loading...
مطب ایمپلنت تهران|دکتر وحید دهقان
mousa بازدید : 11 دوشنبه 24 آذر 1399 نظرات (0)

در این مقاله می خواهیم همه چیز در باره کاشت دندان که باید بدانید را در اختیار شما قرار دهیم. ایمپلنت دندان یکی از روش های دائمی و ماندگار برای جایگزینی دندان هایی است که به هر طریقی از دهان خارج شده اند. برای انجام این درمان نیاز به صرف زمان و هزینه زیادی می باشد. به همین دلیل بهتر است قبل از هر اقدامی کلیه اطلاعاتی که در این زمینه نیاز دارید را کسب نموده و با آگاهی کامل پیش بروید. در این مقاله هر آنچه نیاز است بدانید را توضیح خواهیم داد. موضوعاتی که مورد بحث قرار می گیرند عبارتند از :

  • چه افرادی برای انجام جراحی کاشت دندان مناسب هستند
  • مراحل انجام ایمپلنت دندان
  • مراقبت های قبل و بعد از انجام کاشت دندان
  • مزایای کاشت دندان
  • چه افرادی برای انجام جراحی کاشت دندان مناسب هستند

همه چیز درباره کاشت دندان که باید بدانید  566789879

برای اینکه بخواهید کاشت دندان را انجام دهید، بهتر است ابتدا بدانید آیا شما شرایط لازم را برای انجام این جراحی دارید یا خیر؟ افراد زیر می توانند کاندیدای مناسبی برای کاشت ایمپلنت دندان باشند:

  • افرادی که دندان پوسیده دارند و با هیچ روش درمانی قابل ترمیم نمی باشدو در این صورت بهتر است دندان را کشیده و سپس ایمپلنت دندان انجام دهند.
  • افرادی که یک یا چند دندان خود را در اثر تصادف یا سانحه از دست می دهند، این افراد امکان بازگرداندن دندان خود را تنها از طریق ایمپلنت دندان خواهند داشت.
  • ممکن است یکی از دندان های خود را از دست داده باشید و همه دندان ها به علت فضای خالی ایجاد شده به یک سمت حرکت کنند، در این صورت دندانپزشک یکی از دندان ها را کشیده و سپس ایمپلنت دندان انجام خواهد داد.
  • همه این افراد باید از سلامت جسمانی کامل برخوردار باشند.

مراحل انجام ایمپلنت دندان

برای انجام ایمپلنت دندان نیاز است سه مرحله پشت سر گذاشته شود. مرحله اول که نصب پایه یا فیکسچر می باشد. در این مرحله بعد از ارزیابی هایی که توسط دندانپزشک انجام شد و میزان تراکم لثه و استخوان مورد بررسی قرار گرفت، کاشت دندان شروع می شود. ابتدا قسمتی از لثه برش داده می شود تا به استخوان فک دسترسی پیدا شود. سپس با استفاده از ابزار مخصوص دندانپزشکی ، سوراخی در استخوان فک ایجاد می شود تا فضا برای قرار گرفتن پایه ایمپلنت دندان آماده شود. این سوراخ باید با عمق و ارتفاع پایه همخوانی داشته باشد تا بتواند پایه را سفت در بر گبیرد و از شل بودن یا لق زدن آن جلوگیری شود. بعد از اینکه پایه در داخل سوراخ پیچ شد، محل برش لثه بخیه زده می شود و جراحی به اتمام می رسد. به مدت 5 تا 7 ماه باید صبر کنید تا استخوان فک به پایه ایمپلنت دندان جوش بخورد.

در این مدت باید مراقبت های زیادی از این ناحیه انجام شود تا دچار عفونت و سایر عوارض نگردد. بعد از این مدت، مجددا بیمار به ایمپلنتیست مراجعه می نماید تا مرحله دوم کاشت دندان انجام شود. در مرحله دوم،  ابانمنت بر روی پایه دندان نصب می شود. جنس ابانمنت و پایه هر دو از تیتانیوم می باشد. مجددا روی لثه باز می شود و ابانمنت بر روی پایه که به عنوان ریشه دندان بوده و کاملا به استخوان فک جوش خورده است، سوار شود. نقش ابانمنت مراقبت و حمایت از تاج دندان است. ابانمنت در بین پایه و تاج دندان قرار می گیرد و نقش حمایتی را بر عهده دارد. در نهایت تاج دندان بر روی ابانمنت نصب می شود و به این ترتیب کاشت دندان به اتمام می رسد.

مراقبت های لازم قبل و بعد از کاشت دندان

یکی از نکات مهم قبل از کاشت دندان ، مراجعه به بهترین کلینیک دندانپزشکی می باشد. در این کلینیک بیمار می تواند از بهترین جراحان و دندانپزشکان برای کاشت دندان استفاده نماید. تجهیزات و امکانات لابراتواری و آزمایشگاهی در این مراکز، نیاز بیمار را به مراجعات مکرر برطرف می نماید. مراجعه به بهترین جراح و ایمپلنتیست می تواند در موفقیت کاشت دندان تاثیر مستقیمی داشته باشد. در جلسه معاینه، نیاز است دندانپزشک در جریان پرونده پزشکی بیمار و داروهایی که مصرف می نماید و یا بیماری هایی که در گذشته یا در حال حاضر با آن ها درگیر است، قرار گیرد. برای بررسی بهتر، جراح آزمایشاتی را نیز تجویز خواهد نمود که باید سریعا انجام داده و در روز جراحی به همراه داشته باشید. دو هفته قبل و بعد از ایمپلنت دندان باید از مصرف داروهای انعقاد کننده خون، مصرف مشروبات الکلی و دخانیات پرهیز نمایید.

برای جلوگیری از بروز عفونت بعد از جراحی، پزشک داروهایی آنتی بیوتیک را تجویز می نماید که نیاز است در سر وقت و به صورت منظم مصرف نمایید. در صورت درد نیز فقط از داروهای تجویزی جراح مصرف نمایید. برای کاهش درد و تورم می توانید از کمپرس یخ استفاده کرده و تا دو روز در ناحیه جراحی قرار دهید، سپس برای بازگرداندن گردش خون به محل از کمپرس گرم استفاده کنید. نیاز است مراقبت های بهداشتی از دهان و دندان ها انجام شود. بنابراین استفاده از مسواک، نخ دندان و دهانشویه مخصوص ایمپلنت دندان را فراموش نکنید. در روزها اول پس از جراحی از خوردن غذاهای سفت به شدت پرهیز نمایید. در چند هفته اول از غذاهای آبکی یا به صورت له شده و پوره شده استفاده کنید. در زمان نوشیدن مایعات از لیوان استفاده کنید و به هیچ وجه از نی برای نوشیدن استفاده نشود.

همه چیز درباره کاشت دندان که باید بدانید  4145564787897

مزایای ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان یکی از بهترین روش ها برای کاشت دندان است که امروزه مورد استقبال زیادی قرار گرفته است. این روش دارای مزایای زیادی می باشد که در این قسمت به آن ها اشاره می کنیم:

جلوگیری از رشد باکتری ها در دهان: با این روش می توان از رشد باکتری در دهان جلوگیری نمود. در این روش به دندان های کناری آسیبی وارد نمی شود و فقط جای خالی دندان پر خواهد شد.

تاثیرات روانی: افراد به دلیل نداشتن دندان بخصوص در قسمت های جلویی، اعتماد به نفس خود را از دست خواهند داد. با این روش این مشکل برطرف و به راحتی می توانید در تجمعات و جلسات عمومی شرکت نمایید.

جلوگیری از بیماری های لثه: زمانی که یک یا چند دندان در دهان وجود نداشته باشد، این قسمت محلی خواهد شد برای رشد باکتری و تجمع میکروب ها. با کاشت دندان فضای خالی بین دندان ها پر می شود و می تواند از بروز بیماری های لثه که در اثر عفونت و وجود باکتری در دهان بوجود می آید جلوگیری نماید.

کیفیت مطلوب: دندان کاشته شده کیفیتی بهتر از دندان های طبیعی دارد. هر چند مراقبت از این دندان ها ینز مانند دندان های طبیعی است، ولی مانند دندان طبیعی دچار پوسیدگی، دردهای عصبی و … نخواهد شد.

کلام آخر

ایمپلنت دندان یکی از برترین روش ها برای بازگرداندن دندان های از دست رفته است. این روش چون در ابتدا تحت بیهوشی انجام می شود و نوعی جراحی به شمار می رود، نیاز به مراقبت های بیشتری دارد. در این مقاله همه چیز درباره کاشت دندان که باید بدانید را در اختیارتان قرار دادیم تا بتوانید با آگاهی و اطمینان اقدام به کاشت دندان نمایید.


مطلب فوق توسط نویسندگان تهران جراحی با استفاده از منابع علمی تحت وب و کتب علمی نگارش شده است. و همانطور که میدانید که مباحث علمی نیاز به مشاوره جدی پزشک دارد ، هیچگونه مسئولیتی عهده دار تهران جراحی نمیباشد. (دکتر دهقان)

mousa بازدید : 9 یکشنبه 16 آذر 1399 نظرات (0)

در صورتی که یک دندان خود را بخصوص در قسمت جلوی دهان از دست داده باید یا مجبور به کشیدن یک دندان خود شده اید، ایمپلنت فوری می تواند یکی از بهترین گزینه ها باشد. در این مقاله می خواهیم بدانیم که مزایای ایمپلنت فوری چیست؟ ممکن است این سوال برایتان پیش آید که ایمپلنت فوری چرا؟ چه مزایایی این روش نسبت به سایر روش ها از جمله ایمپلنت دندان معمولی دارد؟ از جمله مزایای این روش نسبت به ایمپلنت دندان معمولی، سرعت عمل در کاشت دندان است. نیاز نیست که بیمار 6 یا 7 ماه صبر کند تا دندان خود را دوباره بدست آورد. در یک جلسه می توان این کار را انجام داد و زیبایی را به دندان ها بازگرداند. البته باید گفت این روش برای همه افراد مناسب نیست و باید شرایطی را داشته باشید. این شرایط را دندانپزشک با بررسی پارامترهای لازم تعیین و تصمیم نهایی را خواهد گرفت.

