loading...
مطب ایمپلنت تهران|دکتر وحید دهقان
mousa بازدید : 11 شنبه 09 اسفند 1399 نظرات (0)

یکی از عوارض کامپوزیت دندان، شکستن و آسیب دیدن روکش کامپوزیت ونیر است. می خواهیم بدانیم دلایل شکستن کامپوزیت ونیر چیست ؟ به عبارتی چه عواملی می توانند باعث شوند تا طول عمر کامپوزیت ونیر کاهش یافته و دچار آسیب شود. همانطور که می دانیم طول عمر کامپوزیت ونیر بین 5 تا 7 سال می باشد. در این مدت ممکن است روکش دچار لق شدن، شکستن و یا سایر موارد شود. دلیل این امر مقاومت و استحکام کم روکش کامپوزیت دندان در برابر فشار و ضربه می باشد. البته با مراقبت های بعد از نصب روکش کامپوزیت دندان می توان جلوی بسیاری از این مشکلات را گرفت. همچنین مراجعات منظم به دندانپزشک نیز از بسیاری از عوارض می تواند پیشگیری نماید. در صورت نیاز هم می توان روکش کامپوزیت دندان را تعویض یا ترمیم نمود. حال می خواهیم به دلایل آسیب دیدن و شکستن کامپوزیت ونیر بپردازیم.

دلایل شکستن کامپوزیت ونیر چیست 21365434354312

بررسی دلایل شکستن کامپوزیت ونیر

برای اینکه بدانیم دلیل شکستن کامپوزیت ونیر چیست؟ می خواهیم به عواملی که باعث آسیب رسیدن به روکش کامپوزیت دندان می شود را بررسی نماییم:

پوسیدگی دندان زیر کامپوزیت

یکی از عواملی که باعث شکستن و افتادن کامپوزیت ونیر می شود، پوسیدگی دندان های زیر روکش است. در صورتی که دندان های زیر روکش دچار خرابی و پوسیدگی شود، اتصال روکش کامپوزیت دندان و مینای دندان ضعیف شده و احتمال شکستن روکش بسیار زیاد است. برای رفع این مشکل بایستی وضعیت دندان های زیر روکش بررسی شود تا میزان پوسیدگی و نحوه درمان مشخص شود. ممکن است در مواردی نیاز به روت کانال باشد که در این صورت باید روکش کامپوزیت دندان تعویض شده و مشکل دندان برطرف شود. در مواردی نیز روکش کامپوزیت دندان را با تاج دندان تعویض می نمایند که در این صورت مساله مهم رنگ تاج دندان برای هماهنگی بیشتر با سایر دندان های کامپوزیت شده است. در هر حال باید قبل از نصب روکش، وضعیت دندان ها از نظرخرابی و پوسیدگی مورد ارزیابی قرار گیرد. هر چند ممکن است پوسیدگی بعد از نصب روکش اتفاق بیفتد.

عفونت لثه

یکی دیگر از مواردی که می تواند عامل شکستن کامپوزیت دندان و افتادن آن شود، عفونت لثه است. هرچند یکی از پارامترهایی که قبل از نصب روکش کامپوزیت ونیر باید مورد ارزیابی قرار گیرد، وضعیت سلامت لثه است. ممکن است لثه تا قبل از نصب روکش سالم باشد و بعد از نصب دچار عفونت شود. عوامل مختلفی باعث عفونت در لثه بیمار می شود این عوامل شامل عدم رعایت بهداشت دهان و دندان، عدم نصب صحیح و مناسب روکش کامپوزیت ونیر توسط دندانپزشک، مصرف دخانیات بخصوص سیگار و …. می شود. عفونت لثه می تواند باعث التهاب، تورم و احساس درد در ناحیه اطراف لثه شده و باعث آسیب و شکستن روکش کامپوزیت ونیر شود. در صورتی که عفونت لثه نادیده گرفته شود، ممکن است به نواحی داخلی دهان نیز سرایت کرده و وارد گردش خون بیمار شود. این اتفاق عوارض بسیار زیادی را برای فرد به همراه خواهد داشت.

وارد شدن فشار به کامپوزیت ونیر

استحکام و مقاومت روکش کامپوزیت ونیر نسبت به لمینت دندان بسیار پایین تر است. بنابراین باید مراقبت های زیادتری از روکش کامپوزیت دندان به عمل آید. هر گنه فشار بیش از حدی منجر به شکستن روکش کامپوزیت ونیر می شود. افرادی که به صورت حرفه ای ورزش می کنند یا افرادی که فعالیت های ورزشی مانند بوکس، کاراته و … دارند بایستی مراقبت از روکش کامپوزیت ونیر بسیار شدیدتر باشد. فشارهای بیش از حد می تواند در مواردی مانند تصادفات، سوانح، خوردن مواد غذایی سخت و سفت ، استفاده ابزاری از روکش کامپوزیت ونیر و … نیز اتفاق بیفتد. برخی از عادات رفتاری نیز مانند دندان قروچه و یا جویدن ناخن باعث اعمال فشار و ساییدگی بیش از حد روکش و آسیب پذیر بودن آن شود. در این صورت روکش کامپوزیت ونیر در اثر کمترین ضربه خواهد شکست و نیاز به تعویض روکش کامپوزیت خواهیم شد.

مواد استفاده شده در ساخت کامپوزیت ونیر

یکی از مواردی که باید در بررسی اینکه  دلایل شکستن کامپوزیت ونیر چیست؟ لحاظ شود، مواد استفاده شده در ساخت کامپوزیت ونیر است. همانطور که می دانیم روکش کامپوزیت ونیر به صورت پیش ساخته در مطب دندانپزشکان موجود است. تنها تفاوت این روکش ها در مواد استفاده شده برای ساخت آن ها و رنگ روکش ها است. کیفیت مواد استفاده شده تاثیر زیادی در مقاومت و جلوگیری از شکستن روکش کامپوزیت ونیر دارد. هر چه مرغوبیت مواد بالاتر باشد، استحکام روکش در برابر ضربه و فشار و نیز لکه پذیری بالاتر می رود.. بنابراین در انتخاب روکش کامپوزیت ونیر به مواد استفاده شده در ساخت آن دقت نموده و سعی کنید بهترین مواد را انتخاب نمایید. در این صورت احتمال اینکه مجبور به تعویض یا ترمیم روکش شوید، بسیار کمتر خواهد شد.

مهارت دندانپزشک

یکی از موارد مهمی که نقش بسیار موثری در شکستن روکش کامپوزیت ونیر دارد، تجربه و تخصص دندانپزشک می باشد. توصیه می شود در انتخاب دندانپزشک خود دقت زیادی را به خرج دهید. راه هایی وجود دارند که می توانید از میزان تخصص دندانپزشک مطمئن شوید. از جمله این راه ها، بررسی نمونه کارهای قبلی دندانپزشک، بررسی میزان رضایت مراجعین در مطب و یا در صورت داشتن سایت های پزشکی، بررسی دیدگاه و اعلام رضایت کاربران، تعداد بالای مراجعین و … مهارت دندانپزشک در نصب روکش کامپوزیت ونیر باعث می شود از بروز مشکلاتی مانند پوسیدگی دندان های زیر روکش، افتادن و شکستن روکش کامپوزیت ونیر و … پیشگیری شود. در صورتی که فرم دهی و پیوند بین روکش ونیر و مینای دندان به صورت صحیح انجام نشود، هم از نظر ظاهری زیبایی و طبیعی بودن روکش تحت تاثیر قرار خواهد گرفت و هم  احتمال شکستن و آسیب دیدن روکش ونیر افزایش خواهد یافت.

در صورت شکستن کامپوزیت ونیر چه کاری باید انجام داد

تا اینجا به این موضوع پرداختیم که دلایل شکستن کامپوزیت ونیر چیست؟ حال در صورت بروز هر یک از موارد بالا و شکستن روکش کامپوزیت ونیر باید چه اقدامی انجام شود؟ این اقدامات به شرح زیر است:

شستشوی دهان برای جلوگیری از عفونت

اولین اقدام این است که روکش کامپوزیت دندان را از دهان خارج نمایید. سپس دهان خود را با آب نمک و یا دهانشویه شستشو دهید. زیرا اینکار مانع بروز عفونت در دهان و دندان می شود.

دلایل شکستن کامپوزیت ونیر چیست 211654513146462

مراجعه به دندانپزشک

در مرحله بعد سریعا به دندانپزشک مراجعه نمایید. دندانپزشک با بررسی شرایط و وضعیت موجود بهترین روش را برای به حداقل رساندن آسیب انجام خواهد داد. در مواردی می توان از کامپوزیت دندان به جای کامپوزیت ونیر استفاده کرد. در این صورت بر روی محل شکستگی روکش از مواد کامپوزیت دندان استفاده نموده، فرم لازم را داده و رنگ همسان با سایر دندان ها را ایجاد خواهد نمود. پس نیازی به تعویض روکش کامپوزیت ونیر نخواهیم داشت و ترمیم انجام می شود. در مواردی که روکش دندان به صورت کامل دچار شکستگی شود، مجبور به تعویض روکش کامپوزیت ونیر خواهیم شد.

در صورتی که به دندانپزشک دسترسی پیدا نکردید، بهتر است برای کنترل تورم از کمپرس یخ استفاده نمایید. در صورتی که دندان های بر اثر شکستن و افتادن روکش کامپوزیت دندان نسبت به تغییردما حساس شده باشند، می توانید از مسکن هایی مانند آستامینوفن برای کنترل درد استفاده نمایید.

 

مراقبت های لازم برای جلوگیری از شکستن روکش کامپوزیت ونیر

برای اینکه کامپوزیت ونیر دچار عوارضی مانند شکستن و افتادن روکش کامپوزیت و عواقب بعد از آن نشود، نیاز است مراقبت هایی را بعد از نصب روکش کامپوزیت ونیر انجام دهیم که در این قسمت به اختصار این مراقبت ها را توصیح خواهیم داد:

  • انتخاب دندانپزشک اولین و اساسی ترین اقدامی است که برای جلوگیری از پیش آمدن و نیز کنترل عوارض بعد از نصب روکش باید انجام شود.
  • مراقبت های بهداشتی شامل مسواک زدن برای محافظت از روکش کامپوزیت ونیر و نخ دندان کشیدن برای محافظت از لثه در برابر عفونت و بیماری های مربوط به لثه
  • مراقبت های تغذیه ای مانند عدم مصرف مواد غذایی تا قبل از پایان بی حسی دندان ها برای کنترل میزان فشار وارد به روکش و جلوگیری از شکستن آن، عدم مصرف مواد غذایی سفت و جویدن زیاد مواد غذایی، جویدن آبنبات های سفت و … برای جلوگیری از آسیب و فشار بیش از حد به روکش کامپوزیت ونیر
  • عدم استفاده ابزاری از روکش کامپوزیت ونیر مانند استفاده در باز کردن در قوطی، شکستن آجیل و مواد سخت و …
  • مراجعات منظم به دندانپزشک برای جلوگیری از شیوع عفونت در لثه ها و نیز جرم گیری و شستشوی دندان ها به صورت کامل برای جلوگیری از پوسیدگی دندان های زیر روکش کامپوزیت ونیر و بالا رفتن احتمال شکستن روکش
  • کنترل رفتارهایی مانند دندان قروچه، جویدن ناخن، جویدن مغز مداد و … که باعث ساییدگی و آسیب پذیر شدن روکش کامپوزیت ونیر می شود.

کلام آخر

در این مقاله توضیح داده شد که دلایل شکستن کامپوزیت ونیر چیست؟ با توجه به مقاومت و استحکام پایین روکش کامپوزیت ونیر، مراقبت های بعد از نصب روکش باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد. هر گونه فشار بیش از حد به روکش می تواند منجر به شکستن آن شود. اما با توجه به امکان ترمیم روکش کامپوزیت ونیر می توان گفت این مشکل را در صورت مراجعه سریع به دندانپزشک می توان حل کرده و مانع از آسیب بیشتر به دندان ها شد.


مطلب فوق توسط نویسندگان تهران جراحی با استفاده از منابع علمی تحت وب و کتب علمی نگارش شده است. و همانطور که میدانید که مباحث علمی نیاز به مشاوره جدی پزشک دارد ، هیچگونه مسئولیتی عهده دار تهران جراحی نمیباشد. (دکتر دهقان)

mousa بازدید : 12 شنبه 09 اسفند 1399 نظرات (0)

ایمپلنت دندان نیز مانند هر جراحی دیگر دارای عوارض کوتاه مدت و بلند مدت می باشد. ولی در مواقعی این عوارض تا مدت ها بیمار را درگیر می نماید. اینکه چرا عوارض ایمپلنت دندان طولانی می شود، به عوامل زیادی بستگی دارد. عوارضی مانند درد، تورم، آبسه در کنار لثه، خونریزی و … جزو عوارض کوتاه مدت این روش می باشد. این گونه عارضه ها بعد از مدتی و با گذر زمان رفع می شوند. ولی برخی عوارض هستند که گذر زمان، وضعیت آن ها را بدتر کرده و مشکلات بیشتری برای فرد به دنبال خواهند داشت. این عوارض در بلند مدت خود را نشان می دهند. از جمله این موارد که باعث طولانی شدن عوارض ایمپلنت دندان می شود، بیماری های مربوط به لثه است. این بیماری ها با گذشت زمان، بجای بهبود مشکلات بیشتری را برای بیمار به همراه می آورند.

چرا عوارض ایمپلنت دندان طولانی می شود 5421789302565212

انواع بیماری های لثه

گفته شد بیماری های لثه یکی از عوارض است که می توان در پاسخ به این پرسش که چرا عوارض ایمپلنت دندان طولانی می شود؟ بیان نمود. بیماری های لثه به دو نوع مختلف تقسیم می شوند. در این قسمت انواع آن را توضیح داده و دلایل ایجاد و اثراتی را که بجا می گذارد را تشریح خواهیم کرد.

التهاب لثه به صورت خفیف در اطراف ایمپلنت دندان

در این حالت می توان گفت مشکل به صورت ابتدایی ایجاد شده و می توان با اقداماتی به موقع آن را مهار نمود. این عارضه کوتاه مدت بوده و به استخوان فک آسیبی وارد نشده است. التهاب در بافت های نرم اطراف ایمپلنت دندان مشاهده شده و می توان با مراجعه به دندانپزشک و مصرف آنتی بیوتیک ها و یا داروهای مورد نظر مشکل را برطرف نمود. در این حالت ایمپلنت دندان با شکست مواجه نشده است و با اقدامات به موقع جلوی این مورد را می توان گرفت.

