شما در زمینه زیبایی تخصص داشته و با تجربه باشد، دندان طبیعی در نصب ونیر هیچ آسیبی نمی بیند. پزشک قبل از شروع فرایند از شما می خواهد از فک و دهان خود رادیوگرافی کنید یا عکس بگیرید، سپس نتیجه را بررسی می کند تا مطمئن شود لمینت دندان برای شما خطری ندارد. اگر دندانپزشک تشخیص دهد لمینت انتخاب مناسبی برای شما نیست، احتمالا گزینه های دیگری مانند ونیر کامپوزیت، باندینگ دندان، ارتودنسی، سفیدکردن دندان ها یا شکل‌ دهی دندان را پیشنهاد می دهد.
برای اینکه بتوانید از بین فرایندهای بالا بهترین مورد را انتخاب کنید، باید درمورد همه گزینه ها اطلاعات کافی داشته باشید.

آیا انجام لمینت دندان دردناک است؟
نصب ونیر سرامیکی بیشتر اوقات درد ندارد. دندانپزشک ها معمولا قبل از تراشیدن مینا، دندان و ناحیه اطراف آن را بی حس می کنند. در بیشتر موارد لایه‌ای که از مینا تراشیده می شود آنقدر نازک است که بیمار حتی به بی حسی هم احتیاج ندارد.

لمینت برای چه کسانی مناسب نیست؟
ونیر دندان برای همه افراد یا تمام دندان ها خوب نیست. برای اینکه فرایند لمینت با موفقیت انجام شود، پزشک باید بتواند این موضوع را برای هر فرد تشخیص دهد. لمینت غیر قابل‌ بازگشت است و اگر پزشک برای نصب آن ساختار دندان شما را تغییر دهد، دیگر نمی توانید آن را به حالت اولیه برگردانید، بنابراین پزشک باید قبل از شروع فرآیند دندان ها را معاینه کند و مطمئن شود این کار برای شما مناسب است. در زیر به مواردی که باعث می شوند ونیر برای افراد مناسب نباشد اشاره کرده‌ ایم:

افرادی که دندان های سالم ندارند
قبل از ساخت و چسباندن ونیر، باید پوسیدگی دندان و بیماری های لثه را برطرف کنید، در صورت برطرف نکردن پوسیدگی ها و عفونت لثه، در روند درمان با مشکلاتی مواجه خواهید شد.

افرادی که دندان های ضعیف دارند
اگر میزان زیادی از ساختار دندان از بین رفته باشد یا حجم زیادی از دندان پر شده باشد، دندان ها آنقدر محکم نیستند که بتوانند با ونیر دوام بیاورند.

افرادی که مینای دندان شان از بین رفته است
اگر مینای دندان از بین رفته باشد، ونیر به دندان نمی چسبد پس برای چسبیدن بهتر ونیر به دندان، باید افرادی دندان خود را لمنیت کنند که مینای دندان آنها از بین نرفته باشد.

افرادی که دندان‌ قروچه دارند
افرادی که عادت به دندان‌‌قروچه دارند، ونیرهایشان را خیلی راحت می شکنند یا خرد می کنند. البته استفاده از محافظ دندان این مورد را حل می کند.

افرادی که دندان های نامنظمی دارند
افرادی که دندان هایشان روی هم چفت نمی شود و کسانی که دندان های نامنظمی دارند هم گزینه های خوبی برای نصب ونیر به حساب نمی آیند، مگر اینکه قبل از انجام ونیر، دندان هایشان را ارتودنسی کنند.

بعد از لمینت دندان چه بخوریم؟
یکی از رایج ترین سوالاتی که بیماران در مطب ما می پرسند این است که بعد از نصب ونیر باید از چه غذاهایی اجتناب کنم؟
خبر خوب این است که غذاهایی که برای ونیر مضر هستند زیاد نیستند. تقریبا می توانید همه‌ چیز بخورید و بیاشامید، فقط کافی است حواس تان به ونیرهایتان باشد.