مزایا ایمپلنت فوری چیست 65263230000آشنایی با دیگر مزایای ایمپلنت دندان فوری

در این قسمت می خواهیم در پاسخ به این سوال که مزایای ایمپلنت دندان فوری چیست،  غیر از سرعت عمل که ویژگی بارز ایمپلنت دندان فوری است ، به بررسی سایر مزایای این روش بپردازیم:

جایگزین دائمی دندان: ایمپلنت دندان فوری یک جایگزین ثابت و دائمی برای دندان هایی است که از دهان خارج شده اند. این خصوصیت نیز مانند ایمپلنت دندان معمولی است. زیرا هر دو روش را می توان یک روش ماندگار و دائمی دانست که می توان جای خالی دندان  یا دندان ها را با آن ها پر کرد.

عدم نیاز به بخیه زدن: ایمپلنت دندان فوری بدون بخیه بوده و نیازی به بخیه زدن نمی باشد. زیرا در همان جلسه اول ، بعد از نصب پایه ، ابانمنت و تاج دندان را می توان روی آن سوار نمود و ایمپلنت دندان را به اتمام رساند. در صورتی که در ایمپلنت دندان معمولی بعد از اینکه لثه برش داده می شود تا به استخوان فک بیمار دسترسی پیدا شود، چند ماه زمان داده می شود تا پایه ایمپلنت دندان و استخوان فک به هم جوش بخورند. به همین دلیل در این مدت روی لثه برش داده شده را با بخیه می پوشانند.

حفظ بافت لثه: در این روش همانطور که گفتیم محل برش لثه به سرعت با ابانمنت و تاج دندان پوشش داده می شود. بنابراین از بافت لثه در مقابل عفونی شدن، تحلیل رفتن و … محافظت می شود.

 نکات مهم قبل از انجام ایمپلنت دندان فوری

یکی از نکات مهمی که قبل از ایمپلنت دندان فوری باید رعایت شود، انتخاب جراح می باشد. این روش مانند هر روش دیگر جراحی، خطرات و عوارضی را به همراه دارد. انتخاب بهترین جراح ایمپلنت دندان کمک می کند تا این روش یک روش ایمن برای جایگزینی دندان ها به شمار رود. زیرا در این روش همه مراحل به سرعت پیش می رود، آشنایی و تخصص جراح در این خصوص نقش بسیار پررنگی خواهد داشت. با این انتخاب صحیح می توانید هم میزان موفقیت این روش را افزایش دهید و هم عوارض درمان را کمتر نمایید. غیر از انتخاب دندانپزشک، مراقبت های بیمار بعد از جراحی نیز اهمیت دارد. زیرا رعایت نکات بهداشتی و مراقبتی می تواند در نتیجه جراحی نقش بسیار زیادی داشته باشد. در نهایت می توان گفت جراحی با مهارت و تخصصی در کنار مراقبت هایی که بیمار انجام می دهد، باعث موفقیت این روش خواهد شد.

مزایا ایمپلنت فوری چیست 56415422017989

آشنایی با نحوه کاشت ایمپلنت دندان فوری

در این روش ابتدایی کار مراجعه به بهترین جراح ایمپلنت دندان فوری می باشد. در جلسه اول که مشاوره و معاینه می باشد، وضعیت کلی دندان ها مورد بررسی قرار می گیرد. در صورتی که دندان از دست رفته باشدف وضعیت کلی دندان و در صورتی که به هر دلیل نیاز است دندان کشیده شود، وضعیت کشیدن دندان و جایگزینی ایمپلنت دندان فوری بررسی می شود. در صورتی که با بررسی پارامترها و فاکتورهای اساسی به این نتیجه رسیدسم که ایمپلنت دندان فوری ار می توان انجام داد، جراحی شروع می شود. ابتدا با استفاده از بی حسی موضعی یا در صورت نیاز با بیهوشی عمومی، ناحیه مورد نظر بی حس می شود. سپس در صورتی که دندان باید کشیده شود، با احتیاط زیادی این کار انجام می شود و محل مورد نظر تمیز کاری و ضدعفونی می شود.

این کار باید با احتیاط انجام شود تا به استخوان آسیبی نرسد و بافت های آلوده نیز خارج شوند. سپس استخوان فک سوراخ می شود تا بستری برای قرار دادن پایه ایجاد شود. پایه یا فیکسچر با استفاده از پیچ های مخصوص که از جنس تیتانیوم می باشد ، به استخوان فک متصل می شود. می توان در همین جلسه ابانمنت و تاج دندان را روی پایه نصب نمود. یا با توجه به شرایط بیمار و وضعیت دندان، یک فرصت دو هفته ای برای ثبات اولیه پایه دندان داده شود. در هر صورت این فاصله بسیار کوتاه بوده و سریعا کاشت دندان به اتمام می رسد. در صورتی که دو هفته نیاز به زمان است، باید در این بازه زمانی مجددا بیمار برای قرار دادن ابانمنت و تاج دندان به جراح مراجعه می نماید و اقدامات نهایی انجام می گیرد. نیاز است هر شش ماه برای بررسی وضعیت دندان ها به جراح مراجعه نمایید.

ماندگاری ایمپلنت دندان فوری

ایمپلنت دندان فوری نیز مانند سایر روش های جراحی و زیبایی نیاز به مراقبت های لازم دارد. در صورتی که این نکات رعایت شود، می توان بر طول عمر آن افزود. البته باید گفت ایمپلنت دندان فوری یک روش جایگزینی دائمی و ماندگار است. ولی در صورتی که مراقبت هایی مانند مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و دهانشویه مخصوص استفاده نشود، می توان گفت ممکن است عمر آن کوتاه شود. همچنین لازم است برای جلوگیری از شکست این روش به نکات تغذیه ای مانند عدم مصرف غذاهای سخت در هفته های اول درمان، عدم مصرف دخانیات در دو هفته اول درمان و نیز عدم انجام حرکات ورزشی سنگین و لزوم استراحت بعد از درمان و … توجه ویژه ای داشته باشید.

کلام آخر

ایمپلنت دندان فوری یک روش دائمی و ماندگار و فوری برای جایگزینی دندان های از دست رفته می باشد. پس در پاسخ این سوال که مزایای ایمپلنت دندان فوری چیست باید بگوییم که این روش، یک روش ایمن، با کمترین درد و ناراحتی، محافظ لثه و بدون نیاز به بخیه می باشد.


مطلب فوق توسط نویسندگان تهران جراحی با استفاده از منابع علمی تحت وب و کتب علمی نگارش شده است. و همانطور که میدانید که مباحث علمی نیاز به مشاوره جدی پزشک دارد ، هیچگونه مسئولیتی عهده دار تهران جراحی نمیباشد. (دکتر دهقان)

mousa بازدید : 9 یکشنبه 16 آذر 1399 نظرات (0)

لمینت دندان یکی از روش های زیباسازی دندان ها می باشد که طرفداران زیادی دارد. در این مقاله می خواهیم در خصوص اینکه مراحل لمنیت دندان چیست؟ مطالبی را بیان نماییم. این مطالب می تواند بیمار ار کاملا با لمینت دندان آشنا نموده و به تمامی سوالات و ابهامات پاسخ دهد. لمنیت دندان یک روش ساده و در عین حال کاربردی برای پوشش دادن ایرادات و نقص هایی است که دندان را درگیر نموده است. از جمله این موارد می توان به لب پر شدن  و شکستن دندان ها، فاصله بین دندانی، تغییر رنگ دندان ها و … اشاره نمود. این مشکلات در حد جزئی بوده و می توان با پوشش دادن آن، زیبایی را به چهره و طرح لبخند بازگرداند. و اینکه مراحل لمینت دندان چیست باید به طور خلاصه اشاره کنیم این مراحل شامل تراشیدن مینای دندان، قالب گیری و نصب روکش بر روی دندان ها می باشد.

مراحل لمینت دندان  5545623210آشنایی با مراحل نصب لمینت دندان

در پاسخ به این سوال که مراحل لمینت دندان چیست باید بگوییم این روش به چهار مرحله تقسیم می شود. مرحله اول شامل مراجعه به دندانپزشک برای معاینه و مشاوره، مرحله دوم آماده سازی دندان برای انجام لمینت، مرحله سوم گرفتن قالب از دندان، مرحله چهارم نصب روکش لمینت می باشد. در این قسمت از مقاله به بررسی تک تک این مراحل خواهیم پرداخت.

مرحله اول: انتخاب دندانپزشک

این مرحله ابتدایی ترین و مهم ترین قسمت می باشد. در صورتی که به بهترین  دندانپزشک لمینت دندان مراجعه نمایید، از بابت طبیعی بودن و سالم بودن روش درمان باید خیالتان راحت باشد. انتخاب دندانپزشک از اهمیت زیادی برخوردار است. بی تجربگی و عدم مهارت دندانپزشک می تواند عوارض جبران ناپذیری را برای بیمار به دنبال داشته باشد. در صورتی که مرحله قالب گیری و نصب لمینت دندان به درستی انجام نشود، می تواند عواقبی مانند عفونت لثه و هان، پوسیدگی دندان ها بدون اطلاع بیمار از وضعیت آن ها و در نهایت نیاز به تعویض لمینت دندان به دنبال داشته باشد. برای تعویض لمینت دندان نیاز است روکش از دندان ها جدا شوده و مجددا مینای دندان تراش داده شود. این تراشیدن می تواند آسیب های زیادی به مینای دندان وارد نماید. حساسیت دندان بالاتر رفته و ممکن است به رشته های عصبی نیز فشار وارد شود و تحریک شوند. در این صورت درد زیادی به بیمار تحمیل می شود. در صورتی که با انتخاب بهترین دندانپزشک لمینت دندان و مراجعه به بهترین کلینیک لمینت دندان می توانید از این عوارض رهایی یابید.