التهاب لثه شدید در اطراف ایمپلنت دندان

در این مورد بیماری لثه بسیار پیشرفت کرده و به استخوان فک نیز رسیده است. در این صورت نمی توان گفت به راحتی و با مصرف دارو می توان با این مشکل مقابله کرد. رسوخ بیماری به استخوان فک عوارض بیشتری را به دنبال دارد، حتی در مواردی باعث شکست درمان ایمپلنت دندان شده است. زیرا تحلیل استخوان فک به دنبال تحلیل لثه پیش آمده و در نتیجه استخوان فک توان نگهداشتن پایه و تاج دندان را نخواهد داشت. در دراز مدت لق شدن پایه ایمپلنت دندان منجر به شکست کاشت دندان می شود. احساس درد و ناراحتی زیاد از دیگر عوارض این بیماری می باشد. بهترین راهکار برای رفع این مشکل، جراحی دندان و از بین بردن عفونت است.

علت ایجاد بیماری های لثه چه می تواند باشد

بیماری های لثه و سایر عوارض بلند مدت مربوط به ایمپلنت دندان در اثر عوامل مختلفی ایجاد می شود. این عوامل را می توان تا حدود زیادی کنترل نمود. در این قسمت برای اینکه بدانیم چرا عوارض ایمپلنت دندان طولانی می شود؟ می خواهیم به دو نکته که عامل بروز این عوارض می باشند اشاره کنیم:

انتخاب دندانپزشک

ایمپلنت دندان یکی از روش های مهم و حساس در حوزه دندانپزشکی می باشد. برای انجام این روش نیاز است دندانپزشک باتجربه و متخصص را انتخاب و کاشت دندان را به او بسپارید. لازم است دندانپزشک به خوبی وضعیت دندان را بررسی نماید و هر گونه عامل که منجر به شکست ایمپلنت دندان و بروز عوارض می شود را کنترل و درمان نماید. بیماری های لثه و تراکم استخوان فک دو موردی می باشند که قبل از کاشت دندان باید مورد بررسی قرار گیرند. وجود این بیماری ها باعث بروز عوارض و طولانی مدت بودن آن خواهد شد. نیاز است دندانپزشک با درمان های جانبی نیز مانند پیوند استخوان یا لیفت سینوس به خوبی آشنایی داشته و انجام دهد. بنابراین یکی از روش های کنترل عوارض و جلوگیری از طولانی مدت شدن آن، انتخاب بهترین دندانپزشک و جراح در این حوزه درمانی می باشد.

رعایت نکات مراقبتی و بهداشتی

یکی دیگر از عواملی که عوارض بعد از ایمپلنت دندان را طولانی و می تواند حتی منجر به شکست روند این درمان شود، عدم رعایت نکات بهداشتی و مراقبتی بعد از کاشت دندان است.

عدم رعایت بهداشت دهان و دندان

باکتری نقش بسیار مهمی در ایجاد و تشدید بیماری های لثه را ایفا می کند. عدم رعایت نکات بهداشتی مانند مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و .. منجر به رشد باکتری ها در اطراف لثه و در نتیجه بروز این نوع عوارض خواهد شد. با توجه به فاصله کمی که بین لثه و پایه و اباتمنت وجود دارد، نفوذ باکتری به لثه می تواند باعث تحلیل استخوان و شل شدن پایه و اباتمنت شود. لق شدن پایه ایمپلنت دندان در کنار بروز بیماری های لثه منجر به طولانی شدن عوارض ایمپلنت دندان و نهایتا شکست روند درمان می شود.

مصرف دخانیات

یکی از عوامل مخرب در روند کاشت ایمپلنت دندان، مصرف دخانیات می باشد. مصرف دخانیات علی الخصوص سیگار باعث بروز عفونت در لثه شده و این می تواند منجر به بروز بیماری های لثه در اطراف ایمپلنت دندان شود. مراحل کاشت ایمپلنت دندان به این صورت است که در مرحله اول کاشت، لثه باز می شود ، پایه درداخل استخوان فک قرار می گیرد و سپس لثه بخیه زده می شود. مدت زمانی نیاز است تا پایه و استخوان فک به هم جوش خورده و فرآیند درمان تکمیل شود. در این مدت که بین 5 تا 7 ماه طول می کشد، مراقبت های درمانی بسیار اهمیت دارد. عموما افرادی که سیگاری هستند، کمتر به بهداشت دهان و دندان خود اهمیت می دهند. تشکیل جرم و تجمع باکتری در اطراف لثه از عوامل طولانی شدن عوارض کشات ایمپلنت دندان به شمار می رود.

بیماری های کنترل نشده

یکی از مواردی که می تواند در دراز مدت منجر به بروز عوارض شود، بیماری هایی هستند که کنترل نشده اند. بیماری های مانند دیابت می تواند نقش مخربی در روند درمان داشته باشد. افرادی با قند ناشتای بالای 130 مستعد برای شکست درمان از طریق ایمپلنت دندان می باشند. زیرا نیکوتین موجود در سیگار و نیز دخانیات از جوش خوردن پیچ ایمپلنت دندان و ثابت شدن پایه جلوگیری می نمایند. این عامل باعث لق شدن و در نهایت افتادن تاج دندان و سایر عوارض می شود. تاثیر دیگر دیابت کنترل نشده در جلوگیری از ازدیاد سلول های استخوان ساز و تولید کننده کلاژن است.  دیگر بیماری ها مانند میکروواسکولار، بیماری های خود ایمنی و … احتمال عفونت را در لثه افزایش داده و خود عاملی برای طولانی شدن عوارض ایمپلنت دندان می شوند.

چرا عوارض ایمپلنت دندان طولانی می شود 1264652315414154

عفونت

یکی دیگر از عوامل مهم در جوش نخوردن پیچ ایمپلنت دندان و بروز عوارض طولانی مدت، عفونت است.  عفونت را می توان از طریق راه هایی مانند مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و دهانشویه کنترل نمود. همچنین پزشک از داروهایی مانند آنتی بیوتیک برای جلوگیری از پیشرفت عفونت در مرحله اولیه درمان استفاده می نماید. تحلیل لثه و به دنبال آن تحلیل استخوان فک از عوارض بروز عفونت در این ناحیه می باشد.

علایم بروز بیماری های لثه

تا این قسمت توضیح دادیم که چرا عوارض ایمپلنت دندان طولانی می شود؟ عدم رعایت نکات مراقبتی و بهداشتی در کنار انتخاب ناصحیح دندانپزشک برای انجام این روش از جمله عواملی هستند که باعث افزایش طول مدت بروز این عوارض می شوند. تشخیص به موقع و زودهنگام علایم بیماری های لثه، کمک زیادی در کنترل و جلوگیری از طولانی شدت عوارض بعد از ایمپلنت دندان می شود. در این قسمت توضیح می دهیم که چه علایمی نشان می دهد که فرد دچار بیماری های لثه شده است:

  • خونریزی در حین مسواک زدن و خونریزی در اطراف لثه
  • قرمزی و بروز تورم در اطراف ایمپلنت دندان
  • التهاب بافت لثه اطراف ایمپلنت دندان
  • احساس درد در زمان خوردن مواد غذایی و تکان خوردن پایه ایمپلنت دندان
  • احساس مزه بد ناشی از عفونت در دهان

راه های کاهش عوارض بعد از کاشت ایمپلنت دندان

برای اینکه عوارض ایمپلنت دندان طولانی نشود، باید از ایجاد و بروز التهاب لثه و سایر عوارض در دندان جلوگیری نماییم. رعایت نکات مراقبتی از التهاب لثه پیشگیری می نماید . در کنار این موارد بهتر است نکات زیر ار نیز جدی گرفته و از ایجاد التهاب و عفونت در لثه جلوگیری نماییم:

  • مسواک زدن روزی دو بار با استفاده از خمیر دندان های ضد باکتری برای جلوگیری از تجمع باکتری در اطراف لثه
  • استفاده از دهان شویه های مخصوص ایمپلنت دندان
  • مراجعه به موقع به دندانپزشک در صورت مشاهده اولین علایم عفونت و التهاب لثه برای جلوگیری از پیشرفت بیماری
  • مراجعات منظم به دندانپزشک به صورت منظم و دوره ای برای جلوگیری و کنترل عفونت هایی که ممکن است بیمار در جریان آن قرار نگیرد.

کلام آخر

در این مقاله توضیح دادیم که چرا عوارض ایمپلنت دندان طولانی می شود؟ عدم رعایت نکات بهداشتی و تغذیه ای و سایر عادات اشتباه در کنار بیماری های زمینه ای می تواند از علل طولانی شدن عوارض به شمار رود. از عوارض مهم ایمپلنت دندان می توان به بیماری های لثه که در طولانی مدت بروز می کند اشاره کرد. عوارض بعد از ایمپلنت دندان چه به صورت کوتاه مدت یا بلند مدت در اثر دو عامل که انتخاب نامناسب دندانپزشک متخصص و متبحر در کنار عدم رعایت مراقبت های بعد از درمان بروز خواهد کرد.


مطلب فوق توسط نویسندگان تهران جراحی با استفاده از منابع علمی تحت وب و کتب علمی نگارش شده است. و همانطور که میدانید که مباحث علمی نیاز به مشاوره جدی پزشک دارد ، هیچگونه مسئولیتی عهده دار تهران جراحی نمیباشد. (دکتر دهقان)

mousa بازدید : 10 شنبه 09 اسفند 1399 نظرات (0)

دغدغه بسیاری از افرادی که می خواهند از کامپوزیت دندان استفاده کنند این است که مراحل انجام کامپوزیت ونیر چیست؟  روش هایی مانند کامپوزیت دندان یا لمینت به علت اینکه شباهت های زیادی بهم دارند، آشنایی با نحوه انجام آن ها به فرد در انتخاب کمک زیادی خواهد کرد. بنابراین تصمیم داریم در این مقاله به صورت کامل نحوه انجام کامپوزیت ونیر را توضیح داده و در خصوص مراقبت های لازم بعد از نصب و سایر موضوعات لازم و مفید مطالبی را بیان نماییم. در ابتدا باید گفت با کامپوزیت دندان می توان نواقص جزیی دندان ها را پوشش داد. بنابراین این روش برای درمان استفاده نمی شود و فقط نواقص و ایرادات دندان ها پوشانده می شود. هر چند با این کار و با انتخاب دندانپزشک حرفه ای و متخصص جلوی پوسیدگی دندان ها هم گرفته می شود و از ضربه خوردن و آسیب دیدن دندان پیشگیری می شود.

مراحل انجام کامپوزیت ونیر چیست؟ 548879312025

کامپوزیت ونیر چگونه بر روی دندان نصب می شود

در این قسمت می خواهیم بدانیم  مراحل انجام کامپوزیت ونیر چیست؟ باید گفت کامپوزیت ونیر یکی از روش های سریع برای پوشش دادن دندان ها به شمار می رود. در این روش در یک جلسه دندانپزشکی و با قرار دادن روکش آماده و از پیش ساخته می توان طرح لبخند را زیبا نمود و نیاز به مراجعات مکرر نمی باشد. بنابراین برای افرادی که دندان های جلویی آن ها دچار مشکل شده است و یا سرعت عمل برایشان اهمیت دارد، روش بسیار مناسبی می باشد و توصیه می شود. مم ترین و اساسی ترین کاری که باید انجام دهید، انتخاب دندانپزشک مجرب در  این شاخه است. زیرا کم تجربگی و یا عدم مهارت دندانپزشک می تواند عوارض زیادی مانند پوسیدگی دندان های زیر روکش و یا عفونت در لثه را سبب شود. این کار باید در نهایت ظرافت انجام شود تا بهترین و طبیعی ترین حالت ممکن به دست آید.

بررسی وضعیت دندان ها

دندانپزشک در ابتدا باید وضعیت کلی سلامت دندان ها و لثه را بررسی نماید. دندان ها نباید پوسیدگی و خرابی داشته باشند. ممکن است این خرابی به عصب دندان آسیب زده باشد و بعد از مدتی عوارض خود را نشان دهد. در این صورت دندانپزشک مجبور به تعویض روکش و رفع مشکل خواهد شد  که هم هزینه و هم  وقت بیمار صرف خواهد شد. لثه ها اهمیت زیادی در نصب روکش دارند. هر گونه بیماری و عفونت در آنها باید شناسایی و درمان شود. زیرا وجود عفونت و اهمیت ندادن به آن باعث گسترش و عوارض جدی تری می شود. انتخاب دندانپزشک حرفه ای در این مرحله کمک خواهد کرد تا هرگونه آسیب شناسایی و قبل از نصب روکش درمان شود تا نیازی به برداشتن مجدد روکش و درمان نشویم. پس توصیه می شود در انتخاب دندانپزشک دقت نمایید و صرفا به دلیل راحتی کار، موضوع را بی اهمیت نشمارید.

انتخاب رنگ

همانطور که گفتیم کامپوزیت ونیر روکش های آماده ای هستند که نیاز به ساخت در لابراتوار ندارند. این روکش ها به صورت پیش ساخته در مطب یا کلینیک ها وجود دارند. مهم ترین قسمت کار انتخاب رنگ است. امروزه رنگ ها و سایه های متنوعی برای روکش تولید شده است. بنابه سلیقه فرد و نیز بررسی پارامترهای لازم، رنگ دلخواه و مناسب انتخاب می شود. این پارامترها  شامل رنگ پوست، رنگ سفیدی چشم، رنگ مو، رنگ دندان ها طبیعی فرد  و سلیقه فردی مراجعه کننده می شوند. بهتر است با توجه به این فاکتورها رنگ سایه کامپوزیت ونیر انتخاب شود. در غیر این صورت حالت طبیعی دندان حفظ نشده و به عبارتی طرح لبخند غیر واقعی و مصنوعی به نظر می رسد. فردی که پوست تیره تری دارد بهتر است از رنگ های بسیار سفید و شفاف استفاده نکند، در مقابل افرادی با پوست روشن که عموما رنگ چشم و موی روشنی نیز دارند، رنگ های سفید و شفاف تناقض زیادی ایجاد نمی کند.

آماده سازی لثه

برای اینکه طرح لبخند زیباتری ایجاد شود، نیاز است که لثه ها نیز هماهنگ و هم تراز شوند. برای اینکار ابتدا وضعیت لثه ها مشخص و با استفاده از ابزار مخصوص در یک ردیف قرار می گیرند. این کار برای زیبایی و تمیزی کار اهمیت دارد. بخصوص افرادی که تعداد محدودی از دندان های خود را کامپوزیت می کنند، این موضوع می تواند مهم تر باشد.

آماده سازی دندان ها

این مرحله برای اینکه طرح لبخند صاف و یکدستی به دست آید، ضروری می باشد. در این مرحله سطح رویی دندان ها تمیز می شود تا هر گونه جرم و برجستگی از روی دندان گرفته شود. برای اینکار از یک ماده اسیدی ژل مانند استفاده می شود که باید مدت زمان بسیار کوتاه به اندازه 15 ثانیه بر روی دندان ها باقی بماند. زیرا ماده اولیه آن اسید فسفریک است و در صورت قرار گرفتن در مدت زمان طولانی باعث آسیب به رویه دندان می شود. با استفاده از سرنگ های مخصوص این ماده بر روی دندان ها پاشیده می شود و سپس تمیز می گردد. بعد از آن یک سطح صاف و بدون جرم بدست خواهد آمد و دندان ها برای نصب روکش کامپوزیت ونیر آماده اند. تمیزی و صیقلی بودن رویه دندان ها برای چسبانده شدن و قویتر عمل کردن چسب روکش اهمیت دارد.