می توانید تمام غذاها و نوشیدنی های مورد علاقه‌ خود را با ونیر بخورید، تا زمانی که خوب به بهداشت دهان خود رسیدگی کنید و حواس تان به غذاهای سفت باشد. خوردن مواد غذایی مختلف هیچ مشکلی برای شما ایجاد نمی کند و ونیرهای شما سال ها سالم می مانند.
----------------------------------------
مرکز آموزش مطب دکتر دهقان
tehranjarahi.com
02122140348
پاسخگویی 4 عصر الی 8 شب

mousa بازدید : 15 جمعه 03 مرداد 1399 نظرات (0)

 

اثرات سیگار بر دندان6161

 

اثرات منفی مصرف سیگار بر تمام ارگان های بدن به اثبات رسیده است. در تحقیقات اخیر ثابت شده است که این عادت متداول ناپسند تاثیرات منفی بسیاری در کاشت دندان نیز دارد.

ایمپلنت دندان ها قطعاتی هستند که با جراحی در فک های بالا و پایین فرد قرار می گیرند، شایان ذکر است هنگامی که ریشه دندان های فرد از بین می رود دندان پزشک تشخیص می دهد که روش ایمپلنت بهترین روش برای فرد می باشد تا زیبایی خود را به دست آورد و بتواند لبخند زیبایی داشته باشد.

ایمپلنت ها قطعات فلزی هستند که به عنوان تکیه گاه و نگه دارنده دندان های جایگزین عمل می کنند. نکته قابل توجه این است که ایمپلنت دندان از جنس تیتانیوم می باشد و تیتانیوم ماده ای سازگار با بدن فرد است. در این روش از جراحی از بی حسی موضعی استفاده می شود و بنابر شرایط فرد جراحی می تواند در بیمارستان و یا در مطب صورت گیرد. اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که به تازگی درمان ایمپلنت دندان را پشت سر گذاشته اند باید عادت سیکار کشیدن را به زودی ترک کنید. استعمال دخانیات خطر شکست ایمپلنت دندان را افزایش می دهد.

 

تاثیر سیگار بر ایمپلنت دندان

استعمال دخانیات دارای اثرات منفی بسیار زیادی می باشد. نیکوتین موجود در سیگار بر روی فرایند جوش خوردن استخوان فک با ایمپلنت دندان ها تاثیرات منفی بسیاری می گذارد و در نتیجه فرایند جوش خوردن ایمپلنت با استخوان فک با شکست مواجه می شود. یکی دیگر از تاثیرات منفی استعمال دخانیات این است که افرادی که سیگار می کشند اصولا بهداشت دهان و دندان های خود را حفظ نمی کنند و اصولا با بیماری های دندان و لثه مواجه می شوند، بنابراین در صورتی که ایمپلنت دندان انجام دهند با بروز بیماری التهاب لثه در اطراف ایمپلنت مواجه خواهند شد. نتایج بررسی ها نشان داده است که حدود 15 درصد از افرادی که سیگار می کشند  بعد از پنج سال از کاشت ایمپلنت مجبور به تعویض ایمپلنت دندان های خود می شوند. شایان ذکر است که سیگار کشیدن باعث نمی شود تا افراد به طور کامل از انجام ایمپلنت دندان نا امید شوند و با رعایت نکات بهداشتی و توصیه های پزشک خود می توانند دندان های زیبایی داشته باشند. برخی از نکاتی که پزشکان به افراد سیگاری که قصد انجام ایمپلنت دندان را دارند متذکر می شوند عبارت است از:

 

اثرات سیگار بر دندان6161

 

1- یک هفته قبل و بعد از عمل جراحی سیگار را ترک کنید.

اگر شما جزو افرادی هستید که ترک سیگار برایتان مشکل است بهتر است حداقل یک هفته قبل و بعد از جراحی از کشیدن سیگار خودداری کنید. همه افراد این درک را دارند که ترک سیگار حتی برای یک روز فرایندی سخت می باشد ولی وقتی به نتیجه کار فکر کنید و برای کاشت ایمپلنت تصمیم بگیرید قطعا می توانید یک هفته قبل و یک هفته بعد ازعمل جراحی سیگار را ترک کنید.

 

2- همین حالا سیگار را ترک کنید.

اکثر دندان پزشکان به شما توصیه می کنند که سیگار را به کل ترک کنید که البته گفتن این حرف از عمل کردن به آن به مراتب راحت تر است. اگر می توانید همین الان سیگار را ترک کنید و به بهبود سلامت بدن و حفظ بهداشت دهان و دندان خود کمک کنید.