مراحل دوم: آماده سازی دندان

در این مرحله پس از تایید دندانپزشک برای انجام لمنیت دندان، برای شروع باید دندان ها برای لمینت آماده شوند. روش آماده سازی به این صورت است که مقداری از مینای دندان باید تراشیده شود تا روکش را بتوان روی دندان ها نصب نمود. این تراشیدن به میزان کمتر از یک میلی متر می باشد. زیرا تراشیدن بیشتر می تواند دندان ها را آسیب پذیر و حساس نماید. بنابراین باید در این قسمت نهایت دقت و ظرافت بکار گرفته شود. تراشیدن مینای دندان برای همگن نمودن و تراز کردن دندان ها لازم است. بعد از قرار دادن روکش، دندان ها مقاداری به سمت جلو خواهند آمد، برای اینکه این مشکل برطرف شود و حالت طبیعی دندان حفظ شود، این اقدام را قبل از نصب لمینت انجام می دهند.

مرحله سوم: قالب گیری از دندان

مرحله سوم قالب گیری از دندان ها است. در این مرحله مقداری مواد قالب گیری بر روی دندان قرار داده می شود تا شکل دندان ها را بگیرد و سفت شود. سپس قالب آماده شده را به لابراتوار می فذستند تا ضمن انجام پردازش های مورد نیاز، مدل نهایی توسط تکنسین مربوطه ساخته شود . در این قسمت چند لایه پورسلین نیز به داخل مدل اضافه می شود تا در برابر گرما و فشار، استحکام و مقاومت لازم را داشته باشد.

مراحل لمینت دندان 658421321مرحله نهایی: نصب لمینت دندان

بین این دو مرحله نیاز به دو هفته زمان داریم. بعد از اینکه مدل نهایی آماده شد دندانپزشک مجددا شکل دندان ها و قالب را بررسی می نماید تا با فرم دندان ها مطابقت داشته و هم تراز باشد. در صورتی که نیاز به اصلاح باشد، اقدامات نهایی روی مدل انجام می شود. برای تعیین رنگ لمینت دندان نیز بایستی طراحی های لازم انجام شده باشد. رنگ لمینت دندان به دلخواه بیمار تعیین می شود. ولی بایستی با رنگ پوست و طرح لبخند بیمار همخوانی داشته باشد تا حالت طبیعی خود را حفظ نماید. لمینت های بسیار سفید نمی توانند گزینهمناسبی باشند. در نهایت لمینت توسط ماده چسبناکی بر روی دندان ها قرار داده می شود. از ماده سیمانی مخصوص دندانپزشکی برای پوشش دادن جاهای خالی و فضاهای مورد نظر استفاده می شود. برای ثابت شدن لمینت دندان نیاز است مقداری فشار به قالب داده شود تا کاملا جای خود را پیدا کند. بوسیله تابش نور و اشعه، لمینت دندان در عرض چند دقیقه سفت و محکم خواهد شد.

تفاوت لمینت دندان و کامپوزیت

برای لمینت دندان می توان هم از ونیر کامپوزیت استفاده کرد و هم ونیر سرامیک. این مراحلی که گفته شد در خصوص ونیر سرامیک می باشد. تفاوت ونیر کامپوزیت و ونیر سرامیک در چند نکته مهم است که در این قسمت به آن ها اشاره می کنیم. ونیر کامپوزیت به صورت پیش ساخته و آماده در مطب و کلینیک دندانپزشکی موجود بوده و نیازی به مراحل قالب گیری و نیز ارسال به لابراتوار ندارد. زیرا این ونیر ها برای همه افراد یکسان است و برعکس لمینت سرامیکی که برای هر فرد مجزا قالب گرفته می شود، نیست. به همین دلیل استحکام و مقاومت کمتری دارد. در برابر رنگ تاثیر پذیری بیشتری نیز خواهد داشت و به سرعت رد اثر خوردن مواد غذایی و آشامیدنی های رنگی، تغییر رنگ می دهد. مزیت این روش در کم بودن هزینه و زمانی است که باید صرف شود. برای نصب ونیر کامپوزیت نیاز به یک جلسه درمان داریم . در صورتی که لمینت سرامیکی حداقل به دو هفته زمان برای تهیه قالب و نصب نیاز است.

کلام آخر

در پاسخ به این پرسش که مراحل لمینت دندان چیست باید گفت این روش درمانی در چهار مرحله مختلف انجام می شود. مرحله ابتدایی انتخاب دندانپزشک و مراحل بعدی شامل آماده سازی دندان ها، قالب گیری و سپس نصب لمینت بر روی دندان است. مهم ترین نکته انتخاب بهترین دندانپزشک لمینت دندان و مراجعه به بهترین کلینیک لمینت دندان برای دستیابی به بهترین نتیجه و پیشگیری از عوارض احتمالی بعدی است.


مطلب فوق توسط نویسندگان تهران جراحی با استفاده از منابع علمی تحت وب و کتب علمی نگارش شده است. و همانطور که میدانید که مباحث علمی نیاز به مشاوره جدی پزشک دارد ، هیچگونه مسئولیتی عهده دار تهران جراحی نمیباشد. (دکتر دهقان)

mousa بازدید : 9 یکشنبه 16 آذر 1399 نظرات (0)

ایمپلنت دندان یکی از پرطرفدارترین روش های کاشت دندان است . مهم ترین سوالی که مطرح می شود این است که با وجود هزینه و وقت زیادی که باید برای این روش صرف شود، ماندگاری ایمپلنت دندان چند سال است. باید در پاسخ بگوییم ایمپلنت دندان یک روش دائمی و ماندگار بوده و طول عمر بالایی دارد. ولی این طول عمر به عواملی مانند انتخاب دندانپزشک و نیز مراقبت های بعد از درمان بستگی زیادی دارد. برای نتیجه گیری بهتر از این روش بایدهم در انتخاب دندانپزشک و ایمپلنتیست دقت زیادی نمایید و هم مراقبت های بعد از جراحی و نیز بعد از کاشت ایمپلنت دندان را جدی بگیرید. مواد بکار رفته در ایمپلنت دندان که شامل پایه، ابانمنت و تاج دندان است از مقاوم ترین مواد مانند تیتانیوم و سرامیک ساخته شده است. بنابراین به سرعت دچار آسیب و شکستگی نمی شوند و می توانند تا پایان عمر در دهان باقی بمانند.

ماندگاری ایمپلنت دندان 1545245212دلایل ماندگاری ایمپلنت دندان

همانطور که گفتیم ایمپلنت دندان یک روش پر هزینه ولی ماندگار برای جایگزینی دندان های از دست رفته است. بنابراین می توان گفت وقت و هزینه ای که برای این روش پرداخت می شود، در برابر ماندگار و دائمی بودن آن ارزش خواهد داشت. در این قسمت می خواهیم به بررسی دلایل ماندگار ایمپلنت دندان بپردازیم. تا در پاسخ این پرسش که ماندگاری ایمپلنت دندان چند سال است؟ می گوییم دائمی می باشد پاسخ مناسبی داده باشیم.

نصب پایه ایمپلنت دندان در استخوان فک

همانطور که گفتیم ایمپلنت دندان از سه جزو تشکیل شده است. پایه ، ابانمنت و تاج دندان. اولین مرحله در کاشت دندان نصب پایه در استخوان فک بیمار است. برای نصب پایه نیاز است ابتدا استخوان فک و بافت لثه مورد بررسی قرار گیرد. زیرا باید استخوان فک به اندازه ای تراکم داشته باشد که بتواند پایه را در خود جای داده و ثابت نماید. بافت لثه نیز باید از نظر بیماری هایی که آن را تهدید می نماید مورد ارزیابی قرار داده شود. زیرا مشکلاتی مانند وجود عفونت در لثه و دندان می تواند باعث شکست کاشت دندان شود. در صورتی که استخوان فک نیاز به تراکم بیشتر داشته باشد، باید از روش هایی مانند پیوند استخوان یا تزریق پودر استخوان استفاده شود. نبود تراکم به اندازه کافی می تواند باعث شکست این درمان شود. زمانی که این موارد بررسی شد، قسمتی از لثه برش داده می شود.

بوسیله ابزارهایی مانند دریل دندانپزشکی استخوان فک سوراخ می شود و پایه در داخل استخوان قرار داده می شود. برای اینکه این پایه با استخوان فک جوش بخورد، نیاز است 5 تا 7 ماه هم صبوری کنید. جوش خوردن پایه به استخوان فک ماندگار بودن این روش را تضمین خواهد کرد. همچنین موادی که در ساخت پایه و ابانمنت استفاده می شود،  از مقاوم ترین فلزات موجود که تیتانیوم است، می باشد. بنابراین به سادگی ضربه نمی خورد و دچار آسیب یا شکستگی نمی شود. هر چند نیاز به مراقبت های لازم دارد. ولی در هر صورت مقاومت زیادی دارد. در مراحل بعد اباتمنت و تاج بر روی این پایه یا فیکسچر نصب خواهد شد. بنابراین باید پایه به قدری سفت شده باشد که بتواند این وزن را تحمل نماید. عدم نصب صحیح پایه و شل بودن آن می تواند یکی از عوامل شکست ایمپلنت دندان شود.

ماندگاری ایمپلنت دندان 41515456862 عدم پوسیدگی ایمپلنت دندان

یکی از علل پوسیدگی دندان ها، تجمع باکتری در داخل دهان و در لثه ها می باشد. تجمع باکتری و میکروب می تواند باعث خوردگی و آسیب به مینای دندان می شود. همچنین عدم رعایت مراقبت های بهداشتی باعث می شود مواد غذایی که بعد از خوردن در داخل دهان باقی می مانند، محیط اسیدی دهان را تحریک نمایند. این محیط اسیدی باعث خوردگی مینای دندان شده و استحکام آن را از بین می برد. در صورتی که تاج دندان که مانند مینای دندان عمل می کند، از مواد مقاومی مانند سرامیک ساخته شده است. پایه و ابانمنت نیز از تیتانیوم است که در برابر محیط اسیدی دهان مقاومت داشته و دچار خوردگی نمی شود. به همین ماندگاری دائمی در دهان بیمار خواهد داشت.