نصب کامپوزیت ونیر

در مرحله نهایی باید روکش انتخاب شده در رنگ و سایه مشخص بر روی دندان های صاف و صیقلی قرار بگیرد. در این مرحله با استفاده از چسب یا سیمان مخصوص روکش بر روی دندان ها قرار گرفته و با استفاده از اشعه مخصوص سفت می شود. این اشعه و یا لیزر بایستی به مدت 10 تا 20 ثانیه بر روی دندان ها تابانده شود تا چسب سفت و ثابت شود. این نور باعث می شود تا کاتالیزور موجود در کامپوزیت ونیر فعال شده و چسب سفت شود.

در پاسخ به این پرسش که مراحل کامپوزیت دندان به چه شکلی است تا این قسمت مراحل آماده سازی قبل از نصب کامپوزیت را توضیح دادیم. حال که سطح دندان ها آماده است، روکش انتخاب شده بر روی دندان ها قرار می گیرد. برای چسباندن این روکش از چسب مخصوص و یا سیمان مخصوص دندانپزشکی استفاده می شود. این ماده با تاباندن لیزر و اشعه در مدت کوتاهی سفت و روکش را بر روی دندان ها می چسباند. این نور کاتالیزور موجود در کامپوزیت را فعال و چسب را سفت می کند. مدت زمانی که نیاز است این اشعه تابانده شود در حدود 10 تا 20 ثانیه می باشد. پس از اینکه کامپوزیت دندان کامل شد و رضایت از نحوه نصب آن ایجاد گردید، چسب یا سیمان اضافی پاک شده و پولیش نهایی را انجام می دهد. در این مرحله وضعیت دندان ها ثابت شده و رنگ دندان ها نیز همسان می گردد.

مزایای نصب کامپوزیت دندان

حال که تا اینجا به این موضوع پرداختیم که مراحل کامپوزیت دندان به چه شکلی است، می خواهیم در خصوص مزایای استفاده از این روش نسبت به سایر روش ها مطالبی را بیان نماییم. لازم است قبل از انتخاب هر روشی در مورد مزایا و معایب و نیز عوارض آن روش اطلاعات کافی را بدست آوریم. اهم مزایای این روش به شرح زیر است:

هزینه کمتر

این روش در مقایسه با سایر روش ها هزینه کمتری را برای بیمار به همراه دارد. بیشترین مقایسه بین کامپوزیت و لمینت دندان انجام می شود. در این روش نیازی نیست از دندان های فرد قالب گیری و سپس روکش منحصر به فرد در لابراتوار ساخته شود. بنابراین هزینه زیادی نیاز نیست پرداخت شود. بنابراین می تواند جایگزین مناسب و ارزانی بجای روش هایی مانند لمینت دندان به شمار رود.

تعداد جلسات کمتر

این روش تنها در یک جلسه دندانپزشکی انجام می شود. همه مراحل کامپوزیت دندان تنها در چند ساعت تمام خواهد شد. بنابراین برای افرادی که سرعت عمل در رسیدن به زیبایی طرح لبخند مهم است این روش مناسب است.

عدم نیاز به بی حسی و بیهوشی

این روش نیاز به هیچگونه ماده بی حسی ندارد. زیرا تهاجمی روی دندان انجام نمی شود . این روش کاملا بدون درد است.

عدم آسیب به دندان

برای نصب لمینت دندان، قسمتی از مینای دندان تراشیده می شود. این کار می تواند به دندان آسیب برساند. در صورت نیاز به تعویض نیز باید مجددا مینای دندان نازک شود. در صورتی که در نصب کامپوزیت دندان آسیبی به دندان وارد نخواهد شد.

معایب کامپوزیت دندان

همانطور که مزایای این روش را برشمردیم، بهتر است در خصوص معایب آن نیز توضیحاتی داده شود.

مراحل انجام کامپوزیت ونیر چیست؟ 202314654531

مقاومت پایین در برابر لکه دار شدن

این روش بر خلاف لمینت دندان در برابر لکه شدن و تغییر رنگ مقاومت زیادی ندارد. در صورتی که مداوم از نوشیدنی های رنگی و یا مواد غذایی رنگی مصرف نمایید، احتمال تغییر رنگ آن وجود دارد. بنابراین باید مراقبت زیادی از آن انجام شود. سعی کیند رژیم غذایی خود را طوری بچینید که کمترین استفاده از این نوع مواد شود. قهوه، چای و این قبیل نوشیدنی ها تاثیر مخربی در رنگ کامپوزیت دندان خواهد داشت. بهتر است بلافاصله بعد از مصرف آن ها، دندان را مسواک بزنید تا آثار رنگ از روی دندان ها از بین برود

ماندگاری کمتر نسبت به لمینت دندان

کامپوزیت دندان طول عمری بین 7 تا 10 سال دارد. در صورتی که لمینت دندان طول عمری تقریبا دو برابر و بین 10 تا 20 سال را دارا می باشد. مراقبت در این مدت از کامپوزیت دندان باید بیشتر باشد، زیرا سریع تر آسیب می بیند. در صورت عدم مراقبت صحیح این روش ها ممکن است حتی یک سال نیز دوام نداشته باشند.

حالت طبیعی تر کمتر نسبت به لمینت دندان

در نصب لمینت دندان مقداری از مینای دندان تراشیده می شود تا روکش در این قسمت خالی قرار گیرد. این کار باعث می شود حالت دندان ها طبیعی تر شود. در صورتی که در کامپوزیت دندان این کار انجام نمی گردد. روکش کامپوزیت به صورت مستقیم بر روی دندان قرار می گیرد.

مراقبت از کامپوزیت دندان

در این قسمت می خواهیم بدانیم که مراقبت های بعد از نصب کامپوزیت دندان به چه شکل است. یکی از مهم ترین مراحل در این روش ها، مراقبت صحیح و مناسب از این روکش ها می باشد. این مراقبت ها می تواند در طول عمر و ماندگاری آن تاثیر گذار باشد. اهم این مطالب به شرح زیر است:

  • جلوگیری از رفتارهایی مانند شکستن یخ، ناخن، مداد و …
  • عدم مصرف مواد غذایی و یا تنقلات چسبناک مانند شکلات و آبنبات، ممکن است با چسبیدن به روکش، آن را لق نماید.
  • عدم مصرف نوشیدنی های و مواد غذایی رنگی
  • مراقبت های بهداشتی مانند مسواک زدن و نخ دندان کشیدن مانند دندان های طبیعی

کلام آخر:

در این مقاله در خصوص اینکه مراحل کامپوزیت دندان به چه شکلی است؟ توضیحات کامل ارائه شد. همچنین مزایا، معایب و روش نگهداری و مراقبت از روکش های کامپوزیت نیز توضیح داده شد. باید گفت کامپوزیت دندان یک روش سریع و آسان برای تغییر در چهره و زیبا نمودن طرح لبخند افراد است. این روش نیاز به مراقبت خاصی ندارد و باید سعی کرد تا حد امکان از فشار و آسیب به روکش ها جلوگیری نمود. از جمله مزایای این روش سرعت در نصب، تعداد جلسات محدود و عدم آسیب به دندان ها در کنار هزینه پایین این روش است. معایب آن نیز به مقاومت کمتر در برابر فشار و نیز تغییر رنگ می باشد.


مطلب فوق توسط نویسندگان تهران جراحی با استفاده از منابع علمی تحت وب و کتب علمی نگارش شده است. و همانطور که میدانید که مباحث علمی نیاز به مشاوره جدی پزشک دارد ، هیچگونه مسئولیتی عهده دار تهران جراحی نمیباشد. (دکتر دهقان)

mousa بازدید : 13 شنبه 02 اسفند 1399 نظرات (0)

روش های مختلفی برای اصلاح طرح لبخند با وجود دندان های خرگوشی وجود دارد. در این بین کامپوزیت دندان نیز یک روش ایمن و راحت به شمار می رود و می خواهیم بدانیم کامپوزیت دندان خرگوشی چگونه انجام می شود؟ دندان های خرگوشی نوعی از دندان ها هستند که در فک بالا جلوتر از فک پایین قرار گرفته است. ممکن است این حالت دندان ها برای بسیاری از افراد جذاب به نظر برسد،  ولی برخی از افراد نیز ترجیح می دهند که این حالت دندان ها از بین برود. در بین روش هایی مانند لمینت دندان و ارتودنسی، کامپوزیت دندان روشی راحت و سریع برای پوشش دادن این نقص ظاهری است. در این مقاله قصد داریم این روش را با سایر روش ها مقایسه نموده و به علت شکل گیری دندان های خرگوشی، عوارض و راه های درمان اشاره کنیم.

کامپوزیت دندان خرگوشی چگونه انجام می شود 21231453487797845131

علت شکل گیری دندان های خرگوشی

دندان های خرگوشی به علل مختلفی تشکیل می شوند. این عوامل هم به صورت ژنتیکی و هم محیطی باعث می شوند تا دندان های فک بالا کمی جلوتر از دندان های فک پایین قرار گیرند که به اصطلاح دندان های خرگوشی نامیده می شوند.  این دندان ها باعث ایجاد عوارضی مانند احساس درد در فک به علت جایگذاری نامناسب دندان ها، اختلال در صحبت کردن و جویدن و احتمال آسیب به سایر دندان ها خواهد شد. حال به این علل اشاره می کنیم:

عادت های نهادینه شده در کودکان

مکیدن انگشت و پستانک بعد از رشد دندان های دائمی باعث ایجاد دندان های خرگوشی در فرد می شود. در صورتی که این عادات در کودک نهادینه شود، پس از سن 4 سالگی احتمال ایجاد دندان خرگوشی افزایش پیدا می کند. بهتر است سعی شود تا این رفتارهای تعدیل و کنترل شود.

زبان زدن به پشت دندان های جلویی

این رفتار باعث هل دادن دندان ها به جلو و ایجاد عدم تناسب در دندان ها می شود. بنابراین بهتر است تا قبل از رشد دائمی دندان ها از انجام این کار خودداری نمایید.

عادات رفتاری نامناسب

یکی از علل ایجاد دندان های خرگوشی، دندان قروچه است. دندان قروچه باعث سایش دندان ها بر روی هم و در نتیجه به جلو رانده شدن آن ها می شود. دندان قروچه بیشتر در اثر فشارهای روحی و عصبی ایجاد می شود. بهتر است این بیماری درمان شود و در غیر اینصورت بایستی از محافظ دندان در زمان ورزش و یا خواب استفاده شود.

عوامل ژنتیکی

در صورتی که پدر، مادر و یا هردو دندان خرگوشی باشند، احتمال اینکه فرزندشان این خصوصیت را به ارث ببرد بسیار زیاد است.

کامپوزیت دندان خرگوشی

در این قسمت می خواهیم توضیح دهیم که کامپوزیت دندان خرگوشی چگونه انجام می شود. باید گفت روش هایی مانند ارتودنسی، لمینت دندان و … وجود دارد. ولی کامپوزیت دندان یک روش ایمن تر و سریع تر از سایر روش ها برای پوشاندن این عیب ظاهری می باشد. با این روش در یک جلسه درمانی می توان مشکل دندان های خرگوشی را پوشش داد. حال مراحل انجام کامپوزیت دندان خرگوشی را توضیح می دهیم:

بررسی وضعیت سلامت دندان ها

برای اینکه بتوان کامپوزیت را بر روی دندان ها نصب نمود، بایستی ابتدا وضعیت سلامت دندان ها و لثه بررسی شود. بنابراین ابتدا دندان ها را از لحاظ پوسیدگی و یا خرابی مورد بررسی قرار می دهند. ممکن است دندان پوسیدگی کمی داشته باشد و بعد از نصب کامپوزیت همین پوسیدگی باعث ایجاد درد در دندان شود. دندانپزشک مجبور است مواد کامپوزیت را از روی دندان برداشته، پوسیدگی را برطرف و مجددا مواد بر روی دندان قرار بگیرد. همچنین وضعیت لثه از لحاظ عفونت و یا بیماری های مربوط به آن باید مورد بررسی قرار گیرد. زیرا این بیماری ممکن است به قسمت های دیگر دهان نفوذ کرده و باعث ایجاد عفونت و یا سایر مشکلات گردد. بنابراین قبل از هر اقدامی بررسی پارامترهایی از قبیل وضعیت لثه و دندان ها در اولویت قرار گیرد.

کامپوزیت دندان خرگوشی چگونه انجام می شود 26543321233054

تمیز کردن دندان

برای اینکه کامپوزیت دندان به صورت کامل بر روی دندان ها نصب شده و ثابت شود، نیاز است رویه دندان ها به صورت کامل تمیز شود. زیرا هر گونه جرم و یا برجستگی بر روی دندان مانع درست چسبیدن روکش می شود. برای اینکار از ماده اسیدی استفاده می شود که از اسید فسفریک 40 درصد تشکیل شده است. این ماده ژل مانند باید به مدت 15 ثانیه  بر روی دندان ها قرار گیرد تا حالت تخلخل بر روی آن ها ایجاد شود و سطح را آماده نصب مواد کامپوزیت نماید. این تخلخل ها برای اینکه مواد کامپوزیت دندان کاملا در داخل دندان نفوذ نماید و سطح را آماده چسبیدن مواد کامپوزیت نماید، لازم است. این مورد برای دندان های خرگوشی به دلیل اینکه باید ارتفاع و جلو آمدگی آن ها هم تراز شود بسیار اهمیت دارد. مدت زمان قرار گرفتن ماده اسیدی نیز برای جلوگیری از آسیب به دندان ها  بسیار مهم است.

قرار دادن مواد کامپوزیت دندان

در این مرحله مواد کامپوزیت دندان که مانند یک پلاستیک مایع است، با استفاده از برس مخصوص بر روی دندان ها قرار می گیرد. این مرحله اهمیت بسیار زیادی در زیبایی طرح لبخند دارد. اینکه مواد در چه اندازه بر روی دندان ها قرار گیرد تا حالت خرگوشی از بین رفته یا تعدیل گردد، در تخصص دندانپزشک است. بنابراین دندانپزشک در این مرحله نقش بسیار مهمی را دارد. زیرا قرار دادن زیاد مواد باعث می شود تا حالت زخمتی به دندان داده شود و کمتر از مقدار لازم مانع پوشش دادن صحیح و مناسب دندان ها می شود. بنابراین بهتر است طوری مواد بر روی دندان ها قرار گیرد که یک سطح صاف و یکدستی ایجاد شود. دندانپزشکان برای رفع این مشکل عموما مواد را به صورت لایه به لایه و تدریجی اضافه می کنند. به این ترتیب که با قرار دادن لایه نازکی در صورت لزوم، لایه بعدی را اضافه می نمایند.