 

3- عادت سیگار کشیدن خود را به نصف کاهش دهید.

اگر حس می کنید که کشیدن سیگار را نمی توانید برای چند هفته کنار بگذارید بهتر است که کشیدن آن را به حداقل برسانید. برای مثال سعی کنید تعداد سیگار هایی که در روز می کشید را به نصف برسانید.

 

اثرات سیگار بر دندان +52562

 

دلیل وجود چالش و عدم موفقیت روش ایمپلنت برای افراد سیگاری

همانطور که پیش تر ذکر کردیم کشیدن سیگار بر بافت های دهان و دندان تاثیر می گذارد و موجب می شود به آن ها آسیب وارد شود و به طبع باعث ضخیم شدن لایه های بالایی سلول های پوستی می شود. جالب است بدانید که مصرف سیگار باعث می شود دهان فرد خشک شود و به طبع به غدد بزاقی فرد نیز آسیب وارد شود. بزاق دهان می تواند باکتری های موجود را از بین ببرد اما هنگامی که فرد سیگار می کشد رشد باکتری ها سرعت پیدا می کند و بیماری پریودنتال ایجاد می شود. نیکوتین و ترکیبات سمی موجود در سیگار بر روی عروق محیطی درون دهان تاثیر می گذارند و جریان خون را کاهش می دهد و به دنبال آن سیستم ایمنی بدن نیز ضعیف می شود و زخم ها دیرتر بهبود می یابند. در ادامه شما را با تاثیر سیگار بر روی بهداشت دهان و دندان آشنا می کنیم.

 

1- تاثیر کشیدن سیگار بر روی سیستم ایمنی بدن

سیگار کشیدن اثر منفی بر روی سیستم ایمنی بدن می گذارد و روند بهبودی زخم ها را نیز کاهش می دهد. در صورت مصرف طولانی مدت سیگار و دیگر دخانیات احتمال ابتلای افراد به سرطان های قلبی – عروقی و بیماری های ریه افزایش می یابد.

 

2- تاثیر کشیدن سیگار بر استخوان های فک

در صورتی که در اثر سیگار کشیدن فرد، ایمپلنت های فرد با استخوان وی به خوبی جوش نخورند باعث می شود که استخوان های فک به مرور تحلیل روند و به مرور ایمپلنت ها لق شده و بیافتند. التهاب و عفونت لثه و تحلیل رفتن استخوان های فک از عوارض کشیدن سیگار می باشد.

 

چه مدت بعد از انجام ایمپلنت فرد می تواند سیگار بکشد؟

همانطور که پیش تر ذکر کردیم دندانپزشکان توصیه می کنند که مصرف دخانیات به صورت کلی ترک شود. اما افرادی که نمی توانند به صورت کامل سیگار را ترک کنند بهتر است 2 الی 3 ماه بعد از انجام ایمپلنت سیگار مصرف نکنند تا ایمپلنت به استخوان های فک به طور کامل جوش بخورد.

 

اثرات سیگار بر دندان 65416541

 

عوارض کشیدن سیگار را چگونه می توان کاهش داد؟

افرادی که هیچ جوره نمی توانند قبل از انجام ایمپلنت سیگار خود را ترک کنند بهتر است به نکات زیر توجه کنند تا به عارضه خشک شدن حفره پس از ایمپلنت دندان دچار نشوند.

1- 48 ساعت بعد از عمل جراحی سیگار نکشید.

2- از دندان پزشکتان بخواهید که محل زخم شما را بخیه کند.

3- در هنگامی که قصد سیگار کشیدن دارید با استفاده از گاز استریل، ازنواحی جراحی خود را محافظت کنید.

4- از patch نیکوتین استفاده کنید.

5- هرگز تنباکو و آدامس های حاوی نیکوتین را نجویید.