 مقاومت در برابر فشار و ضربه

همانطور که گفتیم جنس مواد استفاده شده در ایمپلنت دندان به گونه ای است که در برابر ضربه و آسیب، بسیار مقاوم و مستحکم است. تیتانیوم و سرامیک دو فلز بسیار سخت بوده که در برابر این موارد دچار شکستگی یا ترک خوردگی نمی شود. به همین دلیل است که ماندگاری بالایی خواهد داشت. ولی در هر حال توصیه می کنیم مراقبت های لازم را انجام دهید و به صرف اینکه مواد سختی استفاده شده است اکتفا نشود. رعایت بهداشت دهان و دندان، عدم استفاده ابزاری از دندان برای شکستن و خرد کردن مواد سفت، عدم وارد نمودن فشار بیش از حد مانند جویدن یخ، آبنبات و … از جمله مراقبت های لازم در این خصوص است.

بررسی عوامل موثر در ماندگاری دائمی ایمپلنت دندان

برای بالابردن طول عمرایمپلنت دندان دو شرط وجود دارد. شرط اول انتخاب بهترین ها است. بهترین جراح ایمپلنت دندان در بهترین کلینیک ایمپلنت دندان و استفاده از بهترین برند ایمپلنت دندان می باشد. شرط دوم مراقبت های لازم بعد از جراحی است. در صورتی که این دو شرط رعایت شود، موفقیت این روش و دائمی بودن آن تضمین خواهد شد. انتخاب دندانپزشک و جراح متبحر و کارآزموده می تواند از عوارض بعد از جراحی پیشگیری نموده و نیز در صورت لزوم جراحی ها و درمان های جانبی را بر روی دندان ها انجام دهد. مراقبت هایی مانند مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و استفاده از دهانشویه بعد از کاشت و جراحی و نیز رعایت نکات تغذیه ای و … می تواند در بالابردن طول عمر ایمپلنت دندان نقش اساسی داشته باشد.

کلام آخر

در پایان باید توضیح دهیم که در پاسخ به این پرسش که ماندگاری ایمپلنت دندان چند سال است؟ باید گفت این روش یک تکنیک دائمی و ماندگار در کاشت دندان است. البته این ماندگاری به دو عامل مهم که انتخاب دندانپزشک و جراح برتر و نیز مراقبت های بعد از جراحی می باشد، بستگی زیادی دارد.


مطلب فوق توسط نویسندگان تهران جراحی با استفاده از منابع علمی تحت وب و کتب علمی نگارش شده است. و همانطور که میدانید که مباحث علمی نیاز به مشاوره جدی پزشک دارد ، هیچگونه مسئولیتی عهده دار تهران جراحی نمیباشد. (دکتر دهقان)

mousa بازدید : 9 دوشنبه 10 آذر 1399 نظرات (0)

مراقبت های لازم بعد از کاشت دندان یکی از موارد مهم و ضروریات موفقیت در کاشت دندان محسوب می شود. در این مقاله می خواهیم مراقبت هایی که بعد از کاشت دندان نیاز است انجام شود را به صورت مفصل توضیح دهیم. پس توصیه می کنیم در صورتی که ایمپلنت دندان انجام داده اید، تا انتهای مقاله با ما همراه باشید تا با اهم این مراقبت ها آشنا شوید. می توان گفت مهم ترین مراقبت هایی که باید انجام شود در خصوص رعایت بهداشت دهان و دندان، مراقبت های تغذیه ای برای جلوگیری از آسیب به دندان جراحی شده، نحوه انجام فعالیت های بدنی و روزمره  و … می باشد. می توان گفت با این توصیه هایی که خواهد شد و انتخاب بهترین کلینیک ایمپلنت دندان و بهترین ایمپلنتیست در تهران می توان بموفقیت کاشت دندان را تضمین کرد. زیرا مراقبت نمودن بیمار بعد از جراحی و مهارت جراح در کنار هم می تواند موفقیت ابمپلنت دندان را به دنبال داشته باشد.

مراقبت های لازم بعد از کاشت ایمپلنت 625652622112آشنایی با مراقبت های بعد از ایمپلنت دندان

همانطور که توضیح داده شد، در این قسمت می خواهیم با مهم ترین مراقبت هایی که بعد از کاشت دندان نیاز است رعایت شود، آشنا شویم:

نوع تغذیه

یکی از مراقبت هایی که باید انجام شود در نوع تغذیه است. بعد از ایمپلنت دندان و قرار دادن پایه در استخوان فک، برای جلوگیری از خونریزی، پانسمان و باندی روی زخم قرار داده می شود. می توانید بعد از گذشت یک ساعت از جراحی باند را برداشته و غذا خوردن را شروع کنید. ابتدا بهتر است از غذاهای آبکی و مایعات بیشتر استفاده شود. در روزهای اول باید همین روند را انجام دهید. برای جلوگیری از ضعیف شدن بدن، بهتر است از غذاهای پوره شده و له شده که نیاز به جویدن ندارد استفاده گردد. خوردن مایعات و آب در این روزها می تواند در تسریع روند بهبودی کمک نماید. پس سعی کنید نسبت به روزهای قبل از مایعات بیشتری استفاده نمایید، البته نباید این مایعات داغ باشد. زیرا روی زخم می تواند تاثیر منفی بگذارد.

برای نوشیدن مایعات باید از لیوان استفاده نمایید. به هیچ عنوان نی گزینه خوبی نمی باشد. فشاری که در مکیدن مایعات ایجاد می شود، باعث اعمال فشار به محل جراحی می شود. فضار باعث خونریزی و درد در ناحیه عمل می شود. غذاهای سفت و جامد نیز از ممنوعات رژیم غذایی در این مرحله است. جویدن مواد غذایی به محل جراحی شده آسیب زیادی وارد می کند. پس بهتر است غذاها را در هفته های بعد نیز بیشتر به صورت پوره شده مصرف کنید.  این روند را باید تا زمانی که جراح اجازه می دهد ادامه دهید. در هفته های بعد تر می توانید رژیم غذایی معمول خود را دنبال کنید.

رعایت بهداشت دهان و دندان

یکی دیگر از مهم ترین مراقبت های بعد از جراحی و کاشت دندان، رعایت بهداشت دهان و دندان است. مسواک زدن مرتب و استفاده از نخ دندان می تواند در کنترل عفونت و سایر مشکلات دهان و دندان کمک بسیاری نماید. بهتر است از دهانشویه ای که پزشک تجویز می نماید استفاده گردد. می توانید در کنار این مراقبت ها از محلول آب و نمک نیز استفاده کنید. هر روز دو تا 3 بار دهان خود را شستشو دهید. اینکار می تواند در بهبود محل جراحی کمک زیادی نموده و نیز مانع از سایر عوارض مانند عفونت گردد. بهتر است زمان استفاده از مسواک یا دهانشویه و تعداد دفعات آن را سوال نمایید.

مراقبت های لازم بعد از کاشت ایمپلنت 6845165468232بازگشت به فعالیت های روزمره

بعد از جراحی لازم است مدتی را به صورت کامل استراحت نمایید. در این مدت به دلیل جراحی و نیز عدم امکان استفاده از مواد غذایی و محدودیت هایی که وجود دارد، بدن دچار ضعف شدید خواهد شد. بنابراین نیاز است مدتی را به استراحت کردن بپردازید. داروهای بیهوشی و مخدری که برای کاهش درد استفاده می شود، می تواند باعث خواب آلودگی و عدم تعادل بیمار گردد. بنابراین بهتر است سریعا به فعالیت های روزمره خود بازنگردید. زمانی را برای استراحت در نظر بگیرید. فعالیت های بدنی خود را نیز به هفته های بعد موکول نمایید. می توانید فعالیت های سبک را شروع کرده و بعد از گذشت چند هفته سایر فعالیت های ورزشی خود را از سر بگیرید. ورزش کردن و فعالیت های سخت بدنی می تواند باعث افزایش گردش خون و بالارفات احتمال خونریزی در محل جراحی گردد.

مصرف دارو

درد بعد از کاشت دندان یکی از عوارض رایج این درمان است. به همین دلیل نیاز است از مسکن هایی که جراح تجویز نموده است، استفاده نمایید. عفونت نیز از عوارض بعد از ایمپلنت دندان است که با مصرف آنتی بیوتیک می توان آن را کنترل نمود. بنابراین باید هر دوی این داروها را به موقع و سروقت مصرف نمایید. برای اینکه درد بعد از بی حسی به سراغ بیمار نیاید، می توانید به محض برداشتن پانسمان و خوردن آبمیوه، مسکن خود را مصرف نمایید. داروهای آنتی بیوتیک برای نتیجه دادن باید سر وقت و منظم مصرف شوند. در غیر اینصورت تاثیری در بهبود نخواهند داشت

کنترل تورم و خونریزی:

از جمله دیگر عوارض بعد از جراحی می توان به تورم و خونریزی بعد از جراحی اشاره کرد. برای کاهش این عوارض باید به بهترین ایمپلنتیست در تهران مراجعه شود. این انتخاب می تواند در جلوگیری ازبروز بسیاری از عوارض به بیمار کمک شایانی نماید. برای کاهش تورم می توانید از کمپرس یخ استفاده نمایید . البته این کمپرس برای دو روز باید مورد استفاده قرار گیرد. بعد از دو روز برای بهبود گردش خون بهتر است از کمپرس گرم استفاده نمایید. این کار باعث از بین رفتن کبودی خواهد شد. برای جلوگیری از خونریزی باید پانسمان و گاز استریل را به محل جراحی فشار دهید. معمولا ترشحات خونی در دو سه روز اول برطرف می گردد.

عدم استعمال دخانیات

یکی دیگر از مراقبت های مهم ، عدم استعمال دخانیات است. توصیه می شود از دو هفته قبل و بعد از جراحی از مصرف دخانیات خودداری نمایید. این کار باعث افزایش احتمال عفونت و نیز پس زدن پایه ایمپلنت خواهد شد.

کلام آخر

مراقبت های لازم بعد از کاشت ایمپلنت می تواند باعث موفقیت در کاشت دندان شود. مراقبت هایی مانند عدم مصرف مواد غذایی سفت که نیاز به جویدن دارد، مصرف مایعات و غذاهای آبکی در روزهای اول بعد از جراحی، عدم استعمال دخانیات و مراقبت های بهداشتی و … از جمله مهم ترین این مراقبت ها محسوب می شود. در کنار این مراقبت ها، انتخاب بهترین ایمپلنتیست در تهران و بهترین کلینیک ایمپلنت دندان بهترین راه حل برای موفقیت در این جراحی است.