تثبیت مواد کامپوزیت دندان

بعد از قرار دادن مواد کامپوزیت، نور و لیزر مخصوصی بر روی دندان ها تابانده می شود. این نور رنگ آبی دارد و با تابش آن به دندان ها، کاتالیزور موجود در مواد کامپوزیت فعال شده و آن را سفت می کند. این اشعه بایستی بین 10 تا 15 ثانیه بر روی دندان ها تابانده شود. لایه های کامپوزیت بسیار نازک هستند و به سرعت سفت و ثابت می شوند. در صورت نیاز مجددا دندانپزشک لایه دیگری به دندان اضافه می کند. و مجددا این نور باعث سفت شدن مواد می شود. برای دندان های خرگوشی این بهترین روش است تا طرح لبخند زیبایی ایجاد شود. تخصص و مهارت دندانپزشک در این خصوص از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.  قبل از هر اقدامی در مورد دندانپزشک انتخابی تحقیق نمایید تا بهترین نتیجه با بهترین حالت ممکن را کسب نمایید. تخصص و حرفه ای بودن دندانپزشک باعث می شود تا دندان ها بدون اینکه حالت غیر طبیعی بگیرند، حالت خرگوشی خود را از دست بدهند.

مزیت کامپوزیت دندان خرگوشی با لمینت دندان

تا این قسمت با این موضوع که کامپوزیت دندان خرگوشی چگونه انجام می شود؟ آشنا شدیم. در این مرحله می خواهیم مزایای این روش را نسبت به لمینت دندان بیان نماییم. اطلاع از مزایا و معایب هر روش قبل از انتخاب بهترین گزینه درمانی بسیار مهم است.

لمینت دندان خرگوشی یا کامپوزیت

کامپوزیت دندان خرگوشی دارای مزایایی نسبت به لمینت دندان خرگوشی است.

هزینه کمتر

کامپوزیت دندان از لحاظ هزینه از لمینت دندان بسیار مناسب تر است. زیرا برای کامپوزیت دندان نیازی به قالب گیری و ارسال قالب به لابراتوار نداریم. در این روش از مواد کامپوزیتی که آماده است استفاده می شود.  بنابراین نیاز به هزینه بیشتری نمی باشد و از این لحاظ مقرون به صرفه تر است.

عدم آسیب به دندان

مزیت دیگر کامپوزیت دندان عدم آسیب به دندان می باشد. در لمینت دندان باید مقداری از مینای دندان تراشیده شود تا دندان برای قرار دادن لایه لمینت آماده شود. در این روش مواد به صورت مستقیم بر روی دندان ها قرار داده می شود.

تعداد مراجعات محدود

مزیت دیگر این روش تعداد مراجعات کمتر نسبت به لمینت دندان است. در کامپوزیت دندان تنها با یک مراجعه به دندانپزشک و یک جلسه درمانی می توان مشکل را برطرف نمود. در صورتی که برای انجام لمینت دندان باید حداقل دو بار مراجعه شود.

امکان ترمیم

یکی از مهم ترین مزایای این روش به لمینت دندان، امکان ترمیم بخش آسیب دیده این روش است. در صورتی که لمینت دندان در صورت مشکل باید تعویض گردد. این مورد می تواند هم هزینه و هم وقت بیشتری را از فرد بگیرد. در صورتی که زمانی که کامپوزیت دندان مشکلی پیدا کرد که نیاز به ترمیم داشته باشد، به سادگی می توان این کار را انجام داد.

کلام آخر

در این مقاله توضیح دادیم که  کامپوزیت دندان خرگوشی چگونه انجام می شود و با مراحل انجام این روش آشنا شدیم. برای اینکه بهترین نتیجه را بدست آوریم باید در انتخاب دندانپزشک و مواد کامپوزیت دندان دقت زیادی نماییم. کامپوزیت دندان خرگوشی به علت قرار گرفتن خاص دندان ها نیاز به دندانپزشک متخصص و خبره در این کار دارد. اینکه به دندان ها حالت طبیعی و غیر مصنوعی داده شود، نیاز به حرفه ای بودن در این روش است. همچنین مواد استفاده شده در کامپوزیت دندان باید از باکیفیت ترین و مرغوب ترین مواد باشد تا ماندگاری و زیبایی روش تامین شود.


مطلب فوق توسط نویسندگان تهران جراحی با استفاده از منابع علمی تحت وب و کتب علمی نگارش شده است. و همانطور که میدانید که مباحث علمی نیاز به مشاوره جدی پزشک دارد ، هیچگونه مسئولیتی عهده دار تهران جراحی نمیباشد. (دکتر دهقان)

mousa بازدید : 11 شنبه 02 اسفند 1399 نظرات (0)

یکی از مشکلاتی که ممکن است برای بیماران پیش آید، افتادن تاج ایمپلنت دندان است. اینکه علت افتادن تاج ایمپلنت چیست را باید در موارد مختلفی جستجو کرد. تاج ایمپلنت دندان آخرین مرحله کاشت دندان است که در این مرحله تاج بر روی اباتمنت قرار می گیرد. این مرحله می تواند از دو طریق انجام شود، شیوه اول استفاده از چسب مخصوص برای چسباندن تاج ایمپلنت دندان است و در روش دوم از پیچ برای سفت کردن تاج برر وی اباتمنت استفاده می شود. اینکه کدام روش برای این مرحله انتخاب شود، توسط پزشک متخصص تصمیم گیری می شود. دندانپزشک با توجه به شرایط و بررسی پارامترهای مختلف به این نتیجه می رسد که کدام روش را برای ثابت کردن تاج دندان استفاده نماید. تاج دندان همان قسمتی است که از بیرون قابل مشاهده است و مراقبت از آن نقش مهمی در پر کردن جای خالی دندان دارد.

علت افتادن تاج ایمپلنت چیست 6+9864355645312

بررسی علل کنده شدن تاج ایمپلنت دندان

در این قسمت می خواهیم به علل کنده شدن تاج ایمپلنت دندان اشاره کرده و یا به عبارتی به این موضوع بپردازیم که علت افتادن تاج ایمپلنت چیست؟ همانطور که گفته شد برای ثابت کردن تاج ایمپلنت دندان از دو روش استفاده می شود: استفاده از چسب مخصوص و استفاده از پیچ. حال این دو مورد را با هم بررسی می کنیم:

استفاده از چسب برای ثابت کردن تاج ایمپلنت دندان

در مواردی که دندانپزشک تشخیص می دهد استفاده از چسب برای نصب تاج دندان بهتر است، ممکن است ابتدا از چسب موقت استفاده شود تا در صورت رضایت از چسب دائمی برای چسباندن تاج دندان بهره گرفته شود. احتمال اینکه چسب موقت به سرعت کنده شده و تاج ایمپلنت دندان از جای خود حرکت کند بسیار زیاد است. ولی در صورت استفاده از چسب دائمی و بروز این مشکل، باید بررسی شود علت آن چیست. ممکن است چسب استفاده شده کیفیت خوبی نداشته و از مواذ مناسبی تهیه نشده باشد. مورد دوم به نحوه چسباندن تاج ایمپلنت دندان مربوط می شود. در صورتی که دندانپزشک تخصص و تبحر لازم را در نصب روکش نداشته باشد، احتمال افتادن تاج دندان بالاتر می رود. در هر صورت استفاده از مواد مرغوب و باکیفیت در کنار تخصص و مهارت دندانپزشک مانع از بروز این مشکل خواهد شد.

استفاده از پیچ برای ثابت کردن تاج ایمپلنت دندان

در موارد زیادی از پیچ برای ثابت کردن تاج دندان بر روی اباتمنت استفاده می شود. احتمال افتادن تاج ایمپلنت دندان در صورت استفاده از پیچ بسیار پایین تر است. در صورتی که از پیچ در این مرحله استفاده شده و تاج دندان کنده شد، علت آن می تواند مواردی از این قبیل باشد:

عدم استفاده از پیچ مناسب در تاج دندان

عدم تناسب ارتفاع پیچ با سایر اجزای ایمپلنت دندان

عدم تخصص و تبحر دندانپزشک در نحوه اتصال تاج دندان به وسیله پیچ مخصوص

در این موارد احتمال افتادن تاج دندان بالا بوده و ممکن است پروسه کاشت ایمپلنت دندان با شکست مواجه شود. در مواردی نیز می توان با تعویض تاج دندان این مشکل را برطرف نمود. اینکه چه روشی برای جلوگیری از این مشکل انتخاب شود، به حرفه ای بودن دندانپزشک مربوط می شود.

چرا استفاده از پیچ برای ثابت کردن تاج دندان مناسب تر است

در بسیاری از موارد توصیه می شود بجای استفاده از چسب، از پیچ مخصوص ایمپلنت دندان برای نصب تاج دندان استفاده شود. علت این امر به موارد زیر مربوط می شود:

امکان بازیابی بعد از نصب

یکی از مهم ترین موارد مربوط به این است که می توان در این روش به راحتی تاج دندان را از روی اباتمنت برداشت. ممکن است در مواردی به تاج دندان فشار یا آسیبی وارد شود که نیاز باشد تاج دندان تعویض شود. در صورت استفاده از چسب ، دندانپزشک مجبور به برداشتن کل ایمپلنت دندان است. در صورتی که از پیچ استفاده شود، به راحتی تاج دندان جدا شده و مجددا تاج دندان جدیدی برر وی دندان نصب می شود. همچنین در صورتی که پیچ شل شده باشد، به راحتی می توان آن را سفت و تاج دندان را ثابت نمود. در مواردی نیاز است تاج دندان برداشته شده و بافت های اطراف آن پاکسازی شوند که در صورت استفاده از پیچ، اینکار راحت تر انجام می شود.

رعایت بهداشت بیشتر

در مواردی که از چسب برای چسباندن روکش ایمپلنت دندان استفاده می شود، احتمال ماندن چسب در قسمت هایی از ایمپلنت دندان وجود دارد. به مرور زمان، وجود این مواد باعث تحلیل بافت های اطراف تاج دندان و بروز مشکلاتی در لثه می شود. در صورتی که از پیچ در این مرحله استفاده شود، بافت های اطراف تاج دندان سالم باقی مانده و احتمال بروز بیماری های لثه و تحلیل بافت اطراف دندان نیز بسیار پایین است. همچنین رعایت بهداشت و سلامت ایمپلنت دندان و بافت نرم اطراف آن بسیار راحت تر انجام می شود.

زیبایی ظاهری

در مواردی که از پیچ برای ثابت کردن تاج دندان استفاده می شود، زیبایی ظاهری دندان نیز حفظ خواهد شد. در مواردی که چسب مخصوص دندانپزشکی در این مرحله بکار می رود، ممکن است قسمت هایی از چسب بر روی ایمپلنت دندان باقی مانده باشد که زیبایی دندان را تحت تاثیر قرار می دهد.

راهکارهایی برای جلوگیری از افتادن تاج دندان

تا این قسمت با این مورد که علت افتادن تاج ایمپلنت چیست؟ آشنا شدیم. ولی قبل از اینکه این اتفاق بیفتد می توان راهکارهایی را برای جلوگیری از بروز این مشکل توصیه نمود. با این مراقبت ها و روش ها تا حدود زیادی از افتادن تاج دندان پیشگیری شده و می توان جلوی این اتفاق را قبل از وقوع گرفت. این راهکارها عبارتند از:

انتخاب دندانپزشک

یکی از موارد مهم در شکست یا موفقیت روش های درمانی و یا زیبایی، مراجعه به بهترین پزشک و یا دندانپزشک در حوزه مورد نظر است. تبحر و تجربه دندانپزشک در کاشت ایمپلنت دندان مانع بروز بسیاری از مشکلات از جمله افتادن تاج دندان می شود. اینکه تاج دندان چگونه و با چه موادی بر روی اباتمنت ثابت شود و یا نحوه قرار گرفتن به چه شکلی باشد، یکی از دلایل پیشگیرانه در افتادن تاج دندان است. عموما دندانپزشکان معروف و مشهور از بهترین و مرغوب ترین مواد برای کشات دندان استفاده می کنند. همچنین تشخیص بیماری های مربوط به دندان و لثه و یا سایر پارامترها به درستی انجام می شود. در صورت نیاز به درمان های جانبی نیز انتخاب دندانپزشک حرفه ای کمک زیادی به بیمار خواهد کرد. بنابراین انتخاب دندانپزشک نقش مهمی را در جلوگیری از بروز مشکلاتی مانند افتادن تاج دندان ایفا می کند.

علت افتادن تاج ایمپلنت چیست 8987962513202153

مراقبت های بهداشتی

نکته دوم که مربوط به بعد از نصب ایمپلنت دندان است، مراقبت هایی است که بیمار باید انجام دهد. مراقبت های بهداشتی مانند استفاده از مسواک مناسب، نخ دندان و دهانشویه مخصوص ایمپلنت دندان از بروز بسیاری از بیماری ها جلوگیری می نماید. باید با دندان ایمپلنت شده مانند دندان طبیعی برخورد کرده و تمامی مراقبت ها و نکات بهداشتی که مربوط به دندان های طبیعی است، در مورد ایمپلنت دندان نیز رعایت شود. بروز عفونت در لثه و تسری آن به سایر قسمت های دهان باعث بروز بیماری های در لثه خواهد شد که کاشت ایمپلنت دندان را نیز با خطر شکست مواجه می نماید.

مراقبت های تغذیه ای

مراقبت های تغذیه ای نقش بسیار مهم تری در افتادن تاج ایمپلنت دندان دارد. توصیه می شود در روزهای اول بعد از نصب ایمپلنت دندان از غذاهای آبکی و مایعات استفاده شود. مصرف غذاهای جامد و سفت بخصوص در روزها و هفته های اول نقش مخربی در کاشت ایمپلنت دندان دارد. در پاسخ به این پرسش که علت افتادن تاج ایمپلنت چیست؟ می توان به این نکته مهم اشاره نمود. باید در زوهای اول از خوردن غذاهایی که نیاز به جویدن زیاد دارند، به شدت پرهیز نمود. مواد غذایی مورد نیاز بدن باید به صورت له شده و یا پوره شده مصرف شود. در کنار این موارد، خوردن مواد غذایی چسبناک نیز یکی دیگر از علل افتادن تاج ایمپلنت دندان به خصوص در روزهای اول درمان می باشد. این مواد با چسبیدن به تاج دندان، روکش را شل کرده و به مرور زمان در اثر کوچکترین فشار یا آسیبی آن را از محل خود جدا می نماید.

با تاج دندان افتاده چکار کنیم

یکی از سوالاتی که مطرح می شود این است که در صورتی که به هردلیل تاج ایمپلنت دندان دچار شل شدگی یا افتادن کرد، چه اقدامی باید انجام شود؟ اولین اقدام این است که تاج دندان را برداشته و در کمترین زمان ممکن به دندانپزشک مراجعه نمود. دندانپزشک با بررسی وضعیت موجود و تاج دندان افتاده تصمیم گیری نموده و اقدام لازم را انجام می دهد. در صورت امکان مجددا می تواند با سفت کردن پیچ ایمپلنت دندان و یا تعویض تاج دندان و … ایمپلنت دندان از خطر شکست نجات دهد.