6-  برای ترک عادت سیگار به عادت مفید دیگری روی بیاورید.

mousa بازدید : 23 جمعه 03 مرداد 1399 نظرات (0)

 

ايمپلنت دندان با روکش چه تفاوتی دارد5456445

امروزه به لطف پیشرفت علم، خدمات دندانپزشکی بسیار گسترده شده است به همین دلیل تشخیص درمان های مشابه برای بسیاری از مردم بسیار سخت شده است. از درمان های تقریبا مشابه ایمپلنت و روکش دندان است که برخی آنها را با یکدیگر اشتباه می گیرند هرچند این دو عمل زیبایی و درمانی تفاوت های زیادی با یکدگیر دارند. روکش اصولا برای دندان هایی به کار می رود که ریشه سالمی دارند اما تاج آن ها به دلایلی از بین رفته است اما ایمپلنت جایگزینی مناسب برای دندان هایی است که از ریشه خراب می باشند. به بیان ساده تر ایمپلنت ها جایگزینی مناسب برای دندان های از دست رفته شما شما می باشند و روکش ها لبخند زیباتری را به شما هدیه می دهند.

در این مقاله سعی داریم تفاوت های ایمپلنت و روکش دندان را به طور مفصل ذکر کنیم.

 

ايمپلنت دندان با روکش چه تفاوتی دارد54645645

 

ایمپلنت دندان چیست؟

یکی از روش هایی که امروزه مورد توجه پزشکان و افراد قرار گرفته است ایمپلنت دندان می باشد که روش مناسبی برای دندان های از دست رفته است. دندانی که ریشه خرابی دارد باید هر چه سریعتر کشیده شود و جای آن پر شود زیرا مشکلانی در هضم و جویدن غذا ایجاد می کند. جنس ایمپلنت ها از تیتانیوم یا ریشه مصنوعی می باشد و از چندین قسمت تشکیل می شود که اولین قسمت آن در اسخوان فک قرار می گیرد. تنها فلزی که بدن انسان با آن سازگاری دارد و حساسیت نشان نمی دهد تیتانیوم است، بنابراین برای ساخت پایه ایمپلنت اصولا از تیتانیوم استفاده می کنند. پایه ایمپلنت به قسمت استخوان فک متصل می شود، بنابراین 3 تا 5 ماه بعد از انجام این کار فرد باید صبر کند تا به آن جوش بخورد. بعد از این که پایه ایمپلنت به استخوان فک متصل شد مراحل دیگر شروع می شود که این مراحل بسته به شرایط جسمی بیمار ممکن است چندین ماه طول بکشد.

 

در مرحله آخر روکشی بر روی ایمپلنت قرار می گیرد. از آنجایی که انجام این کار هزینه بر است و راه بسیار مطمئنی می باشد بهتر است مکانی را برای این کار انتخاب کنید که مطمئن باشد و از بهترین مواد برای دندان های شما استفاده کند. شایان ذکر است که ارزان ترین نوع ایمپلنت جنس چینی است که استفاه از آن توصیه نمی شود زیرا دوام کمی نسبت به جنس های سوئیسی و کره ای  دارد. از مزایای ایمپلنت دندان می توان به این نکته اشاره کرد که این روش جایگزینی برای دندان های طبیعی می باشد، بسیار بادوام و محکم می باشد و سال های سال عمر می کند، باعث افزایش اعتماد به نفس فرد می شود، هضم و جویدن غذا را آسان می کند، صحبت کردن و تکلم درست را بهبود می بخشد و به بازیابی بافت صورت کمک بسزایی می کند.

 

ايمپلنت دندان با روکش چه تفاوتی دارد5456445

 

روکش دندان چیست؟

در برخی مواقع ریشه دندان های فرد سالم است اما قسمت تاج دندان از دست رفته و خراب شده است و حتی امکان ترمیم آن وجود ندارد. در اینچنین مواقعی کشیدن دندان اصلا توصیه نمی شود زیرا ریشه دندان سالم است و بهترین راه حل، ترمیم تاج دندان است. اصولا دندان هایی که عصب کشی شده باشند و یا ریشه آن ها درمان شده باشند بعد از مدتی تاج خود را نیز از دست می دهند، بنابراین روکش دندان برای دندان هایی مناسب است که ریشه سالمی دارند. در برخی مواقع تاج دندان به دلیل پوسیدگی و یا ضربه از بین می رود و راه حل مجدد برای احیای آن استفاده از روکش دندان است و در واقع روکش دندان به عنوان تاج مصنوعی برای دندان محسوب می شود. روکش دندان دارای جنس ها متفاوتی می باشد و بهترین نوع آن، زیرکونیا است. در صورتی که به درستی از آن مراقبت شود سال های سال به صورت کاملا سالم بر روی دندان های شما قرار می گیرد.