مطلب فوق توسط نویسندگان تهران جراحی با استفاده از منابع علمی تحت وب و کتب علمی نگارش شده است. و همانطور که میدانید که مباحث علمی نیاز به مشاوره جدی پزشک دارد ، هیچگونه مسئولیتی عهده دار تهران جراحی نمیباشد. (دکتر دهقان)

mousa بازدید : 9 دوشنبه 10 آذر 1399 نظرات (0)

لمینت دندان یکی از روش های زیبا نمودن خط لبخند از طریق از بین بردن عیوب ظاهری دندان ها می باشد. ولی اینکه لمینت برای چه افرادی مناسب است؟ یکی از رایج ترین سوالاتی است که مطرح می شود. با اینکه این روش امروزه با استقبال زیادی مواجه شده است و طرفداران بسیاری را هم دارد، می تواند برای برخی افراد نامناسب باشد. حال می خواهیم در این مقاله توضیح دهیم که لمینت دندان چیست؟ با لمینت دندان چه مشکلاتی را می توان رفع نمود و در نهایت این روش برای چه افرادی مناسب و برای چه کسانی نامناسب می باشد. بنابراین اگر به دنبال بدست آوردن اطلاعات کامل از لمینت دندان هستید، توصیه می کنیم تا انتهای مقاله با ما همراه باشید. همچنین اگر به دنبال تغییر رنگ دندان ها، اصلاح اندازه، شکل و ظاهر دندان ها هستید ، ایم مقاله می تواند کمکتان کند.

لمینت برای چه افرادی مناسب است 54515415324152لمینت دندان چیست و چه کاربردی دارد؟

لمینت دندان یک روش ماندگار و موثر برای زیبا نمودن دندان ها است. این روش یک روش درمانی نمی باشد بلکه با پوشش دادن مشکلات ظاهری دندان ها ، زیبایی را به آن ها برمی گرداند. برای انجام این روش نیاز است که بعد از بی حس نمودن موضعی دندان ها، قسمتی از مینای دندان را تراش داد تا فضا برای قرار دادن روکش دندان ایجاد شود. سپس با استفاده از مواد قالب گیری، قالب دندان ها شکل می گیرد و به لابراتوار فرستاده می شود تا ونیر نهایی از روی قالب ساخته شود. سپس بعد از دو هفته بیمار برای قرار دادن روکش دندان ها به دندانپزشک مراجعه می نماید. دندانپزشک مجددا قالب را بررسی می نماید و سپس با استفاده از چسب مخصوص، لمینت را روی دندان ها نصب می نماید. با استفاده از تاباندن اشعه مخصوص، چسب در چند دقیقه سفت می شود و کار به اتمام میرسد.

موارد کاربردی این روش را می توان به موارد زیر تعمیم داد:

  • لمینت دندان برای دندان های لب پر شده
  • دندان های نیش بیرون زده
  • دندان های فاصله دارد بخصوص در دندان های جلویی
  • دندان های تغییر رنگ داده و زرد شده
  • دندان های نامرتب و بی نظم، البته باید یادآوری شود بی نظمی دندان ها باید جزئی باشد. در غیر اینصورت نیاز است ارتودنسی انجام شود.
  • لمینت برای دندان های ساییده شده

کاندایداهای مناسب برای لمینت دندان

در پاسخ به این سوال که لمینت برای چه افرادی مناسب است؟ می خواهیم کاندیداهای مناسب برای این نوع درمان را معرفی نماییم. هرچند این روش نیاز به اقدام زیادی ندارد و یکی روش ایمن و غیر تهاجمی است، ولی باید دید آیا بیمار جزو افرادی است که می توانند این روش را امتحان نمایند یا خیر. البته باید گفت که این روش برای پوشش دادن مشکلات جزیی دندان است. در صورتی که مشکلاتی مانند بی نظمی یا فاصله بین دندان ها زیاد باشد می توان از روش هایی مانند ارتودنس یا ایمپلنت دندان کمک گرفت. تشخیص این موضوع نیز بر عهده دندانپزشک می باشد تا بهترین روش را انتخاب نمابد.

تغییر رنگ در دندان ها:

رنگ دندان ها می تواند بر اثر علل مختلفی تغییر نماید . از جمله این علل می توان به استعمال دخانیات، استفاده از مواد مختلف لک زدا، لب پر شدن دندان ها و تجمع پلاک بر روی آن ها، عدم رعایت بهداشت دهان و دندان و از طرفی می تواند بر اثر عوامل ژنتیکی و وراثتی نیز اشاره نمود. در این صورت می توان با نصب لمینت دندان این سطوح بدرنگ را پوشش داد و سفید کرد.

عدم تراز دندان ها:

در برخی موارد ریشه دندان در فک از ابتدا به صورت نادرست رشد می کند و یا ممکن است به علت نبودن فضای خالی بین دندان ها، دندان ها به یک سمت و یا جلو سوق پیدا کنند. این عوامل باعث می شود که دندان ها هم تراز نشوندو نوعی کجی در دندان ها دیده می شود. با لمینت دندان می توان این ناترازی را پوشش داد و دندان های منظمی را در کنار هم داشت.

ترک خوردگی و شکستن قسمتی از دندان ها

ممکن است دندان های بیمار در اثر تصادفات یا سوانح و یا در اثر انجام ورزش هایی مانند جودو ، بوکس و … دچار ترک خوردگی و شکستگی شود. در این صورت می توان با لمینت دندان این شکل ظاهری را بهبود بخشید.

لمینت برای چه افرادی مناسب است 54644458620لب پر شدن دندان ها:

لب پر شدن دندان ها می تواند ظاهر ناخوشایندی را به دندان ها بدهد. به همین دلیل نیاز است با استفاده از لمینت این مشکل را برطرف نمود. گاز زدن اجسام سخت و شکستن و خورد کردن مواد می تواند باعث لب پر شدن دندان شده و فرد را کاندید مناسب برای لمینت دندان نماید.

فاصله بین دندان ها:

فاصله بین دندانی بخصوص در دندان های جلویی می تواند ظاهر دندان ها را تحت تاثیر قرار دهد. به همین دلیل در پاسخ به این پرسش که لمینت برای چه افرادی مناسب است؟ می توان گفت این افراد می توانند کاندید مناسبی به شمار روند.

ساییدگی دندان ها:

ساییدگی دندان ها علل مختلفی دارد. از بارزترین این علل می توان به بیماری دندان قروچه اشاره کرد. دندان قروچه و فشار مداوم دندان ها به هم سبب ساییدگی دندان ها  می گردد. بنابراین بهتر است قبل از هر اقدامی این مشکل را برطرف نمایید و در صورت نیاز از گارد نایت برای پوشش دادن این مشکل استفاده نمایید.

سن مناسب لمینت دندان

یکی دیگر از فاکتورهایی که برای لمینت دندان باید در نظر گرفت، محدوده سنی برای این روش است. توصیه می شود لمینت دندان را برای 18 سالگی به بالا در نظر بگیرید. زیرا در این سن ، رشد دندان به پایان رسیده است. بنابراین قرار دادن لمینت دندان مشکلی را برای بیمار پیش نمی آورد. در سنین پایین تر، لمینت دندان همزمان با رشد دندان ها به سمت پایین حرکت می کند که ظاهر ناخوشایندی را به چهره خواهد داد. همچنین نصب لمینت می تواند باعث جلوگیری از رشد دندان ها به صورت طبیعی گردد.

کلام آخر

در پاسخ به این پرسش که لمینت برای چه افرادی مناسب است؟ باید گفت این روش برای افرادی که مشکلاتی مانند ساییده شدن دندان، فاصله دار بودن دندان ها، لب پر شدن و آسیب دیدن دندان ها، ناهماهنگی و عدم تراز بودن دندان ها و … دارند، مناسب می باشد. البته باید گفت سن مناسب برای این روش از 18 سالگی شروع می شود.


مطلب فوق توسط نویسندگان تهران جراحی با استفاده از منابع علمی تحت وب و کتب علمی نگارش شده است. و همانطور که میدانید که مباحث علمی نیاز به مشاوره جدی پزشک دارد ، هیچگونه مسئولیتی عهده دار تهران جراحی نمیباشد. (دکتر دهقان)

mousa بازدید : 9 چهارشنبه 05 آذر 1399 نظرات (0)

لمینت دندان امروزه مورد استقبال افراد زیادی از جمله نوجوانان و یا افرادی با سن پایین تر شده است. در این مقاله می خواهیم بدانیم سن مناسب برای لمینت دندان چند سالگی است؟ ممکن است این سوال اکثر والدین باشد و نگرانی از این موضوع که آیا این روش برای نوجوانان و سنین زیر 18 سال مناسب است یا خیر. در این روزها که بازار جراحی های زیبایی بسیار داغ شده و همه افراد به دنبال برطرف نمودن عیوب ظاهری با استفاده از متد جدید هستند، لمینت دندان نیز یک روش جذاب و مورد تایید برای بسیاری از افراد می باشد. البته باید گفت که تشخیص اینکه آیا این روش برای فرد مناسب است یا خیر بر عهده دندانپزشک می باشد. زیرا برای این روش باید پارامترهای متفاوتی را مورد بررسی قرار داد که در تخصص یک دندانپزشک ماهر و باتجربه می باشد.

سن مناسب برای لمینت دندان 41453463

مناسب ترین سن برای لمینت دندان

امروزه با پیشرفت تکنولوژی و استفاده زیاد افراد از فضاهای مجازی، تغییرات دادن چهره و ظاهر افراد یک امر رایج و شایع می باشد. لمینت دندان نیز یکی از این روش ها است که تغییرات زیاد و ملموسی در چهره افراد ایجاد می نماید. ولی نکته ای که باید مورد توجه قرار گیرد، سن مناسب برای بهره گیری از این روش منحصر به فرد می باشد. زیرا در این روش تغییراتی در دندان ها ایجاد می شود که باید فرد به سن مناسب رسیده باشد. تراشیدن مینای دندان یکی از این مراحل می باشد. در صورتی که فرد به سن لازم نرسیده باشد و استخوان های فرد به تکامل نرسیده باشند، تراشیدن مینای دندان به زیان بیمار خواهد بود. زیرا جلوی رشد دندان ها را خواهد گرفت و می تواند اثر مخربی بر روی دندان های بیمار داشته باشد.