کلام آخر:

در این مقاله در خصوص اینکه علت افتادن تاج ایمپلنت چیست؟ توضیحات لازم داده شد. از جمله نکات مهم برای جلوگیری از افتادن تاج ایمپلنت دندان، مراجعه به بهترین دندانپزشک در این حوزه و نیز رعایت نکات بهداشتی و تغذیه ای بعد از درمان است. مراقبت های بعد از کشات ایمپلنت دندان تاثیر زیادی در کاهش عوارض بعد از آن خواهد داشت.


مطلب فوق توسط نویسندگان تهران جراحی با استفاده از منابع علمی تحت وب و کتب علمی نگارش شده است. و همانطور که میدانید که مباحث علمی نیاز به مشاوره جدی پزشک دارد ، هیچگونه مسئولیتی عهده دار تهران جراحی نمیباشد. (دکتر دهقان)

mousa بازدید : 11 شنبه 02 اسفند 1399 نظرات (0)

عموما احساس درد بعد از انجام ایمپلنت دندان ایجاد می شود. ولی اینکه درد شدید ایمپلنت به چه دلایلی ایجاد می شود نیاز به توضیح دارد. ایمپلنت دندان یک روش تهاجمی است و نیاز است تا تحت بیهوشی عمومی انجام شود. زیرا قسمتی از لثه برش داده می شود و پایه در داخل استخوان فکی که با ابزار مخصوص سوراخ شده است، قرار گیرد. این مراحل ایجاد درد بعد از ایمپلنت دندان را سبب می شود. معمولا این درد و نارحتی با مصرف مسکن التیام یافته و برطرف می شود. در صورتی که درد شدید بعد از ایمپلنت دندان نشانه خوبی نسیت و باید به دندانپزشک اطلاع داد. زیرا این میزان درد ممکن است تحت عواملی ایجاد شده باشد که نیاز به ترمیم و یا درمان دارند. در غیر اینصورت باعث شکست درمان با ایمپلنت دندان می شوند. در این مقاله می خواهیم به این علل و دلایل ایجاد درد شدید بپردازیم.

درد شدید ایمپلنت به چه دلایلی ایجاد می شود 8563232413510132

بررسی دلایل درد شدید بعد از ایمپلنت دندان

می خواهیم بدانیم درد شدید ایمپلنت به چه دلایلی ایجاد می شود. درد های معمولی بعد از این جراحی با مصرف مسکن برطرف می شوند. ولی درد های شدید را نمی توان با مسکن های معمولی از بین برد. زیرا ریشه این دردها به علت برش لثه و کار گذاشتن پایه نبوده و دلالی دیگری دارد که در این قسمت به آن ها اشاره می کنیم.

وجود عفونت

عفونت یکی از عوارض شایع برای درمان هایی به شمار می رود که در آن برش و یا سوراخی در بدن ایجاد می شود. برای جلوگیری از بروز عفونت غالبا از آنتی بیوتیک ها استفاده می کنند و با مصرف این داروها این مشکل برطرف می شود. در مورد ایمپلنت دندان باید قبل از شروع درمان از عدم وجود عفونت و یا بیماری های مربوط به لثه اطمینان حاصل نمود. عدم مراقبت های بعد از درمان علت بروز عفونت به شمار می رود. بعد از درمان توصیه می شود مراقبت های بهداشتی مانند مسواک ، نخ دندان و استفاده از دهانشویه به صورت مرتب انجام شود. عدم انجام این مراقبت ها منجر به بروز عفونت در محل جراحی خواهد شد. در این صورت باید سریعا به دندانپزشک اطلاع داد و در صورت لزوم مراجعه نمود. عدم توجه به این مساله باعث انتشار عفونت در داخل دهان و خون بیمار می شود.

علایم عفونت در داخل دهان

برای تشخیص وجود عفونت در داخل لثه یا دندان، باید به علایم هشدار دهنده این مشکل اشاره کنیم. این علایم عبارتند از:

  • بوی بد دهان بعد از درمان با وجود مسواک زدن و سایر مراقبت های بهداشتی
  • آبسه در اطراف ناحیه جراحی و لثه
  • قرمزی و التهاب در اطراف لثه

در صورت وجود این علایم سریعا به دندانپزشک اطلاع دهید. این عفونت می تواند به دندان ها و لثه بیمار نفوذ کرده و بعد از مدتی وارد گردش خون بیمار شود. عوارض این مشکل بسیار جدی تر از عفونت معمولی در اطراف لثه و محل جراحی است. روند درمان این عارضه نیز طولانی تر است. پس بهتر است قبل از این مشکل، سریعا مساله را حل کنید.

وضعیت قرار گرفتن پایه ایمپلنت دندان در استخوان فک

یکی از مهارت های دندانپزشک قرار دادن صحیح پایه ایمپلنت دندان در استخوان فک بیمار است. زیرا این یکی از عوامل مهم در شکست یا موفقیت ایمپلنت دندان به شمار می رود. در صورتی که پایه در داخل استخوان فک به خوبی قرار نگیرد و یا ثابت نشود، در زمان خوردن و جویدن مواد غذایی احساس درد شدید خواهید کرد. زیرا پایه ایمپلنت دندان معلق است و ناپایدار می باشد. هر گونه فشاری به این ناحیه باعث می شود از جای خود حرکت کرده و به استخوان فک و لثه بیمار فشار وارد شود. همین مورد باعث ایجاد درد شدید در زمان خوردن می شود که بسیار آزار دهنده است. در صورت احساس درد در زمان مصرف مواد غذایی و تداوم این درد بایستی به دندانپزشک مراجعه و مشکل را برطرف نمایید. عدم توجه به این مساله باعث شکست ایمپلنت دندان شده و نیاز است که مجددا پایه خارج شده و کاشت دندان از ابتدا شروع شود.

عدم مراقبت بعد از کاشت دندان

مراقبت های بعد از درمان نقش موثری در کوتاه شدن دوره نقاهت و کاهش عوارض دارد. در این قسمت به این مراقبت ها و تاثیری که در ایجاد درد شدید در ناحیه  جراحی دارد اشاره می کنیم:

فعالیت های بدنی

ازجمله مراقبت های بعد از کاشت دندان، استراحت مطلق بعد از درمان به مدت چند روز و جلوگیری از انجام فعالیت های بدنی است. در صورتی که این مورد رعایت نشود، انتظار درد شدید بعد از ایمپلنت دندان را داشته باشید. پس در پاسخ این سوال که  درد شدید ایمپلنت به چه دلایلی ایجاد می شود؟ باید گفت عدم استراحت و شروع زودهنگام فعالیت های بدنی و ورزشی از عوامل مهم بروز این مشکل است. باید از خم شدن، برداشتن اجسام سنگین از روی زمین به شدت خودداری نمایید. این گونه فعالیت ها مانند ورزش کردن باعث افازیش گردش خون و نیز فشار به ناحیه جراحی می شود که عامل مهم درد و خونریزی از این ناحیه است.

مراقبت های تغذیه ای

یکی دیگر از مراقبت ها، رعایت نکات تغذیه ای است. باید تا چند روز یا هفته های اول از خوردن غذاهای سفت که نیاز به جویدن دارد، خودداری نمایید. بهتر است غذاها به صورت مایع و یا پوره شده باشد تا نیاز نباشد با دندان جویده و خورد شود. فشار به دندان ها باعث احساس درد خواهد شد که بیمار را آزار می دهد. سعی کنید از مایعات بیشتری استفاده کنید تا روند درمان را تسریع بخشیده و دوران نقاهت را کوتاه تر نمایید. ولی از نی برای نوشیدن مایعات استفاده نکیند. زیرا با مکش ایجاد شده ممکن است احساس درد در ناحیه جراحی بیشتر شود.

عدم مصرف دخانیات

نیکوتین موجود در این مواد باعث بروز و شدت یافتن عفونت در محل جراحی می شود. همانطور که توضیح داده شد، عفونت یکی از عوامل تشدید درد بعد از جراحی می باشد. همچنین مانع بزرگی در راه جوش خوردن پایه ایمپلنت دندان با استخوان فک به شمار می رود. پس بهتر است تا حداقل دو هفته قبل و بعد از جراحی مصرف این مواد را کنترل و یا قطع کنید تا درد و عوارض کمتری را تجربه نمایید.

آسیب به رشته های عصبی

یکی از عوارض ناخواسته و نادر در ایمپلنت دندان که باعث احساس درد در ناحیه جراحی می شود، آسیب به رشته های عصبی محل درمان است. هر چند نمی توان این مشکل را نادیده گرفت ولی به ندرت اتفاق می افتد. علت این امر عدم تخصص و تبحر دندانپزشک در کاشت دندان است. بیشترین رشته های عصبی در فک پایین قرار دارند. زمانی که ایمپلنت دندان در دندان های فک پایین قرار است انجام شود، به محل این رشته های عصبی باید دقت بیشتری شود. برای فک بالا نیز باید به محل قرار گرفتن سینوس ها توجه ویژه ای نمود. هر گونه آسیب به این دو ناحیه باعث ایجاد درد در ناحیه جراحی می شود. در صورت مشاهده علایم زیر بایستی سریعا به دندانپزشک مراجه نمایید تا با بررسی موارد مورد نظر از آسیب رسیدن به رشته های عصبی اطمینان حاصل شود و روند درمانی به درستی انجام گردد.

علایم آسیب به رشته های عصبی محل جراحی

این علایم عبارتند از:

  • خارش در محل جراحی
  • درد های شدید در ناحیه جراحی
  • بی حسی در ناحیه پایین صورت مانند لب پایینی ، چانه و قسمتی از زبان به علت وجود رشته های عصبی در این قسمت از فک

درد شدید ایمپلنت به چه دلایلی ایجاد می شود 568453230.25652بیماری های و یا واکنش های آلرژیک به داروهای مصرفیو بی حسی

در مواردی ممکن است فرد دچار بیماری های خود ایمنی باشد. در این صورت می توان به اینکه درد شدید ایمپلنت به چه دلایلی ایجاد می شود؟ به این نوع بیماری ها اشاره نمود. در مواردی نسز ممکن است بیمار به داروهای بی حسی و یا داروهای بعد از جراحی که تجویز می شود حساسیت و آلرژی داشته باشد که این مورد نیز درد بعد از درمان کاشت دندان را سبب می شود.

دندان قروچه

یکی از عادات رفتاری غلط که باعث ایجاد مشکلات زیادی در جراحی های مربوط به ناحیه دندان و دهان می شود، دندان قروچه است. هر چند این مشکل منشا روانی دارد و بیمار در زمان استرس یا خواب دندان های خود را بهم فشار می دهد، ولی می تواند یکی از دلایل احساس درد بعد از ایمپلنت دندان به شمار رود. عموما از بیماران خواسته می شود قبل از هر اقدامی این مشکل را برطرف نمایند زیرا اثر مخربی در روند درمان دارد. در غیر اینصورت توصیه می شود در زمان خواب یا استرس از نایت گارد یا محافظ دندان استفاده شود.

کلام آخر:

در این مقاله به این سوال که درد شدید ایمپلنت به چه دلایلی ایجاد می شود؟ پاسخ داده شد. یکی از مهم ترین و اساسی ترین راه ها برای جلوگیری از این مشکل، انتخاب دندانپزشک مجرب و حرفه ای و رعایت مراقبت های بعد از درمان است. در تمامی موارد اشاره شد که در صورت بروز علایم سریعا به دندانپزشک اطلاع دهید تا روند درمان سریع تر دنبال شود. در غیر این صورت این جراحی با شکست مواجه می شود که غیر از هزینه زیاد نیاز به صرف وقت زیادی هم خواهد داشت.


مطلب فوق توسط نویسندگان تهران جراحی با استفاده از منابع علمی تحت وب و کتب علمی نگارش شده است. و همانطور که میدانید که مباحث علمی نیاز به مشاوره جدی پزشک دارد ، هیچگونه مسئولیتی عهده دار تهران جراحی نمیباشد. (دکتر دهقان)

mousa بازدید : 11 شنبه 25 بهمن 1399 نظرات (0)

ایمپلنت دندان فوری یکی از روش های محبوب برای کاشت دندان است. می خواهیم بدانیم چه زمانی می توان از ایمپلنت دندان فوری استفاده کرد؟ پیشرفت علم و فناوری های پزشکی باعث شده تا درمان ها به صورت سریع و در کمترین زمان ممکن انجام شود. ایمپلنت دندان فوری نیز یکی از این درمان ها محسوب می شود. در این فرآیند بجای اینکه ماه ها منتظر جایگزینی دندان باشید، در یک جلسه دندانپزشکی این کار انجام می شود. هرچند نمی توان این روش را برای عموم افراد تعمیم داد. ولی برای افرادی که به تازگی دندان خود را از دست داده اند و یا افرادی که شرایطی مانند تراکم استخوان مناسب را داشته و لثه آن ها هیچ نوع بیماری و یا مشکلی ندارد، این روش مناسب ترین درمان به شمار می رود. زیرا یک راه حل سریع، بادوام و به صرفه برای جایگزینی دندان های از دست رفته است.

چه افرادی می توانند ایمپلنت دندان فوری انجام دهند

همانطور که توضیح دادیم این روش را نمی توان برای همه افراد تجویز کرد. زیرا درمان های فوری بر عکس روش های سنتی نیاز به  فراهم بودن بسترهای لازم را دارد. در صورتی که در درمان های سنتی می توان به مرور زمان بسیاری از مشکلات را حل و سپس ایمپلنت نمود. به عنوان مثال برای ایمپلنت دندان سنتی در صورتی که تراکم استخوان ناکافی باشد و یا لثه دچار بیماری های عفونی و یا التهاب باشد، می توان به بیمار زمان داد تا این موارد مرتفع شود. در ایمپلنت دندان فوری مهم ترین مساله زمان است. به همین دلیل برای افرادی که تراکم استخوانی لازم برای کاشت پایه یا فیکسچر را دارند و از طرفی لثه آن ها دچار هیچ یکی از موارد فوق نباشد، این درمان پیشنهاد می شود. این دو مورد پاسخ به این سوال است که چه زمانی می توان از ایمپلنت فوری استفاده کرد؟

چه زمانی می توان از ایمپلنت فوری استفاده کرد 857932001457

ایمپلنت دندان فوری چگونه انجام می شود

تا این قسمت به این پرسش پرداختیم که چه زمانی می توان از ایمپلنت فوری استفاده کرد؟ و به تراکم استخوان و سلامت کامل لثه اشاره کردیم. حال می خواهیم بدانیم با وجود این شرایط مراحل انجام ایمپلنت دندان فوری چگونه است؟ در این ضمن نیز بیشتر در مورد این دو مورد صحبت خواهیم کرد. اینکه تراکم استخوان و یا لثه در کدام مراحل اهمیت دارد. زیرا با نبود این شرایط، حتی اگر ایمپلنت دندان فوری انجام شود، احتمال زیاد با شکست مواجه خواهد شد. پس به هیچ عنوان به این دلیل که ایمپلنت دندان فوری در کمترین زمان انجام و جای خالی دندان از دست رفته پوشش داده می شود، در انجام این روش اصرار نکنید و تایید نهایی را به دندانپزشک بسپارید. زیرا در صورت عدم وجود شرایط لازم، شکست این روش حتمی و هزینه و زمان زیادی را از دست خواهید داد.