 

در سال های اخیر نوع جدیدی از روکش ها وارد بازار شده اند که در واقع بیش تر برای دندان های جلویی به کار می روند و جلوه زیبایی دارند. برای ساخت روکش باید تاج دندان به طور کامل تراشیده شود و از آن قالبی تهیه شود. روکش ایجاد شده با استفاده از موادی خاص به دندان تراشیده شده می چسبند. همانطور که پیش تر ذکر کردیم روکش دندان مناسب افرادی است که در اطراف دندان های خود پرشدگی داشته باشند و برای تاج خود نیاز به روکش داشته باشند.

 

ايمپلنت دندان با روکش چه تفاوتی دارد؟4464

 

فرق ایمپلنت و روکش چیست؟

همانطور که پیش تر ذکر کردیم روکش و ایمپلنت دندان تفاوت های زیادی با یکدگیر دارند. روکش اصولا برای دندان هایی به کار می رود که ریشه سالمی دارند اما تاج آن ها به دلایلی از بین رفته است اما ایمپلنت جایگزینی مناسب برای دندان هایی است که از ریشه خراب می باشند. جالب است بگوییم روکش و یا ونیرها برای ترمیم ظاهر دندان ها، رفع عیوب ظاهری و اصلاح لبخند به کار می روند.

آخرین مرحله از ایمپلنت روکش می باشد و در واقع بعد از این که ایمپلنت در استخوان فک قرار گرفت باید برای تاج دندان از روکش استفاده کرد. به بیان ساده تر ایمپلنت ها جایگزینی مناسب برای دندان های  از دست رفته شما می باشند و روکش ها لبخند زیباتری را به شما هدیه می دهند. روکش ها مشکلات کوچک مانند آسیب های کوچک، فاصله بین دندان ها و لکه هایی که بر روی دندان موجود می باشند را از بین می برند. اگر بنا به هر دلیلی دندان های خود را از دست بدهید استخوان فک شما نیز به مرور تحلیل می رود، اما در صورتی که ریشه دندانتان در استخوان فک موجود باشد مانع از از بین رفتن فک و تحلیل آن می شود. در صورتی که فک تحلیل رود چهره فرد پیرتر می شود، در حرف زدن دچار مشکل می شود، هضم و جویدن غذا برایش سخت می شود و در کل سلامت بدنش به خطر می افتد.

تحلیل رفتن استخوان ها درد ندارد و شما اصلا متوجه آن نخواهید شد و در کل فکر می کنید که هیچ اتفاق خاصی برایتان رخ نداده است اما این فرایند کاملا چراغ خاموش رخ می دهد. لازم است بدانید که تحلیل استخوان برای تمام کسانی که دندان های خود را از دست داده اند اتفاق می افتد بنابراین بهتر است سریعا به دنبال راه چاره باشید، ما به شما روش ایمپلنت دندان را پیشنهاد می کنیم.

 

هزینه ایمپلنت و روکش

هزینه روکش دندان به مراتب کمتر از ایمپلنت است زیرا دندان ها ریشه خود را از دست نداده اند ولی به مرور و پس از چند سال نیاز به تعویض مجدد دارند بنابراین هزینه روکش دندان در بلند مدت با هزینه اولیه آن متفاوت است، به طبع ایمپلنت مراحل و زمان بیشتری نیاز دارد و هزینه آن نیز بیشتر است. در ایمپلنت بیمار می تواند در چند مرحله هزینه را پرداخت کند و هیچ فشاری از نظر اقتصادی بر فرد وارد نمی شود. به عنوان مثال گاهی بعد از کشیدن دندان فرد باید پیوند استخوان انجام دهد تا استخوان کافی برای پشتیبانی از ایمپلنت وجود داشته باشد. پیوند استخوان ممکن است چندین ماه طول بکشد تا به طو کامل بهبود یابد به همین دلیل می گوییم که پرداخت هزینه ها ایمپلنت مرحله ای می باشد.