در صورتی که رشد دندان ها هم ادامه یابد، روکش دندان به مرور زمان از دندان جدا می شود و به سمت پایین حرکت می کند. این موضوع می تواند ظاهر دندان ها را تغییر داده و از هدف اصلی که زیبا نمودن طرح لبخند بیمار است، فاصله بسیار زیادی گرفت. همچنین این شکاف ایجاد شده بین روکش و دندان ها می تواند محلی برای تجمع باکتری و میکروب شده و باعث پوسیدگی دندان ها و آسیب جدی به آن ها می شود.  از طرفی این روش ماندگاری بیش از 10 سال خواهد داشت و تعویض یا برداشتن لمینت دندان به دلیل تراش دادن مینای دندان امکان پذیر نخواهد بود. در صورتی که لمینت برداشته شود، حساسیت دندان ها بالا رفته و ظاهر بدشکلی به آن ها می دهد. زیرا لایه ای از مینای دندان وجود ندارد و دندان ها نازک شده و ظاهر بدی خواهند داشت.

سن مناسب برای لمینت دندان 41524668320نیاز به تعویض روکش های لمینت دندان

در پاسخ به این پرسش که سن مناسب برای لمینت دندان چند سالگی است؟ این نکته را نیز باید یادآور شویم که روکش های لمینت دندان بعد از گذشت 10 تا 20 سال باید تعویض گردند. بنابراین در صورتی که سن مناسب برای انجام لمینت دندان را برای آقایان 18 سال و برای خانم ها 16 سال در نظر بگیریم، هر فرد در طول عمر خود به صورت میانگین حداقل باید دو بار روکش لمینت دندان خود را تعویض نماید. البته این رنج سنی برای همه افراد یکسان نمی باشد. ممکن است فردی در سنین بالاتر از این سن اعلام شده، رشد دندانی خود را به پایان برساند. در صورتی که برای فرد دیگر این سن پایین تر نیز باشد. بنابراین تشخیص این نکته بر عهده دندانپزشک می باشد که با بررسی موارد مورد نظر، پایان رشد دندانی فرد را اعلام نماید یا خیر.

همچنین باید یادآور شویم که بازه زمانی 10 تا 20 سال نیز برای همه افراد یکسان نیست. ع.امل مختلفی می تواند این بازه را به 30 سال و یا برعکس کمتر از 10 سال برساند. از جمله عوامل مهم مراقبت هایی است که بعد از نصب لمینت بر روی دندان انجام می شود. در صورتی که این مراقبت ها به صورت صحیح و منظم انجام گیرد، فرد می تواند تا 30 سال نیز از این دندان های لمینت شده لذت ببرد. در غیر این صورت به سرعت مجبور به تعویض لمینت دندان خود خواهد شد که غیر از هزینه درمان، باعث آسیب به مینای دندان می شود. زیرا نیاز است مجددا مینای دندان تراشیده شود و لمینت جدید روی آن نصب گردد.

 برای سنین پایین چه روشی بهتر از لمینت دندان است

ممکن است این سوال پیش آید که در سنین پایین چه روشی را برای بهبود وضع ظاهری دندان ها و تغییرات مورد نظر انتخاب نماییم. همانطور که می دانید لمینت دندان یک پوشش دهنده برای عیوب ظاهری مانند نامنظمی دندان ها، لب پر شدن و شکستن قسمتی از دندان و … می باشد. می توان گفت روش هایی مانند ایمپلنت دندان یا ارتودنسی برای سنین پایین مناسب تر می باشد. تا زمانی که بیمار به انتهای سن رشد خود برسد. در این صورت می توان برای برخی مشکلات مانند رنگ بد دندان ها یا فاصله بین دندانی از لمینت بهره گرفت. هرچند باید گفت این روش ها پیشنهادی بوده و تشخیص اینکه کدام روش برای بیمار بهتر است، در تخصص دندانپزشک می باشد. پس توصیه می شود در صورتی که فرد در سنین پایین تر از سن رشد خود قرار داشته و نیاز به اصلاحاتی در وضعیت دندانی خود دارد، به دندانپزشک مراحعه نمایید تا تشخیص درمان انجام گیرد.

کلام آخر

در پاسخ به این پرسش که سن مناسب برای لمینت دندان چند سالگی است؟ باید پاسخ دهیم با توجه به مطالبی که گفته شد، پایین ترین سن برای انجام این درمان پایان سن رشد بیمار است. باید اجازه داده شود تا دندان ها به صورت کامل در سر جای خود قرار گیرند و رشد و تکامل لازم خود را به اتمام برسانند. سپس با توجه به مشکلات دندان و نواقصی که وجود دارد، تصمیم گرفت که آیا لیمنت دندان می تواند برای بیمار مفید باشد یا خیر. انجام لمینت در سنین پایین این احتمال را دارد که با رشد دندان ها، روکش از دندان جدا شده و غیر از ظاهر بد، محلی برای رشد باکتری ها و پوسیدگی دندان ها شود.


مطلب فوق توسط نویسندگان ایمپلنت تهران با استفاده از منابع علمی تحت وب و کتب علمی نگارش شده است. و همانطور که میدانید که مباحث علمی نیاز به مشاوره جدی پزشک دارد ، هیچگونه مسئولیتی عهده دار ایمپلنت تهران نمیباشد. (دکتر دهقان)

mousa بازدید : 9 چهارشنبه 05 آذر 1399 نظرات (0)

ایمپلنت دندان به گونه ای انجام می شود که کمترین عوارض را به همراه داشته باشد. ولی ممکن است در موارد نادر دچار لق شدن شود. در این مقاله می خواهیم علل لق شدن ایمپلنت دندان را بررسی نماییم. در ضمن راهکارهایی برای جلوگیری از این اتفاق نادر و علائم آن را بیان نماییم. در کل می توان گفت ایمپلنت دندان یکی از بهترین و ایمن ترین راه ها برای جایگزینی دندان هایی است که به هر دلیلی از بین رفته اند. این اتفاق می تواند در انواع متفاوتی رخ دهد و می تواند قسمت های مختلف دندان ایمپلنت شده را در بر بگیرد. بنابراین بهتر است ابتدا با انواع مختلف لق شدن ایمپلنت دندان آشنا شویم و سپس به علل لق شدن ایمپلنت دندان بپردازیم. پس در صورتی که دچار این مشکل شده اید یا می خواهید از بروز آن پیشگیری نمایید تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

علل لق شدن ایمپلنت دندان 2154865123023انواع لق شدن ایمپلنت دندان

در این قسمت می خواهیم به انواع متفاوت لق شدن ایمپلنت دندان یا به عبارتی لق شدن در قسمت های مختلف دندان توضیحات مفصلی را ارائه دهیم. ابتدا باید بگوییم ایمپلنت دندان از سه قسمت تشکیل شده است. قسمت پایه یا فیکسچر که به جای ریشه دندان عمل می نماید. تاج دندان که قسمت بیرونی دندان است و مینای دندان به شمار می رود. ابانمنت هم که حلقه واسط بین پایه و تاج است. به صورتی که از تاج حمایت می کند و مانع افتادن آن می شود.

لق شدن پیچ پایه ایمپلنت دندان

برای ثابت کردن پایه ایمپلنت دندان در استخوان فک، از پیچ استفاده می شود. در صورتی که این پیچ در محل خود ثابت نشده باشد، احتمال لق شدن آن وجود دارد. در این صورت نگران نباشید. ایمپلنتیست با محکم کردم پیچ و سفت کردن آن می تواند مشکل را برطرف نماید.

لق شدن پایه ایمپلنت دندان

بعد از اینکه پایه در استخوان فک قرار گرفت، نیاز است که با آن جوش خورده و در محل خود ثابت شود. در موارد نادر می تواند این جوش خوردگی اتفاق نیفتد. ممکن است تراکم استخوان کم بوده باشد یا اینکه مراقبت های لازم از آن انجام نشده باشد. در این صورت نیاز است مجددا پیوند استخوان انجام شده و ایمپلنت دندان نصب شود. تحلیل استخوان جز و موارد نادر است ولی می تواند اتفاق بیفتد. در این حالت تحلیل استخوان می تواند علل متفاوتی داشته باشد. یکی از علل آن درست قرار ندادن پیچ در محل مناسب خود است. این مشکل در اثر خطا یا عدم مهارت دندانپزشک اتفاق می افتد. در این صورت بیمار بعد از طی مدتی در حین صحبت کردن یا غذا خوردن متوجه می شود که ایمپلنت دندان متحرک است و ثابت نمی باشد. اولین قدم مراجعه به ایمپلنتیست و معاینه دندان می باشد.

در صورتی که علت این مشکل نباشد، می تواند عدم مراقبت مناسب از ایمپلنت بعد از جراحی باشد. مراقبت های زیادی بعد از جراحی نیاز است تا فرآیند جوش خوردن پایه ایمپلنت دندان پیش برود. مراقبت های بهداشتی مانند مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و استفاده از دهانشویه مخصوص ایمپلنت دندان، مراقبت های تغذیه ای مانند عدم مصرف غذاهای سفتی که نیاز به جویدن زیاد دارد، یا موارد غیر معمول مانند شکستن یخ با دندان یا جویدن آبنبات، دندان قروچه کردن و … این عدم مراقبت ها می تواند عوارضی مانند عفونت لثه را به دنبال داشته باشد. عفونت لثه و بیماری های مربوط به لثه جزو مشکلاتی است که باعث تحلیل استخوان می شود. تحلیل استخوان نیز یکی از موارد شکست ایمپلنت دندان به شمار می رود. زیرا استخوان نمی تواند پایه را در خود نگهداشته و کل ایمپلنت دندان نیز بر اساس پایه تشکیل یافته است.