کاشت پایه

بعد از تایید نهایی دندانپزشک بر وجود شرایط لازم، اولین مرحله کاشت پایه است. تمامی مراحل ایمپلنت دندان فوری مانند ایمپلنت دندان سنتی است. تراکم استخوانی فک در این مرحله اهمیت پیدا می کند. زیرا پایه باید در داخل فک جایگذاری شود. در ایمپلنت دندان سنتی در صورت تراکم نامناسب استخوان فک، از پیوند استخوان یا تزریق پودر استخوان استفاده می شود. سپس به استخوان فک این زمان داده می شود تا هم تراکم و هم ارتفاع آن برای قرار دادن پایه افزایش یابد. این کار نیاز به چندین ماه زمان دارد. در صورتی که در ایمپلنت دندان فوری، فرد می خواهد در زمان صرفه جویی نماید. بنابراین بایستی تراکم استخوان فک به اندازه ای باشد که بتوان پایه را در آن پیچ نمود. به همین دلیل ایمپلنت دندان فوری برای افرادی که حداکثر دو هفته از زمان از دست دادن دندان گذشته باشد، مناسب تر است.

نصب اباتمنت

بعد از اینکه پایه در داخل استخوان فک جایگذاری شد، نوبت نصب اباتمنت است. در ایمپلنت دندان سنتی فاصله بین کاشت پایه تا نصب اباتمنت بین 5 تا 7 ماه می باشد. این مدت زمان برای جوش خوردن استخوان فک با پایه صرف می شود. به استخوان فک این مهلت داده می شود تا با پایه که از جنس تیتانیوم و سازگار با بدن است، جوش خورده و لثه نیز اطراف این محل اتصال را فرا بگیرد. در ایمپلنت دندان فوری لثه به اندازه بسیار کوچکی برش می خورد و نیازی به بخیه نمی باشد. به همین دلیل بعد از جراحی نیازی به ترمیم ندارد.  در این مرحله اباتمنت بر روی پایه نصب شده و نقش حمایتی از تاج دندان را بر عهده می گیرد.

نصب تاج دندان

مرحله نهایی کاشت ایمپلنت دندان، قرار دادن تاج دندان بر روی اباتمنت است. این مرحله نیز مانند ایمپلنت دندان سنتی انجام می شود و تفاوتی در این خصوص وجود ندارد. تاج دندان را از ماده ای سخت می سازند تا در اثر فشار و ضربه هیچگونه آسیبی به آن وارد نشود. در عین حال باید با دندان ایمپلنت شده مانند دندان طبیعی برخورد کرد. در مورد ایمپلنت دندان فوری این مراقبت ها بیشتر شده و اهمیت زیادی پیدا می کند. زیرا در ایمپلنت دندان فوری زمان برای جوش خوردن پایه و استخوان فک داده نمی شود. احتمال آسیب به ان نیز بیشتر است. نباید به تاج دندان فشاری نامتعارف مانند جویدن اجسام سخت مانند یخ یا آبنبات های سفت وارد شود. زیرا ممکن است فشار باعث لق شدن دندان شده و کاشت دندان با شکست مواجه شود.

آیا می توان پیوند استخوان را همزمان با ایمپلنت دندان فوری انجام داد

برای اینکه بدانیم  چه زمانی می توان از ایمپلنت فوری استفاده کرد؟ گفتیم یکی از شرایط داشتن تراکم استخوانی کافی در فک است. این تراکم استخوانی عموما در فک بالا کمتر از فک پایین است. همچنین ممکن است استخوان فک بیمار کمی تخلخل نیز داشته باشد. این موارد در مورد اینکه دندانپزشک تصمیم بگیرد همزمان با کاشت ایمپلنت دندان فوری، پیوند استخوان را نیز انجام دهد، تاثیر گذار است. بنابراین نمی توان برای همه افراد نسخه مشترکی پیچید. اینکه می توان این دو را همزمان انجام داد به وضعیت کلی استخوان فک بیمار، تراکم، اینکه در فک بالا می باشد یا در فک پایین و … بستگی دارد. بایستی این پارامترها از طریق دندانپزشک مورد بررسی قرار گیرد. در صورتی که شرایط لازم وجود داشت می توان همزمان این دو عمل را انجام داد. در این صورت استخوان فک به سرعت به پایه جوش خورده و کاشت دندان موفقیت آمیز خواهد بود.

آیا می توان لیفت سینوس را همزمان با کاشت ایمپلنت دندان فوری انجام داد

لیفت سینوس برای فک بالا انجام می شود. در این حالت سینوس بیمار به علت حفره های موجود، امکان کاشت پایه را نخواهد داد و باید به سمت بالا لیفت و کشیده شود. سینوس ها نقاط حساسی از بدن هستند که به سرعت دچار عفونت می شوند. به همین دلیل ریسک بیشتری برای انجام ایمپلنت دندان فوری در این مورد وجود دارد. در اغلب موارد دندانپزشک مدت 2 تا 4 ماه زمان نیاز دارد تا این عمل را انجام داده و سپس کاشت دندان به صورت ایمپلنت دندان فوری صورت گیرد. تنها در شرایطی که پایداری اولیه کافی در استخوان فک بیمار وجود داشته باشد، می توان لیفت سینوس را همزمان با ایمپلنت دندان فوری انجام داد. در غیر این صورت ممکن است کاشت دندان با شکست مواجه شود.

چه زمانی می توان از ایمپلنت فوری استفاده کرد 85962300124785

مراقبت های بعد از کاشت ایمپلنت دندان فوری

یکی از معایب ایمپلنت دندان فوری را می توان به مراقبت های زیاد بعد از کاشت دندان نسبت داد. به علت حساسیت این روش مراقبت های بعد از کاشت باید به دقت و بیشتر از ایمپلنت دندان سنتی انجام گیرد. باید بعد از کاشت دندان مانند دندان معمولی به صورت مرتب از مسواک، نخ دندان و دهانشویه مخصوص ایمپلنت دندان استفاده کرد. رعایت نکات بهداشتی تاثیر زیادی در کاهش عوارض بعد از درمان دارد. در هفته های اول بهتر است غذاها به صورت پوره و له شده مصرف شود. از خوردن و جویدن اجسام سخت به شدت خودداری نمایید. مراجعات مکرر بنا به زمان بندی را به هیچ عنوان فراموش نکنید. ممکن است در روزهای اول عوارضی مانند تورم و درد را تجربه کنید که با استفاده از کمپرس یخ به مدت دو روز می توان این مشکل را برطرف نمود.

هزینه ایمپلنت دندان فوری

دستمزد جراح، کلینیکی که مراجعه می کنید و درمان های جانبی از جمله عواملی است که تعیین می کند برای ایمپلنت دندان فوری چقدر باید هزینه کنید. مراجعه به دندانپزشک باتجربه و متخصص و یا بهترین کلینیک یا مرکز دندانپزشکی هزینه بالاتری را می طلبد.  ولی نباید فراموش کرد این موضوع با سلامت کلی بدن درگیر است و نباید به علت پرداخت هزینه کمتر، سلامت فرد به خطر بیفتد. در این مورد که چه زمانی می توان از ایمپلنت فوری استفاده کرد گفته شد که باید استخوان فک تراکم کافی و لثه نیز سالم و بدون مشکل باشد. در صورتی که این درمان ها انجام شود، هزینه بیشتر خواهد شد.

کلام آخر

دارا بودن سلامت عمومی، تراکم بالای استخوان فک و نیز سلامت لثه جز مواردی است که تعیین می کند چه زمانی می توان از ایمپلنت فوری استفاده کرد؟ در صورتی که این پارامترها وجود داشته باشد و مراقبت های بعد از درمان در کنار انتخاب بهترین دندانپزشک و ایمپلنتیست جدی گرفته شود، می توان گفت ایمپلنت دندان فوری یکی از به روزترین و سریع ترین روش ها برای جایگذاری دندان از دست رفته می باشد.


مطلب فوق توسط نویسندگان تهران جراحی با استفاده از منابع علمی تحت وب و کتب علمی نگارش شده است. و همانطور که میدانید که مباحث علمی نیاز به مشاوره جدی پزشک دارد ، هیچگونه مسئولیتی عهده دار تهران جراحی نمیباشد. (دکتر دهقان)

mousa بازدید : 11 شنبه 25 بهمن 1399 نظرات (0)

برای افرادی که به هر دلیل دندان خود را از دست داده اند، این سوال پیش می آید که کاشت دندان چگونه انجام می شود؟ با وجود پیشرفت های گسترده در حوزه دندانپزشکی از دست دادن به این معنی نیست که فرد تا پایان عمر باید از این مشکل رنج ببرد. امروزه روش های مختلف کاشت دندان انجام می شود که حتی می توان در عرض یک روز جای خالی دندان را پر نمود. کاشت دندان یا ایمپلنت دندان برای افرادی که به دلایلی مانند تصادف، بیماری های لثه مانند پریودنتال ، پوسیدگی دندان و یا سوتنحی مانند صدمات ورزشی یک یا چند دندان خود را از دست داده اند، بسیار مفید و کاربردی است. در این مقاله به صورت مفصل توضیح خواهیم داد که کاشت دندان چگونه انجام می شود؟ مزایا ایمپلنت دندان چیست و با مراقبت های قبل و بعد از جراحی آشنا خواهیم شد.

کاشت دندان چگونه انجام می شود 566468024876

 مراحل کاشت دندان

برای اینکه بدانیم کاشت دندان چگونه انجام می شود؟ بهتر است ابتدا با مراحل ایمپلنت دندان آشنا شویم. ایمپلنت دندان می تواند به صورت فوری و یک روزه نیز انجام شود. این دو روش در مراحل شبیه هم بوده و تفاوتی که دارند در مدت زمانی است که برای کاشت دندان صرف می شود. در ایمپلنت دندان فوری بین مراحل نصب پایه و اباتمنت هیچ فاصله زمانی وجود ندارد. تمامی مراحل در یک روز و در یک جلسه دندانپزشکی قابل انجام است. ولی باید تذکر دهیم که این روش برای همه افراد کاربرد ندارد و فرد باید کاندید مناسب برای انجام ایمپلنت یک روزه باشد. در ادامه این شرایط را بیان خواهیم نمود. ابتدا مراحل کاشت دندان یا ایمپلنت دندان را توضیح می دهیم:

انتخاب دندانپزشک

یکی از مهم ترین تصمیماتی که در این خصوص باید گرفته شود، انتخاب دندانپزشک حرفه ای و مجرب در زمینه کاشت دندان است. همچنین دندانپزشک بایستی در دیگر درمان های جانبی نیز مهارت و تخصص داشته باشد. در بیشتر مواقع نیاز به پیوند استخوان و لیفت سینوس است. در مواقعی تراکم استخوان و یا محل قرار گرفتن سینوس ها مناسب برای کاشت پایه نمی باشد. برای رفع این مشکل دندانپزشک لیفت سینوس را انجام می دهد و یا پیوند استخوان برای بالا بردن ارتفاع و تراکم استخوان فک انجام می شود. بایتس تحقیقات لازم را انجام داده و میزان رضایت مراجعه کنندگان را بسنجید تا بهترین نتیجه را کسب نمایید. نمونه کارهای دندانپزشک را بررسی نمایید و یا حتی نظرات کاربران را در سایت هاو فضاهای مجازی ارزیابی نمایید.

معاینه و مشاوره

در این مرحله دندانپزشک وضعیت کلی دندان را بررسی می نماید. با استفاده از ابزار مخصوص پارامترهایی مانند تراکم استخوان، بیماری های لثه و بافت آن را ارزیابی می نماید. در صورت نیاز به پیوند استخوان در این مرحله بایستی انجام شود. در غیر این صورت و با مثبت بودن پارامترهای موجود، اقدام به کاشت دندان خواهد کرد. در این مرحله باید در مورد پرونده پزشکی خود اطلاعات لازم را در اختیار دندانپزشک قرار دهید. اینکه چه بیماری هایی دارید و داشتید و یا داروهای مصرفی حتی داروهای گیاهی نیز بهتر است گفته شود. هرچند دندانپزشک آزمایش هایی را که نیاز است قبل از انجام جراحی انجام دهید، تجویز خواهد نمود.

 

کاشت پایه

اولین مرحله از کاشت دندان مربوط به نصب پایه در داخل استخوان فک است. این مرحله به صورت جراحی و تحت بیهوشی انجام می شود. برای اینکار ابتدا لثه مقداری شکاف داده تا دسترسی لازم به استخوان فک حاصل شود. در مرحله بعد استخوان فک بوسیله ابزار دندانپزشکی سوراخ می شود تا پایه یا فیکسچر در داخل آن پیچ شود. عمق و ارتفاع سوراخ استخوان فک بستگی به وضعیت کاشت دندان دارد. باید طوری انتخاب شود که کاملا پیچ پایه و خود پایه را در بر بگیرد. این مرحله سخت ترین مرحله کاشت دندان است. در صورتی که پایه به صورت کامل در داخل استخوان فک پیچ نخورد و شل باشد، احتمال شکست ایمپلنت دندان بسیار بالا خواهد بود. بنابراین تخصص و مهارت دندانپزشک در این مرحله اهمیت زیادی دارد. پایه از جنس تیتانیوم است و مدت 5 تا 7 ماه طول خواهد کشید تا به استخوان فک جوش بخورد.

نصب اباتمنت

بعد از گذشت مدت زمان لازم از نصب پایه که برای استخوان فک بالا 7 ماه و برای استخوان فک پایین 5 ماه است، مرحله نصب ابانمنت بر روی پایه شروع می شود. در این مرحله اباتمنت که واسط بین پایه و تاج دندان است بر روی فیکسچر نصب می شود. در حقیقت اباتمنت از تاج دندان حمایت می کند تا بر روی پایه قرار گیرد. جنس اباتمنت به دلیل سازگاری بیشتر با بدن از تیتانیوم انتخاب می شود. در ایمپلنت فوری این فاصله زمانی چند ماهه برای جوش خوردن پایه و اباتمنت صرف نمی شود. در همان مرحله نصب پایه، ابانمنت و تاج دندان نیز روی پایه نصب می شود. به همین دلیل تعداد جلسات محدود و سرعت عمل بالا می رود.

تاج دندان

مرحله آخر کاشت دندان نصب تاج دندان و روکش است. این مرحله نیز همزمان با نصب اباتمنت انجام می شود. جنس روکش اغلب سرامیکی است تا در برابر شکستن و آسیب مقاومت بالایی داشته باشد.