mousa بازدید : 13 جمعه 03 مرداد 1399 نظرات (0)
ارتودنسی 514651

 

گاهی برخی از افراد بعد از انجام ایمپلنت نیاز به ارتودنسی دارند و بسیار نگران هستند که آیا با وجود ایمپلنت امکان ارتودنسی وجود دارد؟ ایمپلنت ها با براکت سازگار است یا نه؟

در پاسخ به شما باید بگوییم که استفاده همزمان از ایمپلنت و ارتودنسی کاملا بستگی به شرایط فرد دارد و پزشک معالج پس از بررسی های لازم تشخیص می دهد که انجام ارتودنسی چگونه می تواند لبخند زیباتری را به فرد هدیه دهد. همانطور که می دانید ایمپلنت دندان، جایگزینی مناسب برای دندان هایی است که از ریشه آسیب دیده  و یا بر اثر پوسیدگی از دست رفته باشند. ایمپلنت ها به وسیله یک پست تیتانیومی در استخوان فک وارد می شوند و مدتی طول می کشد تا به صورت کامل به استخوان فک جوش بخورند، پس از این که ایمپلنت به خوبی به استخوان فک جوش خورد برای تاج آن از یک روکش استفاده می شود . جالب است بدانید که ظاهر این روکش بسیار شبیه به تاج دندان های طبیعی می باشد.

 

مزایای ایمپلنت دندان

1- باعث بهبودی ظاهر دندان ها می شود.

2- باعث می شود فرد بتواند به راحتی تکلم کند.

3- هضم و جویدن غذا را آسان تر می کند.

4- اعتماد به نفس فرد را بالا می برد.

5- بهداشت دهان و دندان را تامین می کند.

6- ایمپلنت دندان طول عمر بیشتری دارد.

 

ارتودنسی 5456465

 

انجام ارتودنسی بعد از ایمپلنت دندان

ارتودنسی شامل براکت هایی است که بر روی دندان قرار می گیرد و باید اصولا پیش از کاشت ایمپلنت انجام شود. بعد از انجام ارتودنسی قطعا فضای کافی برای کاشت ایمپلنت وجود دارد. در برخی از مواقع نیاز است تا در زمان انجام ایمپلنت براکت استفاده شود تا ترتیب دندان ها درست شود. در موارد دیگر هنگامی که ایمپلنت دندان به عنوان لنگرگاهی برای براکت ها مورد استفاده قرار گیرد نیز می توان ایمپلنت را قبل از ارتودنسی انجام داد، اما در کل ارتودنسی راهی برای مرتب کردن دندان های به هم ریخته فرد می باشد تا در جای درست خود قرار بگیرند. انجام ارتودنسی و استفاده از براکت بعد از انجام ایمپلنت دندان هیچ تاثیری بر روی ایمپلنت ها ندارد و در اصل نمی تواند آن ها را جا به جا کند. در صورتی که ایمپلنت ها به درستی و طبق اصول در جای خود قرار گرفته باشند می توان با استفاده از براکت های ثابت و سیستم ردیف کلیر، دندان های اطراف ایمپلنت را جا به جا کرد. جالب است بدانید که حتی اگر چندین ایمپلنت نیز در داخل دهان خود داشته باشید امکان انجام ارتودنسی وجود دارد.

 

 قبل از انجام ایمپلنت می توان از براکت استفاده کرد؟

برخی از افراد یک سری از دندان های خود را از دست داده اند و نیاز به ایمپلنت دارند، در عین حال نظم دندان هایشان درست نیست و اصولا باید ارتودنسی صورت گیرد. بر اساس نظر دندانپزشک در برخی موارد می توان قبل از شروع ارتودنسی ایمپلنت دندان انجام داد. اگر قبل از انجام ارتودنسی ایمپلنت انجام دهید، ایمپلنت ها با استفاده از براکت ها به هیچ وجه جا به جا نمی شوند.

 

در چه مواقعی بعد از ایمپلنت دندان می توان از براکت استفاده کرد؟

1- در مواقعی که دندان ها منظم باشند و هیچ نیازی به انجام ارتودنسی وجود نداشته باشد، ایمپلنت قبل از ارتودنسی صورت می گیرد.