علل لق شدن ایمپلنت دندان 20321032152487451علائم لق شدن ایمپلنت دندان

در صورتی که به هر دلیلی علائم زیر را احساس کردید، سریعا به دندانپزشک خود مراجعه نمایید. در مواردی اقدام سریع می تواند از بروز عوارض بیشتر جلوگیری نماید و مانع شکست درمان شود. علائمی که نیاز به مراجعه به دندانپزشک می باشد، به شرح ذیل است:

  • تحرک و ناپایداری ایمپلنت دندان و پروتز
  • احساس درد و ناراحتی که با مصرف مداوم و منظم مسکن های تجویزی از بین نرفته و بر شدت آن افزوده می شود. بخصوص در زمان غذاخوردن یا جویدن مواد غذایی این مشکل بیشتر محسوس است.
  • ضایعات و زواید استخوانی را در اطراف ایمپلنت دندان مشاهده نمایید.
  • در اطراف ایمپلنت دندان احساس کنید که خونریزی اتفاق افتاده است و علایم خونریزی را مشاهده نمایید. هر چند مقداری ترشحات خونی در ابتدای جراحی معمول بوده و جای نگرانی ندارد. در صورتی که خونریزی همچنان ادامه داشت و شدت یافت، سریعا به جراح مراجعه کنید.
  • مشاهده تغییر رنگ در ناحیه دندان ایمپلنت شده.

عوارض لق شدن ایمپلنت دندان

در صورتی که هر یک از علایم فوق را مشاهده نمودید، سریعا به دندانپزشک مراجعه کنید. عدم درمان لق شدن ایمپلنت دندان می تواند عوارض جبران ناپذیری مانند شکست درمان را به دنبال داشته باشد. همچنین عفونتی که در ناحیه لثه اتفاق می افتد می تواند در صورت نادیده گرفتن وارد خون بیمار شده و خون را نیز آلوده نماید که این مشکل به جای خود عوارض زیادی را به دنبال دارد. برخی عوارض ایمپلنت دندان می تواند زودگذر باشد و برخی نیز دائمی هستند. عوارضی مانند درد و خونریزی و یا کبودی و تورم در ناحیه دندان ایمپلنت شده با مصرف دارو و انتی بیوتیک و سایر درمان های پزشکی از بین می رود. ولی برخی عوارض با گذشت زمان بهبود نخواهند یافت. در صورتی که درد و خونریزی تداوم داشته باشند، می تواند از علل لق شدن ایمپلنت دندان به شمار آید. این عوارض را سریعا باید به دندانپزشک اطلاع داد تا درمان را شروع نماید و از آسیب های جدی تر پیشگیری شود.

کلام آخر

لق شدن ایمپلنت دندان می تواند علل مختلفی داشته باشد. برخی از این علل لق شدن ایمپلنت دندان می تواند قابل پیشگری و برخی غیر قابل پیشگیری می باشند. علل قابل پیشگیری مانند رعایت بهداشت دهان و دندان، عدم مصرف دخانیات، مراقبت های تغذیه ای و … به شمار می روند. علل غیر قابل پیشگیری مانند عدم تخصص و مهارت دندانپزشک و ایمپلنتیست که ان هم با مراجعه به بهترین جراح ایمپلنت دندان تا حدود زیادی قابل پیشگیری می شود.


مطلب فوق توسط نویسندگان ایمپلنت تهران با استفاده از منابع علمی تحت وب و کتب علمی نگارش شده است. و همانطور که میدانید که مباحث علمی نیاز به مشاوره جدی پزشک دارد ، هیچگونه مسئولیتی عهده دار ایمپلنت تهران نمیباشد. (دکتر دهقان)

mousa بازدید : 9 چهارشنبه 05 آذر 1399 نظرات (0)

یکی از عوارض ایمپلنت دندان مربوط به بوی بد دهان است. ولی اینکه بوی بد دهان بعد از ایمپلنت دندان به چه دلیل است؟ موضوع این مقاله می باشد. باید بگوییم که ایمپلنت دندان به خودی خود باعث ایجاد بوی بد در دهان نمی شود. بلکه عوامل و مسایل جانبی این درمان است که این بوی ناخوشایند را در دهان بیمار ایجاد می نماید. در این مقاله می خواهیم به بررسی این موارد پرداخته و علل ایجاد این موضوع راب ررسی نماییم. باید بگوییم ایمپلنت دندان یک روش منحصر به فرد در جایگزینی دندان ها است و مانند دندان های طبیعی نیاز به مراقبت و رسیدگی دارد. در صورتی که موارد مروبط به رعایت بهداشت در دهان و دندان مدنظر قرار نگیرد، باعث ایجاد عفونت و به دنبال آن بوی بد دهان خواهد شد. عفونت دندان ها غیر از بوی بد دهان می تواند باعث مشکلات حاد تری نیز شود.

بوی بد دهان بعد از ایمپلنت دندان به چه دلیل است 541548546دلایل ایجاد بوی بد دهان بعد از ایمپلنت دندان

در این قسمت می خواهیم به پاسخ این پرسش که بوی بد دهان بعد از ایمپلنت دندان به چه دلیل است؟ بپردازیم و دلایل ایجاد بوی بد دهان را بررسی نماییم.

عدم رعایت بهداشت دهان و دندان

یکی از عوامل مهم در ایجاد بوی بد دهان چه بعد از کاشت دندان و چه قبل از آن، عدم رعایت بهداشت دهان و دندان است. زیرا نخ دندان کشیدن و مسواک زدن که از اصول اولیه بهداشت دهان و دندان است، در صورت عدم رعایت می تواند مشکلات بیشتری را به دنبال داشته باشد. تشکیل پلاک و جرم داخل دندان ها یکی از عوامل ایجاد بوی بد دهان است. این پلاک ها از ذرات غذای باقیمانده در بین دندان ها تغذیه می نمایند که با مسواک و نخ دندان می توان جلوی این مشکل را گرفت. در صورت نادیده گرفتن می توانند به عصب دندان نیز رسیده و عوارض بیشتری را به همراه آورند.

عفونت ایمپلنت دندان

یکی از مسایل مهم در کاشت ایمپلنت دندان، جلوگیری از عفونت است. عفونت می تواند باعث عوارض جدی تری مانند شکست ایمپلنت دندان نیز شود. در صورتی که نشانه هایی مانند احساس مزه بد در دهان، خونریزی مداوم و تورم در ناحیه لثه شدید، به عفونت ایمپلنت دندان باید شک کرد و هر چه سریع تر درمان نمود. در صورت نادیده گرفتن ممکن است این عفونت وارد دهان و خون بیمار شده و مشکلات جدی تری را به دنبال خواهد داشت. عفونت می تواند باعث تحلیل لثه بیمار شده و به دنبال آن استخوان فک بیمار نیز تحلیل می رود. این مشکل باعث شکست درمان می شود.

بوی بد دهان بعد از ایمپلنت دندان به چه دلیل است 4545684524562تاج دندان

یکی از مشکلاتی که ممکن است حتی بیمار نیز متوجه آن نشود، احتمال شکستن و یا ترک خوردن تاج دندان در ایمپلنت می باشد. وجود این ترک یا شکستگی در تاج دندان می تواند باعث گیر کردن و ماندن غذا در این قسمت گردد. ممکن است حتی با مسواک زدن نیز این مشکل برطرف نگردد. بنابراین در صورتی که تمامی موارد بهداشتی را رعایت می کنید ولی همچنان در دهان خود احساس مزه بدی دارید و دهان بوی بدی می دهد، نیاز است که به دندانپزشک مراجعه نمایید.  ایمپلنتیست با بررسی تمامی موارد می تواند دلیل این بوی بد که می تواند مربوط به شکستن یا ترک خوردن تاج دندان باشد را تشخیص و درمان نماید. می توان تاج و روکش دندان را بدون اینکه به ایمپلنت و پایه آسیبی برسد، تعویض نمود.

راه حل هایی برای از بین بردن بوی بد دهان بعد از ایمپلنت دندان

همواره می توان گفت پیشگیری بهتر از درمان است. بنابراین رد این قسمت راه حل هایی ارائه  خواهد شد تا قبل از اینکه بوی بد دهان ایجاد شود، مشکل را برطرف نمود و از آن جلوگیری کرد.

رعایت نکات بهداشتی: یکی از مهم ترین و اساسی ترین اصول داشتن دندان های سالم ، رعایت نکات بهداشتی می باشد. بعد از ایمپلنت دندان نیز لازم است این مراقبت ها جدی تر گرفته شود. از جمله این مراقبت های بهداشتی، مسواک زدن و نخ دندان کشیدن است. لازم است بعد از کاشت دندان از مسواک های نرم و مخصوص برای دندان های ایمپلنت شده استفاده شود. نخ دندان نیز باید روزی نهایتا یک بار استفاده گردد. دهانشویه مخصوص ایمپلنت دندان نیز توصیه می شود. با این کار می توان از تجمع پلاک و باکتری که در اثر ماندن ذرات غذا در بین دندان ها ایجاد می شود، پیشگیری نمود.

عدم مصرف دخانیات:

در ایمپلنت دندان توصیه می شود حداقل دو هفته قبل و دو هفته بعد از جراحی و کاشت از مصرف دخانیات بخصوص سیگار خودداری شود. در جراحی به این دلیل که امکان اکسیژن رسانی صحیح در حین جراحی وجود نخواهد داشت. در بعد از کاشت به دلیل جلوگیری از عفونت در لثه و محل جراحی باید مصرف دخانیات را قطع یا به حداقل ممکن رساند. مصرف دخانیات غیر از عفونت می تواند بوی بد دهان را تشدید نماید.

رعایت نکات تغذیه ای:

از بیمار خواسته می شود بعد از کاشت دندان از خوردن و جویدن مواد سخت مانند آبنبات یا یخ خودداری نماید. این مواد می توان باعث آسیب رسیدن به تاج دندان گردد. همانطور که توضیح داده شد، شکستگی یا ترک خوردگی تاج دندان منجر به گیر کردن غذا و احتمال عفونت و بوی بد دهان خواهد شد.

مراجعات منظم به دندانپزشک:

توصیه می شود هر 6 ماه یکبار برای چکاپ وضعیت دندان های خود به دندانپزشک مراجعه نمایید. در این صورت دندانپزشک می تواند بسیاری از مشکلاتی که بیمار نیز متوجه آن نمی شود، مانند عفونت در لثه یا دهان و … را قبل از اینکه گسترش پیدا کند، تشخیص و به سرعت درمان نماید. همچنین می تواند تشخیص دهد که آیا نگهداری از ایمپلنت دندان به صورت صحیح انجام شده است یا خیر.