مزایای کاشت دندان

تا اینجا توضیح دادیم که کاشت دندان چگونه انجام می شود و با مراحل این روش و تفاوت آن با ایمپلنت دندان فوری آشنا شدیم. در این قسمت می خواهیم مزایای استفاده از ایمپلنت دندان را بیان نماییم. اطلاع از مزایای این روش می تواند فرد را در تصمیم گیری کمک نماید. در این روش دندان از دست رفته با ایمپلنت دندان جایگزین می شود. ایمپلنت دندان دقیقا شبیه دندان طبیعی است و در ظاهر هیچ تفاوتی با آن ندارد. به دلیل جایگزینی دندان نحوه صحبت کردن فرد نیز اصلاح می شود. و به راحتی می تواند در فضاهای عمومی و در همه مکان ها حضور یابد. همچنین جویدن مواد غذایی نیز برای بیمار راحت می شود. به همین دلیل در صورتی که مشکلات گوارشی به دلیل نبود دندان ایجاد شده بود از بین خواهد رفت. بنابراین هم جنبه درمانی و هم جنبه زیبایی با این روش هدف قرار می گیرد.

کاشت دندان چگونه انجام می شود 4147896656120

چه کسانی کاندید مناسبی برای کاشت دندان می باشند

ایمپلنت دندان و یا کاشت دندان برای همه افراد می تواند مناسب باشد. مگر اینکه فرد در شرایطی باشد که نتواند جراحی این روش را انجام دهد. در این قسمت توضیح می دهیم افرادی که می توانند کاندید مناسبی برای این روش باشند باید چه شرایطی داشته باشند:

لثه سالم

لثه سالم یکی از آیتم ها برای موفقیت در انجام این روش است. در صورتی که لثه دچار بیماری های عفونی و یا بیماری هایی مانند پریودنتال نباشد، می توان گفت لثه فرد سالم است. این مورد در اولین جلسه مشاوره و معاینه مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

تراکم استخوانی مناسب

یکی از پارامترهای مهم برای کاشت دندان، داشتن تراکم استخوانی مناسب می باشد. زیرا مهم ترین قسمت دندان که پایه است در داخل استخوان فک جایگذاری می شود. داشتن تراکم استخوانی لازم در فک بیمار باعث می شود که پایه کاملا در داخل استخوان فک پیچ شود و شانس موفقیت این روش بالا رود.

شرایط سنی

کاشت دندان نیز مانند هر روش دیگری، شرایط سنی خاص خود را دارد. برای کاشت دندان باید استخوان فک رشد لازم را کرده باشد، در غیر این صورت نمی توان پایه را در داخل آن قرار داد. همچنین احتمال جوش خوردن پایه نیز پایین خواهد آمد.

عدم مصرف دخانیات و الکل

احتمال عفونت در افرادی سیگاری و یا مصرف کننده دخانیات بسیار بیشتر از افراد عادی است. این افراد عموما در رعایت بهداشت دهان و دندان ضعیف عمل می کنند. به همین دلیل احتمال تجمع مواد غذایی و تشکیل جرم و پلاک بالا می رود.

بیماران خاص

افرادی که به بیماری خاصی داشته و تحت درمان می باشند، کاندید مناسب برای ایمپلنت دندان نمی باشند.  این بیماری ها شامل دیابت کنترل نشده، بافت همبند، افراد مبتلا به هموفیلی و افرادی که در سیستم ایمنی بدنشان دچار مشکل هستند و یا تحت درمان هایی مانند پرتودرمانی در ناحیه سر و گردن هستند، می باشد.

مراقبت های بعد از کاشت دندان

مراقبت های بعد از کاشت دندان نقس مهمی در موفقیت این روش دارد. در این قسمت با اهم این مراقبت ها آشنا می شویم:

  • رعایت نکات تغذیه ای مانند نخوردن غذاهای سفت و استفاده از غذاهای آبکی یا پوره شده بخصوص در روزهای اول پس از جراحی دندان
  • رعایت نکات بهداشتی شامل مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و استفاده از دهانشویه مخصوص ایمپلنت دندان
  • عدم فعالیت های ورزشی و بدنی شدید در ابتدای درمان و تا زمانی که دندانپزشک اجازه نداده است به دلیل احتمال بالا رفتن فشار خون و خونریزی و عوارض بیهوشی
  • عدم استعمال دخانیات و مشروبات الکلی به دلیل احتمال خونریزی و کبودی و نیز عفونت
  • استفاده مرتب از داروهای مسکن و آنتی بیوتیک برای جلوگیری از احساس درد و عفونت بعد از درمان

کلام آخر:

در این مقاله توضیح دادیم که کاشت دندان چگونه انجام می شود و با مراحل انجام آن آشنا شدیم. در پایان باید یادآوری شود که مهم ترین موضوع برای رسیدن به نتیجه مطلوب همراه با کمترین عوارض، انتخاب بهترین دندانپزشک می باشد. هر چه بیمار از بهترین برندهای ایمپلنت دندان نیز استفاده نموده و تمامی نکات مراقبتی قبل و بعد از جراحی را رعایت نماید ولی دندانپزشک متخصص و حرفه ای در این رشته را انتخاب نکند، احتمال شکست ایمپلنت دندان بالاتر خواهد رفت.


مطلب فوق توسط نویسندگان تهران جراحی با استفاده از منابع علمی تحت وب و کتب علمی نگارش شده است. و همانطور که میدانید که مباحث علمی نیاز به مشاوره جدی پزشک دارد ، هیچگونه مسئولیتی عهده دار تهران جراحی نمیباشد. (دکتر دهقان)

mousa بازدید : 9 شنبه 25 بهمن 1399 نظرات (0)

یکی از پیچیده ترین سوالاتی که برای بیمار و دندانپزشک پیش می آید این است که چگونه رنگ کامپوزیت ونیر را انتخاب کنیم؟ امروزه رنگ های متنوعی برای کامپوزیت دندان وجود دارد که این تنوع انتخاب را سخت تر کرده است. در این مقاله می خواهیم انواع رنگ کامپوزیت و نیز معیارهای انتخاب آن را توضیح دهیم. بنابراین اگر شما هم جزو افرادی هستید که با این مساله درگیرید تا انتهای مقاله با ما همراه باشید. برای انتخاب بهترین رنگ کامپوزیت ونیر باید ملاک هایی نیز در نظر گرفته شود. توصیه می شود در صورتی که دندان ها زرد و بدرنگ شده اند، ابتدا دندان های را با روش های دندانپزشکی مانند بلچینگ سفید نموده و سپس دندان ها را کامپوزیت نمایید. در این صورت تغییر رنگ بین دندان های کامپوزیت شده و طبیعی کم بوده و زیبایی دندان ها حفظ می شود.

چگونه رنگ کامپوزیت ونیر را انتخاب کنیم 566620104656

نکات مهم برای انتخاب رنگ کامپوزیت ونیر

برای انتخاب رنگ کامپوزیت ونیر و اینکه چگونه رنگ کامپوزیت ونیر را انتخاب کنیم بایستی نکاتی را در نظر بگیرید. در این قسمت به اهم این نکات اشاره می کنیم:

درجات رنگ انتخابی

برای تعیین درجه تغییر رنگ بایستی سایه رنگ کامپوزیت طوری در نظر گرفته شود که تفاوت رنگی زیادی با دندان های طبیعی نداشته باشد. ممکن است احساس کنید یک درجه رنگ تاثیر زیادی نخواهد داشت، در صورتی که قرار گرفتن همه کامپوزیت ها در کنار هم یک درجه تغییر رنگ را نیز پررنگ می کند. در این صورت رنگ کامپوزیت بسیار مصنوعی و غیر واقعی به شمار می رود. بنابراین در انتخاب درجه رنگ به این توجه کنید که با قرار داده شدن کامپوزیت ها در کنار هم رنگ چقدر تغییر خواهد کرد. درجه رنگ های بسیار روشن و سفید حالت چهره و طرح لبخند را غیر طبیعی نشان می دهد. پس بهتر است به رنگ دندان های طبیعی دقت نموده و درجه رنگ را یک یا چند درجه روشن تر از رنگ دندان انتخاب نمایید. در این صورت زیبایی طرح لبخند حفظ شده و تغییر رنگ ملموس نمی شود.

رنگ چشم

یکی دیگر از موارد مهم در انتخاب رنگ کامپوزیت دندان، رنگ سفیدی چشم فرد است. اینکه سفیدی رنگ چشم  فرد تا چند درجه روشن است، باید سفیدی دندان ها با آن تضاد زیادی نداشته باشد. این مورد نیز در طبیعی بودن و زیبایی طرح لبخند تاثیر زیادی دارد. فردی که رنگ سفیدی چشم تیره تری داشته و برعکس رنگ دندان ها بسیار سفید باشد، حالت چهره و دندان غیر واقعی می شود.

رنگ پوست

یکی دیگر از نکات بسیار مهم در انتخاب رنگ کامپوزیت دندان، رنگ پوست بیمار است. بایستی تطابق زیادی بین رنگ پوست و رنگ ونیر کامپوزیت ایجاد شود. به این معنی که فردی که پوست تیره تری دارد، به هیچ عنوان توصیه نمی شود از رنگ های با درجه روشن استفاده کنند. زیرا حالت دندان ها بسیار غیر طبیعی خواهد شد. افرادی با رنگ پوست روشن می توانند درجات روشن تر نیز انتخاب کنند. زیرا پوست این افراد اجازه انتخاب تن های رنگ روشن را به بیمار خواهد داد. این افراد نیز نباید از رنگ های تن تیره استفاده نمایند. زیرا این حالت نیز غیر طبیعی و مصنوعی می شود. بهتر است در انتخاب سایه رنگ به سفیدی پوست فرد دقت کنید. بهتر است نظر دندانپزشک را نیز در انتخاب سایه کامپوزیت دندان پس از تایید در نظر بگیرید.

رنگ مو

عموما افرادی که پوست تیره تری دارند، رنگ موها نیز تناژ رنگ مشکی تری دارند. اینگونه افراد نیز نبایستی از رنگ های بسیار روشن برای کامپوزیت دندان استفاده نمایند. زیرا حالت چهره را غیر طبیعی نشان خواهد داد.

دندانپزشک چگونه بهترین رنگ کامپوزیت دندان را انتخاب می کند

تا این قسمت توضیح دادیم که چه نکاتی باید در انتخاب رنگ کامپوزیت دندان مهم بوده و بایستی لحاظ شود. مشخصاتی مانند رنگ چشم، رنگ پوست، رنگ مو و در کنار این موارد، درجه رنگ متناسب با دندان های طبیعی برای زیبایی و واقعی تر نشان دادن طرح لبخند مد نظر قرار داده می شود. حال می خواهیم بدانیم دندانپزشکان چگونه این رنگ را انتخاب و به کار می برند. تکنیک لایه گذاری روشی است که دندانپزشکان برای طبیعی جلوه دادن رنگ کامپوزیت دندان استفاده می کنند. در این روش از یک رنگ پایه برای لایه میانی و از رنگ های روشن و شفاف برای لبه های دندان استفاده می کنند. سپس این رزین ها به صورت لایه به لایه و بر روی هم قرار داده می شود تا دندان حالت طبیعی به خود بگیرد. به صورتی که لبه های دندان از میانه دندان ها روشن تر شده و ظاهر طبیعی داشته باشد.

درجات رنگ کامپوزیت دندان

برای اینکه بدانیم چگونه رنگ کامپوزیت ونیر را انتخاب کنیم؟ بهتر است ابتدا با درجات رنگ کامپوزیت دندان آشنا شویم. دندانپزشکان برای تعیین سایه رنگ ونیر کامپوزیت دندان، چهار دسته را در نظر می گیرند. رنگ مایل به قرمز، قهوه ای مایل به زرد، خاکستری و خاکستری مایل به قرمز این چهار درجه سایه را نشان می دهند. این سایه ها درجه بندی روشنی نیز دارند که از 1 تا 4 تقسیم بندی می شود. به طوری که رنگ یک روشن ترین رنگ است.  این درجه بندی در انتخاب رنگ کامپوزیت ونیر به فرد و دندانپزشک کمک زیادی می کند. در این میان سلیقه فرد و نیز نظر دندانپزشک برای مطابقت رنگ دندان های کامپوزیت با طبیعی مهم است. رایج ترین سایه های رنگ استاندارد استفاده شده در رزین کامپوزیت دندان به شرح زیر است:

A1, A2, A3, A3.5, A4, B1, B2, B3, C3, CV, CVD, BW, XBW

چگونه رنگ کامپوزیت ونیر را انتخاب کنیم 54468545645534

چه تن رنگی و سایه ای بهترین حالت ممکن را دارد

در ادامه بحث در مورد اینکه چگونه رنگ کامپوزیت ونیر را انتخاب کنیم می خواهیم به مناسب ترین رنگ و سایه در بین افراد اشاره نماییم. در اوایل که افراد از کامپوزیت دندان برای سفید کردن دندان ها استفاده می کردند، رنگ های سفید و روشن طرفداران زیادی داشت و محبوب تر بود. ولی امروزه بیشتر افراد سعی دارند طبیعی ترین حالت ممکن را انتخاب نمایند. حالتی که بیشتر با رنگ پوست، سفیدی چشم و موی افراد تناسب داشته و نیز مهم تر از همه با رنگ دندان های خود فرد تضادی نداشته باشد. باید گفت کامپوزیت دندان برای پوشاندن عیوب دندان ها کاربرد دارد و انتخاب رنگ مناسب یکی از مزایای این روش در کنار این کاربرد است. پس توصیه می شود تمرکز خود را از انتخاب رنگ بر روی نحوه انجام این روش توسط دندانپزشک و کارایی اصلی آن بگذارید. در کنار آن نیز رنگ کامپوزیت نکته مهم بعدی باشد.

ماندگاری رنگ کامپوزیت دندان

تا اینجا با نحوه انتخاب رنگ کامپوزیت دندان و اینکه چگونه رنگ کامپوزیت ونیر را انتخاب کنیم و چه آیتم هایی را در نظر بگیریم توضیح دادیم. باید گفت مورد دیگر در این بین ماندگاری رنگ کامپوزیت دندان است. در هر صورت فرد با نظر دندانپزشک بهترین رنگ سایه و نیز رنگ ونیر کامپوزیت را انتخاب خواهد کرد، ولی مراقبت و جلوگیری از تغییر رنگ کامپوزیت دندان بسیار نکته مهمی باشد. از آنجا که مقاومت کامپوزیت دندان در برابر لکه و رنگ پایین است و مقاومت لمینت را ندارد، بنابراین به مراقبت و نگهداری بیشتری نیز نیاز دارد. در این قسمت اهم موارد و نکات مراقبتی را برای افزایش دوام و ماندگاری رنگ کامپوزیت دندان بیان می کنیم:

استفاده از مواد مرغوب

باید در انتخاب مواد اولیه برای کامپوزیت دندان، از مواد مرغوب و باکیفیت استفاده کنید تا مقاومت بالایی داشته باشد. افرادی که به هر دلیل از جمله پرداخت هزینه کمتر از مواد بی کیفیت استفاده می کنند، احتمال تغییر رنگ و زرد شدن کامپوزیت بسیار زیاد است.