2- در برخی افراد بر اثر بالارفتن سن موقعیت ایمپلنت ها در داخل دهان تغییر می کنند و فرد حس می کند که دندان هایش در جای مناسب قرار نگرفته اند، بنابراین باید از روش های ارتودنسی و براکت برای دندان های جا به جا شده استفاده کرد تا در موقعیت مناسبی نسبت به ایمپلنت دندان ها قرار بگیرند، زیرا هنگامی که دندان هایی که ایمپلنت شده اند در جای نامناسب قرار داشته باشند فرد احساس بدی دارد و باید سایر دندان ها را نسبت به آن تراز کرد تا طرح لبخندی زیبا داشته باشد. در این شرایط بیمار باید تصمیم بگیرد که با انجام ارتودنسی زیبایی را به دندان های خود هدیه بدهد و یا ایمپلنت های خود را برداشته و بعد به انجام ارتودنسی بپردازد و بعد از برداشتن براکت ها مجددا کاشت ایمپلنت انجام دهد.

3- گاهی دندان پزشک از ایمپلنت دندان به عنوان لنگرگاه استفاده می کند تا نیروهای مناسبی برای جابه جایی دیگر دندان ها وارد کند. توصیه ما این است که ایمپلنت را قبل از ارتودنسی انجام دهید.

 

ایمپلنت ارتودنسی چگونه است؟

روش جدیدی که امروزه دندانپزشکان از آن برای ردیف کردن موقت دندان ها استفاده می کنند استفاده از ایمپلنت ارتودنسی است. در بیمارانی که پیچیدگی کمتری در دندان هایشان وجود دارد برای کنترل انکوولوژ اسکلت دندانی می توان از این روش استفاده کرد. از جمله مزایای ایمپلنت ارتودنسی می توان به کاهش ناراحتی های بیمار، نصب راحت و آسان، هزینه کم و اقتصادی، کاشت فوری و سریع، تنوع بالا، راحت تمیز شدن، راحت برداشته شدن و قطر کم اشاره کرد. نکته مهم این است که پیچ های ایمپلنت باید به صورت دقیق و در جای درست قرار گیرند تا این کار با موفقیت صد در صدی مواجه شود.

 

ارتودنسی 6541651

 

می‌توان براکت را به تاج دندان ها متصل کرد؟

اگر زمان استفاده از براکت برای شما وجود داشته باشد و دیر نشده باشد می توان با مشورت دندان پزشک از براکت های فلزی و یا کلیر بر روی تاج دندان ها استفاده کرد. در این شرایط با استفاده از چسب مخصوصی براکت به تاج دندان متصل می شود.

 

در صورتی که یک یا چند دندان خود را از دست داده باشیم می توانیم از براکت و ایمپلنت به صورت همزمان استفاده کنیم؟

در برخی مواقع دندان پزشک تشخیص می دهد که فاصله ایجاد شده بین دو دندان با کمک براکت از بین می رود، اما در مواقع دیگر که فاصله بین دندان ها خیلی زیاد است ابتدا باید جای خالی دندان ها با  کمک ایمپلنت پر شود و بعد ارتودنسی صورت گیرد. در بسیاری از افرادی که خواهان کاشت ایمپلنت هستند درمان ارتودنسی نیز توصیه می شود تا ریشه دندان های اطراف در محل درست خود قرار بگیرند. در چنین مواقعی دندان پزشک با استفاده از براکت ها فاصله بیشتری بین دندان ها ایجاد می کند تا بتواند فضای کافی برای کاشت ایمپلنت داشته باشد. همانطور که پیش تر ذکر کردیم هنگامی که کاشت ایمپلنت به صورت کامل انجام شد و با استخوان فک جوش خورد می توان به راحتی از براکت استفاده کرد زیرا دندان های کاشته شده نمی توانند به راحتی با استفاده از براکت جا به جا شوند.

تعداد صفحات : 19

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 187
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 10
  • آی پی دیروز : 3
  • بازدید امروز : 21
  • باردید دیروز : 4
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 57
  • بازدید ماه : 170
  • بازدید سال : 2,000
  • بازدید کلی : 3,704