کلام آخر:

در پاسخ به این پرسش که بوی بد دهان بعد از ایمپلنت دندان به چه دلیل است؟همانطور که توضیح دادیم، ایمپلنت دندان به خودی خود باعث ایجاد این مشکل نخواهد شد. عوارضی مانند عفونت دندان و تحلیل لثه یا شکستن تاج دندان از جمله عوامل ایجاد بوی بد دهان است. علت این امر تجمع باکتری و پلاک در اطراف دندان ایمپلنت شده که می تواند باعث عفونت و به دنبال آن تحلیل لثه شده و بوی بد دهان را ایجاد نماید.


مطلب فوق توسط نویسندگان ایمپلنت تهران با استفاده از منابع علمی تحت وب و کتب علمی نگارش شده است. و همانطور که میدانید که مباحث علمی نیاز به مشاوره جدی پزشک دارد ، هیچگونه مسئولیتی عهده دار ایمپلنت تهران نمیباشد. (دکتر دهقان)

mousa بازدید : 11 دوشنبه 03 آذر 1399 نظرات (0)
علت جوش نخوردن پیچ ایمپلنت دندان 2013859

یکی از مشکلاتی که می تواند بعد از ایمپلنت دندان رخ دهد، جوش نخوردن پیچ ایمپلنت دندان است. در این مقاله می خواهیم به علل جوش نخوردن پیچ ایمپلنت دندان بپردازیم. به طور کلی می توان گفت جوش خوردن پیچ ایمپلنت یکی از مراحل اساسی و بنیادی برای کاشت دندان است. نیاز است پایه به صورت کامل درون استخوان فک جوش بخورد تا بتوان ابانمنت و تاج دندان را بر روی آن قرار داد. در صورتی که پایه به صورت کامل جوش نخورده و لق باشد، می تواند عوارض جبران ناپذیری به دنیال داشته باشد. در بسیاری از مواقع در صورت نادیده گرفتن این مشکل، حتی می تواند به شکست ایمپلنت دندان نیز منجر شود. بنابراین برای جلوگیری از عوارض بیشتر، لازم است بدانیم علت جوش نخوردن پیچ ایمپلنت دندان چیست و تا می توانیم از عوارض بعدی و مشکلات دیگر  جلوگیری نماییم.

علت جوش نخوردن پیچ ایمپلنت دندان 002223

بررسی علل جوش نخوردن پیچ ایمپلنت دندان

به طور کلی می توان گفت مدت زمان لازم برای جوش خوردن پیچ ایمپلنت دندان در بین افراد متفاوت است. این موضوع به تراکم استخوان، وضعیت لثه، مدتی که از زمان از دست رفتن دندان گذشته است و … بستگی دارد. ولی به طور میانگین این مدت زمان برای فک پایینی 3 ماه و برای فک بالایی 5 ماه در نظر گرفته می شود. علت این امر نرمی بافت فک بالایی است. زیرا استخوان فک پایین نسبت به فک بالا تراکم بیشتری داشته و سریع تر می تواند پیچ با استخوان فک جوش بخورد. عواملی که می تواند باعث جوش نخوردن پیچ ایمپلنت دندان شود را در این قسمت به صورت مفصل توضیح خواهیم داد.

تحرک ایمپلنت دندان

یکی از علل مهم جوش نخوردن پیچ ایمپلنت دندان به ناپایداری ایمپلنت دندان مربوط می شود. زمانی که پیچ به صورت صحیح در محل مناسب خود قرار نگیرد، می تواند باعث ناپایداری و تحرک ایمپلنت دندان شود. در این صورت استخوان فک نمی تواند با پیچ و پایه همسان شده و بافت نرم لثه اطراف پیچ و پایه را نخواهد گرفت. عدم رشد بافت لثه می تواند منجر به کج شدن ایمپلنت دندان شود. ممکن است در اوایل کاشت، این تحرک بوسیله بیمار تشخیص داده نشود. ولی درد و ناراحتی را احساس خواهد کرد. بهتر است در صورتی که درد ادامه پیدا کرد و با مسکن های تجویزی از بین نرفت، به ایمپلنتیست مراجعه نمایید. با معایناتی که انجام می شود، می توان علت این مشکل را پیدا کرد. نادیده گرفتن این عارضه می تواند باعث شکست ایمپلنت دندان شود.

خوردن و جویدن غذا

یکی از مواردی که بعد از قرار دادن پایه ایمپلنت دندان باید رعایت شود، خوردن و آشامیدن بعد از جراحی است. به بیمار توصیه می شود در هفته های اول بعد از جراحی از غذاهای نرم و پوره شده استفاده نماید. همچنین در صورت خوردن مایعات از لیوان استفاده شود و نی ممنوع می باشد. در صورتی که این مراقبت ها به درستی انجام شود، می تواند از جوش نخوردن پیچ ایمپلنت دندان جلوگیری شود. خوردن و جویدن غذاهای سفت می تواند یکی از علل آوردن فشار به محل جراحی و به دنبال آن جوش نخوردن پایه ایمپلنت دندان شود. از جویدن و گاز زدن مواد غذایی سفت باید به شدت خودداری شود. نیاز است در خوردن و جویدن غذا نهایت دقت انجام گیرد و به توصیه هایی که جراح می نماید، به درستی عمل شود.

علت جوش نخوردن پیچ ایمپلنت دندان 002324

استعمال دخانیات

یکی از پرهیزاتی که داده می شود، عدم استعمال دخانیات قبل و بعد از جراحی است. علت این امر نیکوتین موجود در این مواد است. نیکوتین می تواند یکی از علل پیشگیری کننده از جوش خوردن پایه ایمپلنت دندان به شمار رود. به همین دلیل است که توصیه می شود حداقل سه ماه بعد از کاشت دندان از استعمال دخانیات به ویژه سیگار پرهیز شود. در صورتی که امکان ترک کامل نیز نبود، کنترل و کاهش مصرف می تواند تا حدودی کمک کننده باشد. مورد دیگر در افرادی که سیگاری می باشند، عدم رعایت بهداشت دهان و دندان است. در بسیاری از افراد سیگاری عدم رعایت بهداشت و تجمع باکتری و پلاک در اطراف لثه و دندان می تواند از عوامل بروز عفونت و به دنبال آن عدم پیچ خوردن پایه ایمپلنت دندان باشد. عفونت لثه می تواند باعث بروز بیماری های متعدد لثه شود که عامل مخربی در جشو خوردن پایه ایمپلنت دندان به شمار می رود.

بیماران با قند بالای 130

دیابت کنترل نشده می تواند باعث بیماری های مختلف در بدن شود. یکی از آثار مخرب این بیماری در جوش نخوردن پایه ایمپلنت دندان ظهور می کند. داشتن قند ناشتای بالای 130 می تواند یکی از علل تاثیر گذار در این مورد باشد. بیماری هایی مانند میکروواسکولار ، احتمال عفونت و ترمیم تاخیری زخم از عواملی است که در جوش نخوردن پیچ ایمپلنت دندان تاثیر زیادی خواهد گذاشت. بنابراین قبل از اقدام برای کاشت ایمپلنت دندان لازم است این بیماری کنترل شود تا از عوارض بعد از آن جلوگیری شود. یکی دیگر از اثرات مخرب دیابت بالا مربوط به جلوگیری از ازدیاد سلول های استخوان ساز و تولید کلاژن است. هر دوی این موارد می تواند منجر به کاهش استخوان شده و اجازه نمی دهد تا پایه ایمپلنت دندان با پیچ پایه جوش بخورد. این مورد می تواند منجر به لق شدن پیچ و در نتیجه بی توجهی ، شکست ایمپلنت دندان گردد.

عفونت ایمپلنت دندان

یکی دیگر از عوامل مهم در جوش نخوردن پیچ ایمپلنت دندان، عفونت ایمپلنت دندان است. عفونت عامل مهمی در شکست ایمپلنت دندان به شمار می رود. به همین دلیل است که جراح از بیمار می خواهد داروهایی مانند آنتی بیوتیک ها و نیز استفاده منظم از مسواک، نخ دندان و دهانشویه را به هیچ عنوان ترک ننماید. عفونت می تواند مانع جوش خوردن پیچ ایمپلنت دندان شود. زیرا باعث تحلیل لثه و به دنبال آن بیماری هایی مانند پری ایمپلنتیتیس و … خواهد شد. عفونت لثه باعث تحلیل استخوان شده و به این دلیل نمی توان انتظار داشت که استخوان فک با پیچ ایمپلنت دندان جوش بخورد.

بیماری های خودایمنی

ابتلا به بیماری های خودایمنی یکی دیگر از عواملی است که نقش منفی در جوش خوردن پیچ ایمپلنت دندان دارد. زیرا این بیماری ها باعث بروز عفونت شده و همانطور که گفتیم عفونت یکی از دلایل جوش نخوردن پیچ ایمپلنت دندان با استخوان فک می باشد.

کلام آخر

همانطور که در این مقاله توضیح داده شد عواملی مانند عفونت، ابتلا به بیماری هایی مانند رماتیسم مفصلی، ام اس، دیابت کنترل نشده و استعمال دخانیات از عوامل مهم جوش نخوردن پیچ ایمپلنت دندان می باشند. این عوامل در صورتی که کنترل نشده و مراقبت از ایمپلنت دندان انجام نگردد، می تواند باعث شکست کاشت دندان و عوارض جبران ناپذیر آن گردد.


مطلب فوق توسط نویسندگان ایمپلنت تهران با استفاده از منابع علمی تحت وب و کتب علمی نگارش شده است. و همانطور که میدانید که مباحث علمی نیاز به مشاوره جدی پزشک دارد ، هیچگونه مسئولیتی عهده دار ایمپلنت تهران نمیباشد. (دکتر دهقان)

تعداد صفحات : 19

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 187
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 3
  • آی پی دیروز : 12
  • بازدید امروز : 13
  • باردید دیروز : 29
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 13
  • بازدید ماه : 191
  • بازدید سال : 2,021
  • بازدید کلی : 3,725