مراقبت های بهداشتی

مراقبت های بهداشتی مانند مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و استفاده از دهانشویه تاثیر بسیار زیادی در ماندگاری رنگ کامپوزیت دندان دارد. باید با دندان های کامپوزیت شده مانند دندان های طبیعی و به مراتب بیشتر از آن ها مراقبت و نگهداری نمود. زیرا احتمال بدرنگ شدن کامپوزیت دندان و نیاز به تعویض در کمترین زمان خواهد بود.

عدم مصرف دخانیات

یکی از موارد بسیار مهم که تاثیر مخربی در بدرنگ شدن روکش کامپوزیت دندان دارد، مصرف دخانیات است. این مواد ضمن بدرنگ شدن روکش می تواند باعث عفونت دندان های زیرین روکش نیز خواهد شد.

عدم مصرف مواد رنگی

همانطور که گفتیم کامپوزیت دندان مقاومت کمتری در برابر لکه دارند. مصرف مواد غذایی و یا نوشیدنی های رنگی مانند قهوه، نوشابه، چای و یا غذاهای سس دار نقش منفی خواهند داشت. به مرور زمان و عدم مراقبت، روکش دندان ها زرد و بدرنگ می شوند. در صورت مصرف بهتر است سریعا دندان ها را مسواک بزنید و از ماندن رنگ این مواد بر روی دندان خودداری نمایید.

کلام آخر:

اینکه چگونه رنگ کامپوزیت ونیر را انتخاب کنیم نیاز است پارامترهایی مانند رنگ پوست، رنگ دندان های طبیعی، مو و رنگ سفیدی چشم ها مدنظر قرار گیرد. زیرا این موارد نقش مهمی در طبیعی جلوه دادن طرح لبخند و زیبایی آن خواهد داشت. در کنار این موارد، انتخاب بهترین دندانپزشک و نیز مراقبت های بعد از نصب کامپوزیت دندان تاثیر زیادی در انتخاب رنگ و ماندگاری این روش دارد. بهتر است برای کسب بهترین نتیجه در کنار سلیقه فردی، توصیه ها و پیشنهادات دندانپزشک را نیز جدی بگیرید.


مطلب فوق توسط نویسندگان تهران جراحی با استفاده از منابع علمی تحت وب و کتب علمی نگارش شده است. و همانطور که میدانید که مباحث علمی نیاز به مشاوره جدی پزشک دارد ، هیچگونه مسئولیتی عهده دار تهران جراحی نمیباشد. (دکتر دهقان)

mousa بازدید : 12 سه شنبه 21 بهمن 1399 نظرات (0)

یکی از مزایای کامپوزیت دندان، امکان ترمیم روکش می باشد. می خواهیم بدانیم ترمیم کامپوزیت دندان چگونه انجام می شود و با این روش آشنا شویم. باید گفت با اینکه لمینت دندان مزایای زیادی نسبت به کامپوزیت دارد، ولی امکان ترمیم و عدم نیاز به تعویض روکش کامپوزیت یکی از تفاوت ها و مزایای کامپوزیت دندان به شمار می رود. کامپوزیت دندان برای ترمیم نیاز به مراحل پیچیده ای ندارد و به سادگی می توان آن را انجام داد. زیرا در این روش آسیبی به دندان وارد نمی شود و نیازی به تراشیدن رویه دندان نیست. برای همین هم می توان به راحتی ترمیم کامپوزیت دندان را انجام داد و به عنوان یک گزینه ایده آل به آن نگاه کرد. در عین حال ماندگاری این روش نیز بین 7 تا 10 سال می باشد و با توجه به این مدت طولانی،  احتمال نیاز به ترمیم تقویت می شود.

ترمیم کامپوزیت دندان چگونه انجام می شود 547896142123031

چه زمانی باید کامپوزیت دندان را ترمیم کرد

عوامل مختلفی می تواند باعث شود تا روکش کامپوزیت دندان نیاز به ترمیم داشته باشد. در این قسمت به این موارد اشاره می کنیم:

ماندگاری کامپوزیت دندان

همانطور که گفتیم طول عمر این روش بین 7 تا 10 سال است. در این مدت زمان طولانی احتمال آسیب دیدن و شکستن و سایر موارد از این قبیل وجود دارد. در این حالت می توان به جای تعویض روکش کامپوزیت دندان، آن را ترمیم نمود.

تغییر رنگ روکش کامپوزیت دندان

یکی دیگر از مواردی که باعث می شود مجبور به ترمیم روکش کامپوزیت شویم، تغییر رنگ و بدرنگ شدن روکش است. همانطور که می دانیم کامپوزیت دندان مقاومت زیادی در برابر لکه و تغییر رنگ ندارد و به سرعت ممکن است زرد و بدرنگ شود. عدم مراقبت های لازم از سوی بیمار و نیز استفاده از مواد بی کیفیت و نامرغوب، شدت این مشکل را بالاتر می برد. در این صورت می توان با ترمیم روکش کامپوزیت، زیبایی و شفافیت را به دندان ها بازگرداند.

ساییدگی دندان ها

یکی از مشکلاتی که باعث می شود تا ظاهر کامپوزیت دندان تغییر کرده و نیاز به ترمیم داشته باشد، ساییدگی دندان ها است. ساییدگی دندان ها بر اثر فشار دندان ها روی هم و یا بیماری هایی مانند دندان قروچه به وجود می آید. برای اصلاح ساییدگی دندان و هم تراز و هم ارتفاع نمودن دندان ها، نیاز به ترمیم روکش کامپوزیت دندان داریم.

شکستگی و لب پر شدن

هر گونه ضربه و فشار می تواند باعث لب پر شدن و شکستن روکش کامپوزیت دندان شود. زیرا مقاومت و استحکام این روش در برابر ضربه کمتر از لمینت دندان است. مزیت کامپوزیت دندان در ترمیم روکش باعث شده دیگر نگران نبوده و به راحتی قسمت های شکسته و لب پر را ترمیم نمود.

آشنایی با مراحل ترمیم کامپوزیت دندان

برای اینکه بدانیم ترمیم کامپوزیت دندان چگونه انجام می شود بایستی با مراحل انجام ترمیم کامپوزیت دندان آشنا شویم. در این قسمت با این مراحل آشنا می شویم:

 

بررسی نوع مشکل

بعد از هر گونه آسیب و نیاز به ترمیم روکش دندان، ابتدا باید نوع مشکل بررسی شود. عمق ترک خوردگی یا شکستگی، میزان تغییر رنگ و یا کم شدن ارتفاع روکش و …. مشخص می شود. زیرا این موارد می تواند میزان نیاز به ترمیم و یا در غیر این صورت تعویض روکش را نشان دهند.

 

ترمیم روکش کامپوزیت

بعد از اینکه میزان آسیب و ترمیم مشخص شود، دندانپزشک مقداری از مواد و لایه های کامپوزیت دندان را از روی آن برخواهد داشت. عدم انجام این کار باعث می شود تا لایه ای به روی دندان ها اضافه شود که ظاهری بدشکل و زخمت را به آن خواهد داد. برای جلوگیری از این مشکل، به میزان لازم لایه از روی روکش برداشته می شود، سپس اصلاحات لازم انجام و مجددا لایه به روکش اضافه می شود و پس از تاباندن اشعه مخصوص، سفت و ثابت می شود. نکته مهم انتخاب رنگ و سایه روکش کامپوزیت دندان است. زیرا کوچکترین تغییر می تواند نشان داده شده و ظاهر لبخند را بدشکل و نامتناسب نماید. بنابراین بهتر است به همان دندانپزشکی مراجعه نمایید که در مرتبه اول روکش را بر روی دندان نصب نموده است. زیرا انتخاب رنگ و کیفیت مواد استفاده شده راحت تر خواهد بود.

 

مزایای ترمیم روکش دندان کامپوزیت

ترمیم روکش کامپوزیت دندان مزایای زیادی دارد که در این قسمت به مهمترین آن ها اشاره می کنیم:

ترمیم روکش کامپوزیت مانع گسترش عفونت در دهان و دندان خواهد شد. زمانی که روکش کامپوزیت دندان دچار مشکلاتی مانند شکستگی یا لب پر شدن شد، احتمال تجمع باکتری و باقیمانده ذرات غذا در این بین وجود دارد. این مشکل می تواند مشکلات حادتری مانند عفونت دندان زیر روکش و نفوذ آن به سایر دندان ها و آلوده نمودن محیط دهان به دنبال داشته باشد. هرچه سریع تر ترمیم انجام شود، مشکلات این چنینی کم رنگ تر می شود.

نتایج سریع ترمیم روکش کامپوزیت دندان

یکی از مزایای مهم نصب و ترمیم روکش کامپوزیت دندان، سرعت عمل آن است. ترمیم روکش در یک جلسه دندانپزشکی و در کمتر از یک ساعت انجام می شود. در این روش نیازی به بی حسی و استراحت بعد از درمان نبوده و فرد می تواند فعالیت های روزمره خود را از سر بگیرد.

کم هزینه بودن ترمیم روکش کامپوزیت دندان

یکی از موارد و تفاوت های مهم بین روکش لمینت دندان و کامپوزیت، هزینه ای است که باید پرداخت شود. برای لمینت دندان هزینه بیشتری پرداخت می شود و در صورت هر گونه آسیب، بایستی روکش تعویض گردد. ولی کامپوزیت دندان به سادگی قابل ترمیم و بازسازی بوده و هزینه کمتری را برای بیمار به همراه دارد. زیرا تنها محل آسیب ترمیم می شود و با سایر دندان ها کاری نخواهیم داشت.

عدم آسیب به دندان

در ترمیم روکش دندان، آسیبی به دندان یا دندان های دیگر وارد نمی شود. به عنوان مثال در صورتی که دندان ساییده شده باشد، مقداری مواد و لایه اضافی به آن اضافه شده، هم رنگ می شود و ترمیم به اتمام می رسد. نیازی نیست که روکش از روی دندان برداشته شده و تغییرات و اصلاحات اعمال گردد.

مراقبت های لازم از روکش کامپوزیت دندان

قبل از اینکه بدانیم ترمیم کامپوزیت دندان چگونه انجام می شود؟ بهتر است با مراقبت های لازم برای جلوگیری از نیاز به ترمیم روکش آشنا شویم.  روکش کامپوزیت دندان به علت استحکام و مقاومت کمی که در برابر آسیب و ضربه و نیز رنگ پذیری نسبت به لمینت دندان دارد، ممکن است سریعا دچار عوارض شده و نیاز به ترمیم پیدا کند. آشنایی با روش های مراقبتی باعث می شود به قول معروف روش پیشگیری بهتر از درمان را در پیش بگیریم. با اهم این مراقبت ها آشنا شوید:

دقت در انتخاب جنس روکش کامپوزیت دندان

یکی از مهم ترین موارد در افزایش طول عمر و نیاز کمتر به ترمیم در روکش کامپوزیت دندان، استفاده از مواد مرغوب و باکیفیت است. در این صورت روکش در صورت آسیب دیدن نیز مقاومت بیشتری از خود نشان می دهد و به سادگی شکسته و یا لب پر نمی شود.

ترمیم کامپوزیت دندان چگونه انجام می شود 21354154087975

 

رعایت نکات بهداشتی

برای انکه روکش را از مواردی مانند عفونت دندان و یا بدرنگ شدن و … محافظت نمایید، باید مراقبت های بهداشتی را انجام دهید. استفاده از سه گانه مسواک، نخ دندان و دهانشویه بهترین راهکار برای جلوگیری از نیاز به ترمیم و افزایش طول عمر کامپوزیت دندان است.

رعایت نکات تغذیه ای

مهم ترین موردی که می تواند آسیب جدی به روکش کامپوزیت دندان وارد نماید، عدم رعایت نکات تغذیه ای است. شکستن مواد غذایی سفت، مصرف مواد غذایی و نوشیدنی های رنگی، مصرف مواد غذایی و تنقلات چسبناک باعث وارد شدن آسیب های جدی به روکش کامپوزیت دندان می شود. تغییر رنگ، شکستن روکش و … از جمله این موارد است که عمر آن را کمتر و نیاز به ترمیم را بیشتر خواهد کرد.

استفاده ابزاری از کامپوزیت دندان

لایه های کامپوزیت دندان بسیار ظریف و شکننده است. عدم رعایت نکاتی مانند عدم استفاده ابزاری از روکش دندان ها، نیاز به ترمیم را بیشتر خواهد کرد. بازکردن در قوطی، شکستن یخ و از این قبیل موارد باعث کاهش طول عمر روکش می شود. در عین حال نیاز است مکررا روکش ترمیم شود و غیر از هزینه، زمان بیشتری را از بیمار خواهد گرفت.

ترک عادات غلط رفتاری

ساییده شدن دندان ها در اثر دندان قروچه و یا عادات غلط رفتاری مانند جویدن ناخن آسیب های جدی به روکش کامپوزیت دندان وارد می کند. در این حالت ارتفاع دندان ها در محل ساییدگی کمتر شده و نیاز است ترمیم به سرعت صورت گیرد. زیرا درد و ناراحتی برای بیمار به همراه خواهد داشت. بهتر است قبل از هر اقدامی، این عادات را شناسایی و رفع نمایید.

کلام آخر:

در این مقاله توضیح دادیم که ترمیم کامپوزیت دندان چگونه انجام می شود؟ گفته شد ترمیم روکش به سادگی و در کمترین مدت لازم قابل انجام است. ولی با روش های مراقبتی نیز آشنا شدیم که مانع نیاز به این روش می شود. باید گفت مهم ترین عامل در نصب و ترمیم روکش کامپوزیت دندان که نقش بسیار مهمی نیز در زیبایی روکش دارد، انتخاب دندانپزشک است. ترمیم روکش کامپوزیت سخت تر از نصب آن است. نیاز است رنگ روکش هماهنگ شود . ظرافت زیادی در بازگرداندن روکش به حالت قبل نیاز است که در تخصص و تبحر دندانپزشک حرفه ای می باشد.


مطلب فوق توسط نویسندگان تهران جراحی با استفاده از منابع علمی تحت وب و کتب علمی نگارش شده است. و همانطور که میدانید که مباحث علمی نیاز به مشاوره جدی پزشک دارد ، هیچگونه مسئولیتی عهده دار تهران جراحی نمیباشد. (دکتر دهقان)

تعداد صفحات : 19

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 187
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 6
  • آی پی دیروز : 3
  • بازدید امروز : 15
  • باردید دیروز : 4
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 51
  • بازدید ماه : 164
  • بازدید سال : 1,994
  • بازدید کلی : 3,698